Gala όπερας – Η υπερπτήση της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας Αθηνών

Οι Ermonela Jaho και Charles Castronovo συμπράτουν με την Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινό. Φωτογραφία: Χάρης Ακριβιάδης,.
Η Ermonela Jaho και ο Charles Castronovo συμπράτουν με τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού. Φωτογραφία: Χάρης Ακριβιάδης

Μία υψηλοτάτου επιπέδου συναυλία παρουσίασε η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ) την Κυριακή 3 Δεκεμβρίου στο κατάμεστο Μέγαρο Μουσικής ΑΘηνών. Υπό τον τίτλο «Gala όπερας» και με αφορμή το έτος Μαρία Κάλλας καθώς και την έκθεση «Καληνύχτα, σας αγαπώ» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παρουσιάστηκαν άριες του διεθνούς οπερατικού ρεπερτορίου, οι οποίες σημάδεψαν την πορεία της «αθάνατης ντίβας» (Puccini, Cilea, Mascagni, Massenet, Charpentier, Lalo). Υπό την λεπτομερή μπαγκέτα του εμπειρότατου -και στο οπερατικό ρεπερτόριο- Λουκά Καρυτινού, η ΦΟΑ συνόδεψε επάξια τους διεθνείς σολίστες, και επιπλέον ερμήνευσε θαυμάσια κλασικά έργα του ορχηστρικού ρεπερτορίου:   εύπλαστα φραζαρίσματα, ευαίσθητες αλλά και πλούσιες δυναμικές, ηχοχρωματικές λεπτομέρειες, άριστο συντονισμό. Οι εντυπωσιακοί σολίστες, η υψίφωνος Ermonela Jaho και ο τενόρος Charles Castronovo, κατέχοντες υπερμεγέθη τεχνική υπεροχή και εκφραστική δεξιότητα, μάγεψαν το ακροατήριο, στο οποίο απλόχερα προσέφεραν τρία bis στο τέλος της συναυλίας.

Η ανάδειξη της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας Αθηνών σε ένα συμφωνικό σύνολο διεθνών προδιαγραφών έγινε σαφής επίσης σε μία προγενέστερη συναυλία στο Αμφιθέατρο «Ιωάννης Δεσποτόπουλος» του Ωδείου ΑΘηνών υπό τον τίτλο «Ταξίδι στον 21ο αιώνα» και τη στιβαρή διεύθυνση του Βύρωνα Φιδετζή (27.10.2023). Η συνεργασία της ΦΟΑ με τους διεθνούς εμβέλειας Έλληνες σολίστες  Αλεξάνδρα Νομίδου  (πιάνο) και Γιάννη Τσιτσελίκη (βιολοντσέλο) σε έργα Ελλήνων και Γάλλων συνθετών, ανέδειξε εκτός από την τεχνική και εκφραστική δεινότητα σολιστών και ορχήστρας,  τον διεθνή χαρακτήρα της ελληνικής εργογραφίας.

Σε κάθε περίπτωση,  η ανάδειξη της ΦΟΑ σε μία από τις πλέον υπολογίσιμες ορχηστρικές δυνάμεις της Ελλάδας, υποστηριζόμενη σχεδόν αποκλειστικά από ίδια μέσα, αποτελεί μία καλή ή και υποδειγματική πρακτική για το πώς το όραμα μπορεί να υπερνικήσει πρακτικές δυσκολίες, συστημικές στρεβλώσεις, ανθεκτικές απόψεις και να υπηρετήσει ουσιαστικά την ίδια την ελληνική μουσική.

Μαγδαληνή Καλοπανά,

Δρ. Μουσικολόγος