Η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών προετοιμάζει πάντοτε με ξεχωριστή επιμέλεια τα προγράμματα που παρουσιάζει. Στην τελευταία συναυλία ωστόσο που έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών («Αφιέρωμα στο μουσικό πνεύμα της Γαλλίας – Σάββατο, 22 Απριλίου 2023), κατέκτησε μία αληθινή κορυφή. Απέδωσε ένα πρόγραμμα ιδιαίτερα ενδιαφέρον, εντούτοις απαιτητικό και μάλλον –με εξαίρεση τη σουίτα του Ravel– μη συχνά εκτελούμενο από εγχώριες ορχήστρες, με τρόπο αξιοζήλευτο (α΄ μέρος: Cl. Debussy, Μικρή σουίτα· M. Ravel, Η μάνα μου η χήνα, σουίτα). Η συνοχή της ορχήστρας, ούσα σε πλήρη σύνθεση, ήταν πραγματικά υποδειγματική. Η ακρίβεια, οι λεπτές αποχρώσεις, τα εύστοχα φραζαρίσματα, το εύρος των δυναμικών, τελούσαν σε διαρκή συνομιλία της ορχήστρας με τον εμπειρότατο μαέστρο Βύρωνα Φιδετζή. Όταν δε προστέθηκε στο καλοκουρδισμένο σύνολο ο σπουδαίος βιρτουόζος Θοδωρής Τζοβανάκης (β΄μέρος: C. Franck-Τα τζίνια, συμφωνικό ποίημα για πιάνο και ορχήστρα· V. D’ Indy-Συμφωνία πάνω σ’ ένα γαλλικό βουνίσιο τραγούδι για πιάνο και ορχήστρα, έργο 25), το κοινό βρέθηκε σε αληθινή μέθεξη· τα υπέροχα μεστά pianissimi του Τζοβανάκη μπορούν να συγκριθούν μόνο με την άψογη τεχνική του.
Είναι ευτύχημα που στην Αθήνα δραστηριοποιούνται πολλά και σημαντικά ορχηστρικά σύνολα. Είναι ακόμα ευτυχέστερο ωστόσο, ότι μία νεότατη συμφωνική ορχήστρα, με δηλωμένη προτεραιότητα στην έντεχνη ελληνική μουσική, προσφέρει και διεθνές ορχηστρικό ρεπερτόριο σε αυτό το αληθινά υψηλό επίπεδο ερμηνείας.
Μαγδαληνή Καλοπανά,
Δρ. Μουσικολόγος