• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • Γιόχαν Στράους: Νυχτερίδα, β ἐκδοχὴ σκηνοθεσίας Ἀλ. Εὐκλείδη.
    καὶ δεύτερες νηφαλιότερες σκέψεις…

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2021 (8)
    • 2020 (33)
    • 2019 (123)
    • 2018 (117)
    • 2017 (98)
    • 2016 (97)
    • 2015 (78)
    • 2014 (111)
    • 2013 (85)
    • 2012 (37)
  • Σύνδεσμοι

«LINKS»

Selon Desir3

Βαθμολογία: 9/10

Η νέα παραγωγή του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής έχει την υπογραφή του νέου Διευθυντή του Μπαλέτου της ΕΛΣ – από το Σεπτέμβριο του 2016 – χορογράφου κου. Αντώνη Φωνιαδάκη και είναι αφιερωμένη στους δύο κορυφαίους συνθέτες του Μπαρόκ, το Johann Sebastian Bach και τον George Frideric Handel. Το «Links» απογειώνει τη χορευτική τέχνη, προσφέροντας τεχνική, γούστο, αλλά και θέαμα.

Selon Desir1Η παράσταση σύγχρονου χορού αποτελείται από τρία μέρη. Το κάθε ένα διαρκεί περίπου είκοσι λεπτά. Η παραγωγή, της οποίας τον ήχο σχεδίασε ο κ. Ζυλιέν Ταρρίντ, ξεκινά με το έργο, που φέρει τον τίτλο «Selon Désir» (: «Από την επιθυμία»). Ο κ. Φωνιαδάκης το έχει πρωτοπαρουσιάσει στο Μπαλέτο της Γενεύης. Μία γυναίκα ντυμένη στα μπλε εμφανίζεται. Πρόκειται για την κα. Μαρία Κουσουνή. Η μουσική: «Kommt ihr Tochter, helft mir klagen» του Johann Sebastian Bach από τα «Κατά Ματθαίον πάθη». Όταν και οι λοιποί χορευτές ανεβαίνουν στη σκηνή τα πολύχρωμα κοστούμια του κου. Τάσου Σοφρονίου ξεχωρίζουν στο μαύρο φόντο, που επιμελήθηκε – όπως και όλα τα σκηνικά – ο κ. Φωνιαδάκης (Apotosoma) μαζί με τον κ. Σάκη Μπιρμπίλη. Άντρες και γυναίκες φορούν ένα είδος φούστας. Παρακολουθείς τον απόλυτο συνδυασμό μουσικής και χορού. Αισθάνεσαι ότι άνεμος ανανέωσης φύσηξε στο Θέατρο Ολύμπια πριν η ΕΛΣ μεταφερθεί στο Φάληρο. Ο «συμπρωταγωνιστής» της κας. Κουσουνή, ο κ. Βαγγέλης Μπίκος, είναι και αυτός ντυμένος με ένα μονόχρωμο (λευκό) ρούχο. Η μουσική αλλάζει σε: «Herr, unser Herrscher» του Johann Sebastian Bach από τα «Κατά Ιωάννην πάθη». Δέκα γυναίκες (Μαρία Κουσουνή, Ελεάνα Ανδρεούδη, Πόπη Σακελλαροπούλου, Άννα Φράγκου, Όλγα Ζουρμπινά, Μάγδα Κούκου-Φέρρα, Μάγδα Λαγογιάννη, Ζωή Σχοινοπλοκάκη, Βίκυ Τσιρογιάννη, Αριάδνη Φιλιππάκη) και εννέα άνδρες (Βαγγέλης Μπίκος, Στέλιος Κατωπόδης, Γιάννης Μπενέτος, Μιχάλης Παππάς, Μάικλ Ντούλαν, Νίκος Μοσχής, Έλτον Ντιμρότσι, Θανάσης Σολωμός, Δημήτρης Φέρρας) χορεύουν. Μαζί τους χορεύουν οι φωτισμοί του κου. Σάκη Μπιρμπίλη. Το ντουέτο των κκ. Ελεάνας Ανδρεούδη-Θανάση Σολωμού χαρακτηρίζεται από γρηγοράδα και αρμονία. Το μάτι σου κλέβει η κα. Όλγα Ζουρμπινά. Κάποιες όμορφες εικόνες επαναλαμβάνονται, όπως το ομαδικό επιτόπιο άλμα. Τα λυτά μαλλιά των γυναικών ακολουθούν και τονίζουν την κίνησή τους. Το νέο μπαλέτο της ΕΛΣ είναι πιο φρέσκο, πιο νεανικό. Στο χειροκρότημα η υπόκλιση του τελευταίου χορευτή (του κου. Μπίκου) αποτελεί το επιστέγασμα της επιβράβευσης της αναζωογονημένης εικόνας του μπαλέτου της ΕΛΣ.

Air2Ακολουθούν τα «Air» και «Links», τα οποία ο κ. Φωνιαδάκης χορογράφησε ειδικά για το μπαλέτο της ΕΛΣ. Μετά το πρώτο διάλειμμα παρουσιάζεται το «Air». Πρόκειται για μία χορογραφία σε πουέντ, «με μια γραφή πιο κλασική», όπως εξομολογείται ο χορογράφος. Επτά γυναίκες (Μαρία Κουσουνή, Ελεάνα Ανδρεούδη, Πόπη Σακελλαροπούλου, Άννα Φράγκου, Όλγα Ζουρμπινά, Μάγδα Κούκου-Φέρρα, Μαργαρίτα Κώστογλου, Αριάδνη Φιλιππάκη) και έξι άνδρες (Βαγγέλης Μπίκος, Στέλιος Κατωπόδης, Γιάννης Μπενέτος, Μάικλ Ντούλαν, Έλτον Ντιμρότσι, Θανάσης Σολωμός) χορεύουν. Η μουσική: «Σουίτα για ορχήστρα αρ. 3 σε ρε μείζονα, BWV 1068» του Johann Sebastian Bach. Έξι – σχεδόν κρυφά – φώτα αποκαλύπτουν τα επί σκηνής τεκταινόμενα. Οι καλλιτέχνες ντυμένοι σε εκρού αποχρώσεις. Η πληροφορία και στη χορογραφία «Air» δίδεται με ταχύτητα. Ανάσες παρεμβάλλονται και ξεκουράζουν το μάτι, όπως και στο «Salon Desir». Η μουσική αλλάζει σε: «Σουίτα σε ρε ελάσσονα, HWV 437» του George Frideric Handel (είχε χρησιμοποιηθεί στους τίτλους έναρξης του σίριαλ της ΥΕΝΕΔ «Πορφύρα και Αίμα» πριν 40 περίπου χρόνια).

Air3Οι κκ. Μαργαρίτα Κώστογλου και Έλτον Ντιμρότσι προσφέρουν ένα όμορφο ντουέτο. Μία μπαλαρίνα, που έχει τις ξεχωριστές στιγμές της στην παράσταση είναι η κα. Μάγδα Κούκου-Φέρρα. Η κα. Άννα Φράγκου γοητεύει, ενώ το αποτέλεσμα απογειώνει η τελική εμφάνιση του ντουέτου των κκ. Μαρίας Κουσουνή και Βαγγέλη Μπίκου. Η σκηνική συνύπαρξη των κκ. Μαργαρίτας Κώστογλου, Μάικλ Ντούλαν και Γιάννη Μπενέτου είναι στιβαρή και αρκούντως δραματική. Οι άψογες γραμμές της κας. Κώστογλου τη μεταμορφώνουν σε αμαζόνα, ενώ ο κ. Θανάσης Σολωμός αποδεικνύει ότι είναι άξιο μέλος του συνόλου. Η δουλειά του κου. Ταρρίντ φαίνεται στο επιδέξιο συνταίριασμα των δύο μελωδιών, ενώ η χρήση από τον κ. Φωνιαδάκη του φωτός και του σκοταδιού, που στήνει ο κ. Μπιρμπίλης, μαγεύει.

Links2Μετά το δεύτερο διάλειμμα παρουσιάζεται το «Links», από όπου και αντλείται ο τίτλος της βραδιάς. Είκοσι μία γυναίκες (Μαρία Κουσουνή, Ελεάνα Ανδρεούδη, Βανέσα Κούρκουλου, Δήμητρα Λαούδη, Χριστίνα Μακρίδου, Πόπη Σακελλαροπούλου, Μήτση Στεργιανού, Άννα Φράγκου, Κλεοπάτρα Ανερούσου, Όλγα Ζουρμπινά, Ελένη Κλάδου, Κόμη Κλουκίνα, Μάγδα Κούκου-Φέρρα, Μάγδα Λαγογιάννη, Ζωή Σχοινοπλοκάκη, Βίκυ Τσιρογιάννη, Αριάδνη Φιλιππάκη + οι Σπουδάστριες της Σχολής της ΕΛΣ: Αγγελική Βραχλιώτη, Παρασκευή Οικονόμου, Αναστασία Παττελάκη, Μαρία-Ελένη Τσόνη) και δέκα πέντε άνδρες (Ντανίλο Ζέκα, Βαγγέλης Μπίκος, Αγάπιος Αγαπιάδης, Αντώνης Κορούτης, Φώτης Διαμαντόπουλος, Στέλιος Κατωπόδης, Γιάννης Μπενέτος, Μάικλ Ντούλαν, Πέτρος Κουρουπάκης, Νίκος Μοσχής, Έλτον Ντιμρότσι, Θανάσης Σολωμός, Δημήτρης Φέρρας, οι Σπουδαστές της Σχολής της ΕΛΣ: Γιάννης Λάβνερ, Παύλος Μαράτος) χορεύουν. Μελωδίες και άριες από τα έργα «Θεοδώρα», «Δώδεκα κοντσέρτι γκρόσσι», «Ερωτικό παραλήρημα», «Ο θρίαμβος του χρόνου και της αλήθειας», «Κοντσέρτο για εκκλησιαστικό όργανο σε σελ ελάσσονα», «Dixit Dominus» του George Frideric Handel. Ένα μαύρο πανί αιωρείται κάθετα πάνω από το θεατρικό σανίδι. Ο κ. Σοφρονίου ντύνει γυναίκες και άνδρες στα μαύρα με ίδια ρούχα, τα οποία επιμελήθηκε η κα. Ντίνα Αντωνοπούλου (όπως και στα «Selon Desir» και «Air»). Στο τρίτο μέρος της παράστασης χορεύει ο κ. Ντανίλο Ζέκα, που θαυμάζεις στο τρίο με τους κκ. Βαγγέλη Μπίκο και Στέλιο Κατωπόδη.

Links4Το μοτίβο της σύγχρονης χορογραφίας επιμένει στην ταχύτητα και τις αναγκαίες παύσεις. Οι περισσότερες μπαλαρίνες έχουν τα μαλλιά τους πιασμένα σε αλογοουρά. Ξάφνου το πανί πέφτει και τυλίγει την κα. Μάγδα Κούκου-Φέρρα. Ένα είδος φούστας καλύπτει πλέον τα μαύρα ρούχα των χορευτών. Η κίνηση του ρούχου τους υπογραμμίζει τα έγχορδα των μελωδιών.

Links8Οι κκ. Αγάπιος Αγαπιάδης, Έλτον Ντιμρότσι, Αντώνης Κορούτης δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους. Τελικά ο κ. Αγαπιάδης έχει ένα τρόπο να διακρίνεται σε αυτή τη χορογραφία, ακόμα και στις σκηνές συνόλων. Υπάρχει ξανά πάθος στο χορό του. Ο κ. Ζέκα συναντά χορευτικά στο «Links» την κα. Κουσουνή. Όμορφη και η σκηνή που χορεύει με τους άρρενες συναδέλφους του. Σε μία στιγμή ο κ. Φωνιαδάκης εκπλήσσει το κοινό, φέρνοντας το μπαλέτο σε απόσταση αναπνοής από τις πρώτες σειρές της πλατείας, καταλαμβάνοντας τον καλυμμένο χώρο της ορχήστρας, παρατασσόμενοι ως χορωδία. Ακόμα και τα φώτα στρέφονται προς τους θεατές. Σε αυτή τη «μεγάλη» (από πλευράς έμπνευσης, συμμετοχής, αλληλεπίδρασης) σκηνή αυτό που ξενίζει είναι η έλλειψη συγχρονισμού του μπαλέτου της ΕΛΣ. Σε αυτή την ομαδική σκηνή οι χορευτές αποτυγχάνουν να φανούν σαν ένα μουσικό όργανο και η δύσκολη χορογραφία «γράφει» σαν μία μουτζούρα κινήσεων. Οι χορογραφίες του κου. Φωνιαδάκη είναι απαιτητικές σωματικά για τους καλλιτέχνες. Μόνο με δουλειά θα έρθει το προσδοκώμενο αποτέλεσμα και μακάρι το μπαλέτο της ΕΛΣ να φανεί αντάξιο των υποσχέσεων, που έδωσε στην πρεμιέρα της 3ης Απριλίου 2016.

Βοηθοί χορογράφου: Μαρκέλλα Μανωλιάδη, Πιερ Μαζεντί, Ιρίνα Ακριώτη-Κολιουμπάκινα. Διδασκαλία χορογραφίας: Α’ Χορευτής ΕΛΣ Αλεξάντερ Νέσκωβ.

«LINKS» ΜΠΑΛΕΤΟ σε τρία μέρη σε χορογραφία του κου. Αντώνη Φωνιαδάκη – APOTOSOMA. Νέα παραγωγή. Μουσική: Johann Sebastian Bach, George Frideric Handel, Ζ. Ταρρίντ

Θέατρο Ολύμπια – Εθνική Λυρική Σκηνή (Ακαδημίας 59-61). Ημέρες λοιπών παραστάσεων: 6, 10, 19, 22, 23 Απριλίου 2016. Ώρα έναρξης: 20:00. Διάρκεια: 70’ λεπτά (με διαλείμματα 20 και 15 λεπτών μετά τα μέρη Ι και ΙΙ αντίστοιχα). Λήξη παράστασης: περίπου στις 22:00. ΝΕΕΣ ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ€15, €20, €25, €30, €35, €45- Φοιτητικό, παιδικό €10 – Περιορισμένης ορατότητας €7, €10, €12, €20. Στη δεύτερη παράσταση της παραγωγής, την Τετάρτη 6 Απριλίου 2016, θα διατεθούν 150 εισιτήρια για ανέργους, στην τιμή των €5. Η ΕΛΣ έχει εξασφαλίσει προνομιακές τιμές parking, για τους θεατές των παραστάσεων της, στο Θέατρο Ολύμπια. Με την επίδειξη του εισιτηρίου της παράστασης πληρώνετε 5 ευρώ για το parking του αυτοκινήτου σας, στα συνεργαζόμενα parking, τα οποία βρίσκονται πολύ κοντά στο Θέατρο Ολύμπια: «EUROPRAXIS – ENGINEERING PARKOMAT AE» – Ζαλόγγου 3, Αθήνα. Τηλ. 2103800860.

About Κωστής Δ. Μπίτσιος

Ο Κωστής Δ. Μπίτσιος είναι δικηγόρος. Σπούδασε Νομικά και Δημοσιογραφία. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Γράφει για θέατρο, χορό, όπερα και μουσική στο www.critics-point.gr και για κινηματογράφο, τηλεόραση και μουσική στο www.apotis4stis5.com