• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • Θριαμβευτικός «Siroe» από τον Γιώργο Πέτρου

    Θριαμβευτικός "Siroe" από τον Γιώργο Πέτρου

    O  Johann Adolph Hasse (1699-1783), λιγότερο γνωστός στο ευρύ κοινό σε σχέση με άλλους μείζονες συνθέτες της λεγόμενης εποχής μπαρόκ, υπήρξε κεντρική  μορφή της μουσικής ζωής του δεκάτου ογδόου αιώνα. Όπως κι άλλες λαμπρές προσωπικότητες του καιρού του είχε πολλές ιδιότητες: υπήρξε μουσουργός, τραγουδιστής,  δάσκαλος μουσικής και υπεύθυνος για διοργανώσεις παραστάσεων όπερας και συναυλιών

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2022 (34)
    • 2021 (27)
    • 2020 (33)
    • 2019 (123)
    • 2018 (106)
    • 2017 (69)
    • 2016 (67)
    • 2015 (49)
    • 2014 (79)
    • 2013 (70)
    • 2012 (37)
  • Σύνδεσμοι

«Brice Marden και Ελληνική Αρχαιότητα» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Φωτo: Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

 

Γράφει η Χριστίνα Ν. Λαμπράκη*

 

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στο πλαίσιο της σειράς των περιοδικών εκθέσεων Θεϊκοί Διάλογοι, παρουσιάζει το έργο του αμερικανού καλλιτέχνη  Brice Marden. Έπειτα από μια σειρά επιτυχημένων «Διαλόγων» μοντέρνων και σύγχρονων, διεθνώς αναγνωρισμένων καλλιτεχνών με την αρχαιότητα που έχουν διεξαχθεί στο ΜΚΤ, ήρθε η στιγμή που ο Brice Marden θα «συνομιλήσει» με την  αρχαιότητα.

Η έκθεση περιλαμβάνει σαράντα τέσσερα έργα, τρία εκ των οποίων ο καλλιτέχνης φιλοτέχνησε για τη συγκεκριμένη έκθεση. Κάποια από τα έργα είναι ζωγραφικοί πινάκες, σχέδια, επιζωγραφισμένα μάρμαρα αλλά και σημειωματάρια, μέσα από τα οποία παρουσιάζεται το ευρύ φάσμα της καλλιτεχνικής του παραγωγής, η οξεία παρατηρητικότητα του, αλλά  και η αφαιρετική του ματιά.

Τα έργα του Marden παρουσιάζονται σε διάλογο με 16 αρχαιότητες, από τη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης. Πρόκειται για αρχαιότητες φτιαγμένες από πηλό, μάρμαρο και χρυσό και καλύπτουν ένα χρονικό φάσμα περίπου τεσσάρων χιλιάδων χρόνων, τα οποία  προορίζονταν για καθημερινή, τελετουργική ή ακόμα και για ταφική χρήση. Η επιλογή  των αρχαιοτήτων έγινε από τον επιμελητή της έκθεσης σε συμφωνία και συνεργασία με τον ίδιο τον καλλιτέχνη, με αποτέλεσμα τα έργα του να συντονίζονται απόλυτα με τη μεταφυσικότητα της αρχαιοελληνικής κληρονομιάς.

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

 

Η έκθεση λαμβάνει χώρα σε δυο αίθουσες του ισογείου στις οποίες παρουσιάζονται τα έργα του καλλιτέχνη, στην αίθουσα της Ακαδημίας Αθηνών προβάλλεται ένα βίντεο με πρωταγωνιστή τον Brice Marden, το οποίο έχει παραχωρηθεί από το San Francisco Museum of Modern Art και συνεχίζεται στον πρώτο όροφο.

Η έκθεση έχει χωριστεί σε ενότητες με βάση την επιλογή του υλικού.  Στην ενότητα με τα επιζωγραφισμένα μάρμαρα αξιοσημείωτο είναι το έργο Hydra View, 2011-2012,  το οποίο είναι ένα μαρμάρινο δίπτυχο που για αρκετά χρονιά κοσμούσε τους τοίχους του ιστορικού αρχοντικού Μπουντούρη στο Αυλάκι της Ύδρας. Άλλες δυο ενότητες της έκθεσης φέρουν τον τίτλο Homage to Art και Souvenir de Grece, στις οποίες ο καλλιτέχνης συνδυάζει καρτ ποστάλ που απεικονίζουν έργα τέχνης ή αρχιτεκτονικά μνημεία της Ελλάδας, με κάνναβους ή συμπαγή ορθογώνια σχήματα από γραφίτη, αποτυπωμένα μέσα από το κάρβουνο, το μελισσοκέρι και τον γραφίτη.

Το πιο ¨απρόβλεπτο¨ ως προς την επιλογή υλικού έργο της έκθεσης είναι το Lingam on Eucalyptus του 1992. Το έργο αυτό αποτελείται από ένα σχέδιο με μελάνι σε φλοιό κορμού ευκαλύπτου. Σε αυτό το έργο φαίνεται η σαμανιστική προδιάθεση του καλλιτέχνη, ο οποίος για να φτάσει στις καθαρά αφηρημένες ιδέες χρειάζεται την επέμβαση του γόνιμου οραματισμού.

Η έκθεση Brice Marden και Ελληνική Αρχαιοτητα είναι η πρώτη μουσειακή έκθεση αφιερωμένη στον αμερικανό καλλιτέχνη στην Ελλάδα πράγμα που έρχεται σε αντίφαση με τη σχέση του καλλιτέχνη με τη χώρα μας, καθώς εδώ και πάνω από πενήντα χρόνια ο Marden εμπνέεται από το ελληνικό τοπίο και από την ελληνική αρχαιότητα. Με τη σύζυγο του έχουν αγοράσει ένα σπίτι στην Ύδρα από το 1971 και από τότε έρχονται σχεδόν κάθε χρόνο στην Ελλάδα. Η καθαρότητα του υδραϊκού τοπίου έχει επηρεάσει βαθιά τον Mαrden, ο οποίος αντλεί έμπνευση από την παρατήρηση της φύσης.

Με αυτή την έκθεση το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης συνεχίζει την πολύ επιτυχημένη και εξωστρεφή δράση του, μέσα από την οπαία συνεχώς ανανεώνεται παρουσιάζοντας στο κοινό του πάντα κάτι πρωτότυπο και πρωτοποριακό.

O Brice Marden στην Ύδρα, 1990. Φωτο: Bill Jacobson.

O Brice Marden στην Ύδρα, 1990. Φωτο: Bill Jacobson.

 

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Νεοφύτου Δούκα 4 και Βασιλίσσης Σοφίας και Ηροδότου 1

Διάρκεια έκθεσης από 20 Μαΐου 2022 έως 29 Αυγούστου 2022

Επιμέλεια έκθεσης Δημήτριος Αντωνίτσης

 

* Η Χριστίνα Ν. Λαμπράκη είναι πτυχιούχος του τμήματος Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών