Αριστουργήματα Πιάνου του 20ού αιώνα

Ένα ακόμη ενδιαφέρον ρεσιτάλ παρακολουθήσαμε το Σάββατο 2 Νοεμβρίου 2024 στο φιλόξενο κτήμα «Μελεαγρίς», στο πλαίσιο του θεσμοθετημένου πλέον “Meleagris Art Festival”.

Σολίστ της βραδιάς ήταν ένας λαμπρός δεξιοτέχνης του πιάνου, ένας καλλιτέχνης ρέουσας τεχνικής και πηγαίας μουσικότητας, ο Κύπριος πιανίστας Μανώλης Νεοφύτου, με σπουδές τόσο στο «Κονσερβατόριο Τσαϊκόφσκι» όσο και στην “Ecole Normale”, με διακρίσεις σε πολλούς διαγωνισμούς, ρεσιτάλ σε όλο τον κόσμο και δισκογραφία. Ο κ. Νεοφύτου με συνοχή και συνέπεια, ερμήνευσε υποδειγματικά το Πρελούδιο αρ. 5, έργο 32 του Σ. Ραχμάνινοφ, τη Malaguena του Ernesto Lecuona και το Πρελούδιο του Isaac Albeniz. Επιπλέον έδωσε τη δική του εκδοχή –εν είδει δεξιοτεχνικότατων διασκευών– καθιερωμένων έργων του δυτικού ρεπερτορίου (όπως το απόσπασμα από το Κοντσέρτο αρ. 2, για πιάνο και ορχήστρα και την Παραλλαγή αρ. 18, από τη Ραψωδία πάνω σε ένα θέμα του Παγκανίνι του Σ. Ραχμάνινοφ, αλλά και το Βαλς αρ. 2 του Ντ. Σοστακόβιτς και τα Adios Nonino και LIbertango του Astor Piazzolla. Επιπλέον, κατέθεσε την ερμηνευτική πρότασή του για έργα της δημοφιλούς ελληνικής μουσικής (Ελ. Καραΐνδρου: «Χάθηκα μέσα στην ζωή μου» (από την ταινία Διαμάντια και Μπλουζ), «Στην θάλασσα» (από την ταινία Μια αιωνιότητα και μια μέρα), Ευανθία Ρεμπούτσικα: «Στο πατάρι»), συχνά σε δικές του διασκευές (Μ. Θεοδωράκης: «Της Δικαιοσύνης Ήλιε Νοητέ», «Δρόμοι Παλιοί»,  Ευανθία Ρεμπούτσικα: «Ο σταθμός»).

Είναι αλήθεια ότι ο κ. Νεοφύτου μας μετέφερε στο δικό του μουσικό σύμπαν, μέσω τόσο της υποδειγματικής ερμηνείας του, αλλά και της συγκρότησης του προγράμματός του. Είναι αλήθεια επίσης ότι οι διασκευές του κ. Νεοφύτου μετουσίωσαν σε σημαντικό βαθμό τα έργα της δημοφιλούς μουσικής, προσδίδοντάς τους πληθώρα ποιοτικών χαρακτηριστικών, τα οποία δεν είναι εγγενή της κατηγορίας. Τέλος, είναι επίσης αλήθεια ότι ερμηνευτές σαν τον κ. Νεοφύτου μπορούν να υπηρετήσουν αποκλειστικά την έντεχνη μουσική –ελληνική και μη– χωρίς ανάμειξη του έντεχνου ρεπερτορίου με το δημοφιλές, χαρακτηριστικό μάλλον εκείνων που στερούνται ανάλογων του κ. Νεοφύτου χαρισμάτων. Τέλος είναι αλήθεια ότι το ευρύ κοινό απόλαυσε ιδιαίτερα το ρεσιτάλ· το στοιχείο αυτό οφείλει να προσμετρηθεί  στα θετικά της ανάπτυξης κοινού γύρω από την έντεχνη μουσική στην Ελλάδα.