Οι παρουσιάσεις των έξι ερευνητικών εργαστηρίων του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ: έναρξη με το Εργαστήριο Μελέτης της Ελληνικής Μουσικής

Ένα στιγμιότυπο από την παρουσίαση του Εργαστηρίου Μελέτης της Ελληνικής Μουσικής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ στις 19/2/2025 στην αίθουσα «MusiXLab» της Μουσικής Βιβλιοθήκης «Λίλιαν Βουδούρη». Από τα αριστερά προς τα δεξιά: Μαγδαληνή Καλοπανά, Νικόλαος Μαλιάρας, Τάσος Κολυδάς, Βάλια Χριστοπούλου, Απόστολος Παληός. Φωτογραφία: ΤΜΣ ΕΚΠΑ
Ένα στιγμιότυπο από την παρουσίαση του Εργαστηρίου Μελέτης της Ελληνικής Μουσικής του
Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ στις 19/2/2025 στην αίθουσα «MusiXLab» της Μουσικής
Βιβλιοθήκης «Λίλιαν Βουδούρη». Από τα αριστερά προς τα δεξιά: Μαγδαληνή Καλοπανά, Νικόλαος
Μαλιάρας, Τάσος Κολυδάς, Βάλια Χριστοπούλου, Απόστολος Παληός. Φωτογραφία: ΤΜΣ ΕΚΠΑ

Στις 19/2 πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στην αίθουσα «MusiXLab» της Μουσικής Βιβλιοθήκης «Λίλιαν Βουδούρη» του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών η παρουσίαση του Εργαστηρίου Μελέτης της Ελληνικής Μουσικής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (ΤΜΣ) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (https://hellenic-music-lab.music.uoa.gr). Η συγκεκριμένη ήταν η πρώτη μίας σειράς αντίστοιχων εκδηλώσεων, κατά την περίοδο Φεβρουαρίου-Ιουνίου, στα πλαίσια των οποίων θα παρουσιαστούν τα έξι ερευνητικά εργαστήρια του ΤΜΣ, γνωστοποιώντας το έργο τους.

Σχετικά με το Εργαστήριο Μελέτης της Ελληνικής Μουσικής ανέλαβαν να κατατοπίσουν το κοινό ακαδημαϊκοί ερευνητές, οι οποίοι απαρτίζουν το ανθρώπινο δυναμικό του ή έχουν συνεργαστεί εκτεταμένα με αυτό. Πιο συγκεκριμένα, μίλησαν οι: Νικόλαος Μαλιάρας (Καθηγητής του ΤΜΣ και διευθυντής του Εργαστηρίου Μελέτης της Ελληνικής Μουσικής), Τάσος Κολυδάς (ΕΔΙΠ του ΤΜΣ), Μαγδαληνή Καλοπανά (ΕΔΙΠ του ΤΜΣ), Βάλια Χριστοπούλου (Αποσπασμένη Εκπαιδευτικός) και Απόστολος Παληός (διακεκριμένος σολίστ πιάνου και συνεργάτης του εργαστηρίου).

Τις ομιλίες άνοιξε ο διευθυντής του εργαστηρίου Νικόλαος Μαλιάρας, ο οποίος ανέλαβε την εισαγωγή του κοινού στο γενικότερο εγχείρημα και τη νοοτροπία του εργαστηρίου. Διέτρεξε τα γενικά χαρακτηριστικά του εργαστηρίου, τα υλικά, τα οποία ερευνώνται εντός αυτού, τα θεμέλιά του, τους φιλόδοξους στόχους του, τις συνεργασίες του, τις παροχές του και τις ευκαιρίες χρήσης του από μουσικούς, ερευνητές, φοιτητές κ.λπ. Στη συνέχεια μίλησε ο Τάσος Κολυδάς, ο οποίος εστιάστηκε στην ψηφιακή έκφανση του εργαστηρίου, αλλά και της μουσικολογίας, με κυριότερη αφορμή το ψηφιακό αποθετήριο/ αρχείο του Εργαστηρίου Ελληνικής Μουσικής «Πολύμνια». Το κοινό είχε την ευκαιρία να πληροφορηθεί για τον τρόπο λειτουργίας της «Πολύμνιας», καθώς και τη μορφή της. Τη σκυτάλη πήρε η Μαγδαληνή Καλοπανά, η οποία αναφέρθηκε συνοπτικά στην επιστημονική μεθοδολογία και τα προτεινόμενα πρωτόκολλα πρόσκτησης, επεξεργασίας και μελέτης αρχείων εντός των πλαισίων τόσο του Εργαστηρίου, όσο και του ψηφιακού αποθετηρίου «Πολύμνια». Ειδική μνεία έγινε δε στις συνεργασίες του Εργαστηρίου με ιδιώτες και φορείς στο πλαίσιο σχετικών εργασιών που εκπονούνται από τους φοιτητές σε πανεπιστημιακά μαθήματα και σεμινάρια του Νικόλαου Μαλιάρα, του Τάσου Κολυδά και της Μαγδαληνής Καλοπανά. Τέλος, μίλησαν η Βάλια Χριστοπούλου και ο Απόστολος Παληός, σχετικά με το εγχείρημα μελέτης και ηχογράφησης έργων για ένα και δύο πιάνα του Γιώργου Σισιλιάνου, το οποίο έλαβε χώρα στα πλαίσια του συγκεκριμένου εργαστηρίου, καθώς και του Εργαστηρίου Μουσικής Ακουστικής και Τεχνολογίας, στο οποίο διευθύντρια διατελεί η επίσης καθηγήτρια του ΤΜΣ Αναστασία Γεωργάκη. Το Εργαστήριο Μουσικής Ακουστικής και Τεχνολογίας θα παρουσιαστεί σε επόμενη εκδήλωση στην ίδια αίθουσα. Η Βάλια Χριστοπούλου ασχολήθηκε με την επιστημονική επιμέλεια, την έρευνα και τα κείμενα γύρω από το συγκεκριμένο ζήτημα, ενώ ο Απόστολος Παληός ήταν υπεύθυνος για την καλλιτεχνική επιμέλεια, τη διδασκαλία και την ηχογράφηση. Αναφέρθηκαν στοιχεία για τα έργα, πρωτοτυπίες της ηχογράφησης και οι συντελεστές.

Η εκδήλωση συγκέντρωσε ποικίλους ενδιαφερόμενους, εμπλεκόμενους στα εγχειρήματα, καθώς και σημαντικούς εκτελεστές και συνθέτες, οι οποίοι είχαν συνεργαστεί ή ακόμα συνεργάζονται με το εργαστήριο. Μέσω επιπλέον ερωτήσεων έγιναν διευκρινίσεις και επεξηγήσεις σχετικά με την «Πολύμνια» και τις δράσεις του εργαστηρίου. Στο τέλος, ο φημισμένος μαέστρος και συνθέτης Δημήτρης Αγραφιώτης, ο οποίος βρισκόταν στο κοινό, συνεχάρη τους ομιλητές για την εργασία τους στο εργαστήριο και, με αφορμή των όσων άκουσε, μοιράστηκε τις προσωπικές του εμπειρίες με το κοινό και τους ειδήμονες, σχετικά με τη δυσκολία πρόσβασης στην έντεχνη ελληνική μουσική, λόγω έλλειψης εκδόσεων ή λόγω γραφειοκρατικών και άλλων αιτιών. Έτσι, φάνηκε κατά μία έννοια να υπογραμμίζεται η μεγάλη σημασία του συγκεκριμένου εργαστηρίου, καθώς μεριμνά μεταξύ άλλων για αυτήν ακριβώς την προσβασιμότητα του υλικού.