• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • Κορνήλιος Σελαμσῆς: «Λεόντιος καὶ Λένα», «ὄπερα» (;) κατὰ Γκέοργκ Μπύχνερ (1813-1837)… Β ́

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2021 (18)
    • 2020 (33)
    • 2019 (123)
    • 2018 (117)
    • 2017 (98)
    • 2016 (97)
    • 2015 (78)
    • 2014 (111)
    • 2013 (85)
    • 2012 (37)
  • Σύνδεσμοι

«ΤΟ ΛΥΚΟΦΩΣ ΤΩΝ ΧΡΕΩΝ»

Βαθμολογία: 5/10

%cf%84%ce%bf-%ce%bb%cf%85%ce%ba%cf%8c%cf%86%cf%89%cf%82-%cf%84%cf%89%ce%bd-%cf%87%cf%81%ce%b5%cf%8e%ce%bd2Η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ) εγκαινίασε την επίσημη λειτουργία της στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) με την πρώτη παρουσίαση της όπερας Το λυκόφως των χρεών. Πρόκειται για μία ριζική διασκευή του Λυκόφωτος των θεών του Ρίχαρντ Βάγκνερ, σε μουσική μεταγραφή του Χαράλαμπου Γωγιού, λιμπρέτο του Δημήτρη Δημόπουλου και σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη. Η παράσταση αφηγείται – σύμφωνα και με το δελτίο τύπου – την ιστορία του προδομένου Έλληνα ψηφοφόρου, τον μύθο του χρέους και τη σύγχυση του νεοκλασικού φαντασιακού με τη νεοελληνική πραγματικότητα. Το Λυκόφως των χρεών αποτελεί την τρίτη παράφραση όπερας που παρουσιάζει η δημιουργική ομάδα των Χαράλαμπου Γωγιού, Αλέξανδρου Ευκλείδη και Δημήτρη Δημόπουλου. Οι δύο πρώτες παραφράσεις (Yasou Aida! και AirRossini) ανέβηκαν σε Αθήνα και Βερολίνο. Ο πρώτος κύκλος του Λυκόφωτος των χρεών παρουσιάστηκε στην ΕΛΣ αυτόν τον μήνα και θα επανέλθει τον Ιανουάριο του 2018. Το πρωτότυπο έργο μειώθηκε σε διάρκεια και μεταφέρθηκε σε διαστάσεις δωματίου, με έντεκα τραγουδιστές [Η δοσμένη στον ρόλο της Βρουγχίλδης  Τζούλια Σουγλάκου. Σωτήρης: Δημήτρης Πακσόγλου. Μέρτεν: Τάσος Αποστόλου – Πέτρος Μαγουλάς. Εκσυγχρονισμός / Γέρος / Μέττερνιχ: Γιάννης Γιαννίσης. Λογική / Μελίνα / Σουλιώτισσα: Μυρτώ Μποκολίνη – Φωτεινή Κωστοπούλου. Μελίνα / Σουλιώτισσα: η με σωστή άρθρωση Ειρήνη Καράγιαννη. Μελίνα / Σουλιώτισσα: Μαργαρίτα Συγγενιώτου. Προτομές: Βασίλης Δημακόπουλος, Γιάννης Καλύβας, Μιχάλης Κατσούλης, Γιάννης Φίλιας] και ένα εννεαμελές ενόργανο σύνολο [Διονύσης Βερβιτσιώτης (βιολί), Άγγελος Λιακάκης (βιολοντσέλο), Γιώργος Αρνής (κοντραμπάσο), Δώρα Ιορδανίδου (φλάουτο), Μαρία Σιφναίου (όμποε), Στάθης Μανάτος (κλαρινέτο), Μάνος Βεντούρας (κόρνο), Γιάννης Τσανακαλιώτης – Μαρία Νεοφυτίδου (πιάνο)] στη θέση της βαγκνερικής ορχήστρας.

%cf%84%ce%bf-%ce%bb%cf%85%ce%ba%cf%8c%cf%86%cf%89%cf%82-%cf%84%cf%89%ce%bd-%cf%87%cf%81%ce%b5%cf%8e%ce%bd1Δυστυχώς, ενώ από την μία έχεις το λιτό σκηνικό και τα ανεπιτήδευτα κοστούμια του Κωνσταντίνου Ζαμάνη, η αίσθηση που σου μένει είναι ότι όλα αυτά περιβάλλουν ένα κούφιο θέαμα. Δεν είναι τόσο ότι πρόκειται για μία κακή παράσταση. Το λυκόφως των χρεών είναι απλά κάτι χειρότερο: μία αδιάφορη παράσταση. Δεν παθιάζεσαι με κάτι, δεν ταυτίζεσαι με έναν ήρωα, δεν σε νοιάζει η συνέχεια. Το τελευταίο θα μπορούσε να δικαιολογήσει και την αποχώρηση στο διάλειμμα του έργου. Δεν γελάς ούτε στενοχωριέσαι με τα τεκταινόμενα. Όλα σου είναι γνώριμα (το ανήκομεν εις την Δύσιν, τα greek statistics, η περήφανη διαπραγμάτευση, ο Γερμανός που εποφθαλμιά τον ελληνικό χρυσό), αλλά δεν σε αγγίζουν. Δεν αντιλαμβάνεσαι γιατί να γίνει ένα τέτοιο έργο χωρίς πρωτότυπη μουσική. Το αποτέλεσμα δεν είναι κωμικό, ενώ εκεί αποσκοπούσε. Το παρακολουθείς και γρήγορα το ξεχνάς. Σαν να πρόκειται για ένα δημιούργημα, που δεν έχει καν target group. Οι λάτρεις του Βάγκνερ θα προτιμήσουν ένα κλασικό ανέβασμα της γνωστής όπερας. Οι νεότεροι θεατές του θεάτρου θα προτιμήσουν μία πιο εναλλακτική παράσταση. Το λυκόφως των χρεών δεν συγκρούεται με το παρελθόν ούτε προτείνει κάτι για το μέλλον. Φαντάζει συμβατικό και ανούσιο. Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα. Δραματουργική συνεργασία: Ελένη Τριανταφυλλοπούλου.

«ΤΟ ΛΥΚΟΦΩΣ ΤΩΝ ΧΡΕΩΝ» – ΟΠΕΡΑ ΣΕ ΠΑΡΑΦΡΑΣΗ (δηλ. ριζική διασκευή του Λυκόφωτος των θεών του Ρίχαρντ Βάγνκνερ) σε μουσική μεταγραφή Χαράλαμπου Γωγιού και λιμπρέτο Δημήτρη Δημόπουλου.

Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα. Τηλ: 2108778396-8. Λοιπές ημερομηνίες παραστάσεων: 5, 7, 10, 12, 14 και 19 Ιανουαρίου 2018.

About Κωστής Δ. Μπίτσιος

Ο Κωστής Δ. Μπίτσιος είναι δικηγόρος. Σπούδασε Νομικά και Δημοσιογραφία. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Γράφει για θέατρο, χορό, όπερα και μουσική στο www.critics-point.gr και για κινηματογράφο, τηλεόραση και μουσική στο www.apotis4stis5.com