Η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών στο Ωδείο Αθηνών

 

Το Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2023, η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ), υπό τη διεύθυνση του Νίκου Μαλιάρα, παρουσίασε με τον τίτλο «Ψυχές & Ήρωες» ένα απαιτητικό πρόγραμμα με μεγάλη επιτυχία. Ερμηνεύθηκαν ο Παληός Θρύλος του Γεωργίου Πλάτωνος, το έργο Πεταλούδες στον κήπο των ρόδων (Butterflies in the Garden of Roses), απόσπασμα μπαλέτου από μια ξεχασμένη οπερέτα του Ναπολέοντος Λαμπελέτ  σε μουσικολογική αποκατάσταση της ΦΟΑ, το Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα αρ.1, σε σολ ελάσσονα, op.49 του Dmitri Kabalevski, με σολίστ τη Λευκή Κολοβού και η εμβληματική Συμφωνία αρ.3, σε μι ύφεση μείζονα, op.55, “Eroica” του Ludwig van Beethoven. Η συναυλία πραγματοποιήθηκε στο Αμφιθέατρο «Ιωάννης Δεσποτόπουλος» του Ωδείου Αθηνών. Η υπερσύγχρονη και ξεχωριστής αισθητικής αίθουσα συναυλιών είχε εγκαινιαστεί τον Οκτώβριο του 2022 και πάλι με συναυλία της ΦΟΑ, θεμελιώνοντας επίσης την έναρξη της τακτικής συνεργασίας μεταξύ των δύο καλλιτεχνικών φορέων.

Η ΦΟΑ, ορχήστρα που ιδρύθηκε το 2016 με καταστατικό στόχο την προβολή της έντεχνης ελληνικής μουσικής, έχει ήδη πραγματοποιήσει μια μεγάλη σειρά επιτυχημένων συναυλιών και διαδικτυακά αναρτημένων βιντεοσκοπήσεων. Το περασμένο Σάββατο παρουσίασε ένα ενδιαφέρον πρόγραμμα, στο οποίο αξιοποιήθηκε παράλληλα με την παρακαταθήκη της ελληνικής δημιουργίας και η ευρωπαϊκή εργογραφία. Δίπλα στα επιμελώς νεοεκτελεσθέντα έργα της έντεχνης ελληνικής μουσικής, παρατέθηκαν υποδειγματικές ερμηνείες έργων του κλασικού δυτικού ρεπερτορίου, με εκτελεστική διαύγεια, υφολογική συνέπεια, δεξιοτεχνική ερμηνεία (σολίστ Λευκή Κολοβού) και βαθιά γνώση των μουσικών κειμένων (διεύθυνση Ν. Μαλιάρας).

Η ΦΟΑ αποδεικνύει ότι η επιστημονική έρευνα και η μουσικολογική γνώση προπορεύονται της πράξης, καθώς και ότι το καλλιτεχνικό όραμα αποτελεί κινητήριο μοχλό υπέρβασης των οιωνδήποτε δυσχερειών. Οι πρώτες εκτελέσεις ελληνικών έργων από την ΦΟΑ αποτελούν σημείο αναφοράς για την έντεχνη ελληνική μουσική στον 21 αιώνα. Στις μουσικές αυτές ανακαλύψεις έρχεται πλέον να προστεθεί η στιβαρή κατάθεση της ανάγνωσης γνώριμων μουσικών κειμένων.

Μ. Καλοπανά, Δρ. Μουσικολόγος