• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • Ryū Gotō (龍 五嶋), ἕνα ἰαπωνικὸ βιολιστικὸ θαῦμα καταυγάζει τὴν Κ.Ο.Α.

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2021 (18)
    • 2020 (33)
    • 2019 (123)
    • 2018 (117)
    • 2017 (98)
    • 2016 (97)
    • 2015 (78)
    • 2014 (111)
    • 2013 (85)
    • 2012 (37)
  • Σύνδεσμοι

«Η ΟΠΕΡΑ ΤΗΣ ΠΕΝΤΑΡΑΣ»

Βαθμολογία: 7/10

H OPERA THS PENTARAS - AGGELOS PAPADHMHTRIOY, LYDIA FWTOPOYLOY, NANTIA KONTOGEWRGH, XRHSTOS LOYLHS, KARYOFYLLIA KARAMPETH, NIKOS KARA8ANOSΠροσερχόμενος στο θέατρο «ΠΑΛΛΑΣ», για να παρακολουθήσεις την παράσταση «Η όπερα της πεντάρας» των Μπέρτολτ Μπρεχτ – Κουρτ Βάιλ σε μετάφραση του κου. Γιώργου Δεπάστα και γενναιόδωρη παραγωγή των Αθηναϊκών Θεάτρων, δε μπορείς παρά να παρατηρήσεις την ευγένεια των εργαζομένων σε όλα τα πόστα, από το ιδιωτικό security, μέχρι τα εκδοτήρια, το φουαγιέ, τους ταξιθέτες.

Το εγχείρημα σκηνοθετεί ο σκηνοθέτης κ. Γιάννης Χουβαρδάς, που καταξιώθηκε με τη δουλειά του στο Θέατρο του Νότου, που φιλοξενήθηκε στο θέατρο «Αμόρε». Ένα θέατρο που ήταν από αυτά που δικαίως επιχορηγήθηκε για χρόνια. Εν αντιθέσει με άλλα που οι δημιουργοί τους «την ψώνισαν» με τα χρήματα του Δημοσίου και σήμερα θεωρούν ότι τους ανήκει κάθε χρόνο μια θέση σε Επίδαυρο και Ηρώδειο, αποκλείοντας πιο ταλαντούχους από τα φεστιβάλ. Ο κ. Χουβαρδάς έκανε από παλιά τέχνη και αποδείκνυε ότι τον ενδιέφερε η λαϊκή απήχηση, χωρίς να φοβάται να προκαλέσει. Πλην σποραδικών δημοσιευμάτων δε θυμάμαι ευτυχώς να ξεσηκώθηκε κάποιος, για να «κατεβεί» η φιλοξενούμενη στο «Αμόρε» συμπαραγωγή «Bad Actors», με απαγγελία κειμένου από γυμνούς ηθοποιούς και live πεολειχία επί σκηνής. Δυστυχώς με τα χρόνια οι επιχορηγήσεις λειτούργησαν όπως αποδείχθηκε στην πράξη και ως φραγή σε φωνές διαμαρτυρίας από τη μεγάλη μερίδα των καλλιτεχνών στα επτά χρόνια της ελληνικής οικονομικής κρίσης. Μιας κρίσης που έπληξε την ελευθερία της τέχνης στην Ελλάδα, αύξησε τα ποσοστά της ακροδεξιάς, που οδηγεί πλέον σε «κατεβάσματα» παραστάσεων («Corpus Christi», «Ισορροπία του Nash»), που θίγουν το περί δικαίου αίσθημα θεοφοβούμενων και οπισθοδρομικών τμημάτων της κοινωνίας, τα οποία «σήκωσαν μπαϊράκι» με τη συνδρομή μιας φασίζουσας νοοτροπίας, που κυριαρχεί στην ελληνική ιδιωτική τηλεόραση, η οποία αδιαφορεί για το θέατρο, αλλά παρουσιάζει μια 24ωρη performance, που ήδη παίχτηκε πέρυσι στα Δημήτρια, ως «παλλόμενα πέη». Οι καλλιτέχνες που πρόσφατα συνασπίστηκαν κατά του Jan Fabre, δεν έβγαλαν κιχ όταν ψηφίζονταν 3 μνημόνια. Το αστείο είναι ότι πολλοί από αυτούς τους ηθοποιούς, που μίλησαν κατά του διορισμού Fabre ως επικεφαλής στο Ελληνικό Φεστιβάλ, δεν έχουν πατήσει το πόδι τους στις παραστάσεις της διοργάνωσης, για να χειροκροτήσουν τους συναδέλφους τους. Μίλησαν υπέρ του κου. Λούκου, που είναι αθώος μέχρι να αποφανθεί η ελληνική δικαιοσύνη για το κατηγορητήριο, που και αυτόν δεν τον ήθελαν στην αρχή, αφού ο άνθρωπος είχε διαπρέψει στο εξωτερικό και όχι στην πατρίδα του. Ο κ. Fabre λέει το προφανές, ότι δε θέλει να αποφασίζει αυτός ποιούς θέλει να επιχορηγεί το κράτος διαμέσου του Φεστιβάλ Αθηνών. Δυστυχώς η υποκρισία, ο νέο-πουριτανισμός και το δήθεν κυριαρχεί και στο ελληνικό θέατρο, αφού οι συντηρούμενοι από χρήματα του ελληνικού δημοσίου θεωρούν ότι για να παίξεις στην Επίδαυρο αρκεί η απλυσιά, το μακρύ μαλλί και το μούσι.

Γιώτα Αργυροπούλου, Γιάννης Αντωνίου, Κωστής Δ. Μπίτσιος

Γιώτα Αργυροπούλου, Γιάννης Αντωνίου, Κωστής Δ. Μπίτσιος

Ώρα είναι τώρα να αρχίσει το ελληνικό θεατρικό κατεστημένο να «θάβει» και την παρουσία της κας. Marina Abramovic όλες αυτές τις βδομάδες στο Μουσείο Μπενάκη, αφού «όσα δε φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια».

H OPERA THS PENTARASΣτα της παράστασης ξανά: … η άριστη παρουσία από άποψης προσωπικής καθαριότητας και συμπεριφοράς των εργαζομένων του «Παλλάς» έρχεται να «κουμπώσει» με το μεγαλοπρεπές του χώρου. Η ανακαίνιση του κτηρίου δημιούργησε μία εντυπωσιακή εγκατάσταση. Αυτό ίσως είναι και το μειονέκτημα του θεάματος, που έχει οργανώσει ο σκηνοθέτης κ. Γιάννης Χουβαρδάς και οι συνεργάτες του. Ο χώρος της πλατείας είναι τεράστιος. Σε πιάνει ένα δέος καθώς πλησιάζεις προς το κάθισμά σου. Άνετες θέσεις, βλέπεις τα τεκταινόμενα από παντού. Οι ηθοποιοί όμως παρουσιάζουν το πασίγνωστο έργο στο «Παλλάς», που δεν είσαι σίγουρος αν του ταιριάζει. Το έργο των Μπρεχτ και Βάιλ είχε παρουσιαστεί προ 23 ετών και πάλι σε θέατρο με μεγάλες διαστάσεις (στο καλοκαιρινό Αθήναιον) με την κα. Καρυοφυλλιά Καραμπέτη μάλιστα στο ρόλο τότε της «Τζένης», τώρα της «Κυρίας Πήτσαμ». Και τότε και τώρα η αίθουσα σε «παγώνει», καθώς σε θέτει σε απόσταση τον ηθοποιό, αλλά και από τον δυστοπικό κόσμο, που στήνει ο κ. Χουβαρδάς. Από το μεδούλι της ουσίας του έργου σε αποσπά και το φλύαρο σκηνικό της κας. Εύας Μανιδάκη, που κατασκεύασε ο κ. Παναγιώτης Λαζαρίδης, αλλά και το γεγονός ότι η παράσταση είναι υπερσκηνοθετημένη.

H OPERA THS PENTARAS - XRHSTOS LOYLHS, KIKA GEWRGIOY, ANTINOOS ALMPANHSΣαν ο κ. Χουβαρδάς και οι βοηθοί του κκ. Νατάσα Τριανταφύλλη, Αλέξανδρος Βαμβούκος και Ιωάννα Μπιτούνη να θέλουν να επιβάλλουν την «πρωτοπορία» στα στέκια, που την απεχθάνονται. Οι υπερβολικοί ακκισμοί με τα γκλομπς λ.χ. του «Αστυνόμου Μπράουν» του κου. Καραθάνου δε χρειάζονται. Τα γλωσσόφιλα μεταξύ των ηθοποιών ανεξαρτήτως φύλου, προκαλούν καγχασμό τελικά στο κοινό, χάνοντας το στόχο τους. Η ηλεκτρική σκούπα αποπροσανατολίζει. Σα θεατής χάνεις κάποια στιγμή επαφή με την ψυχολογική κατάσταση των ηρώων, αφού η είσοδος και η έξοδος των ηθοποιών από τη σκηνή δε δικαιολογείται. Το ότι πρόκειται για μιούζικαλ δε σημαίνει ότι δεν απαιτείς μία υπόθεση με λογική αλληλουχία και όχι απλή παράθεση τραγουδιών. Η εισβολή μιας κάμερας στα τεκταινόμενα προσφέρει, διαμέσου μιας δεσπόζουσας οθόνης στο κέντρο της σκηνής, κοντινά πλάνα των ηθοποιών στο κοινό. Ένα κοινό που έχει συνηθίσει να ζει μέρος της ζωής του αποσβολωμένο μπροστά σε ένα κινητό, ένα pc ή ένα mac. Ένα κοινό που επιτρέπει καθημερινά τη χυδαία εισβολή μιας κάμερας στην ιδιωτική του σφαίρα, καθιστώντας κτήμα όλων ότι θα έπρεπε «να γνωρίζει μόνο ο νοικοκύρης». Από την άλλη το τραγούδι «Πώς ζει ο άνθρωπος;» απευθύνεται από το θίασο στο κοινό με τρόπο, που υπενθυμίζει την ανάγκη επίδειξης αλληλεγγύης. Το διαχρονικό κείμενο σε αγγίζει όταν θέτει το ερώτημα του τι είναι καλύτερο: η ληστεία ή η ίδρυση μιας τράπεζας. Τα κοστούμια της κας. Ιωάννας Τσάμη, το οποία κατασκεύασε η κα. Λίτσα Μιχελή, είναι άψογα. Δόθηκε προσοχή στη λεπτομέρεια στα ρούχα και των πρωταγωνιστών και του λοιπού καστ. Ξεχωρίζει η σκηνική μεταμόρφωση της κας. Νάντιας Κοντογεώργη, καθώς η ηρωίδα της χάνει την αθωότητά της ή αποκαλύπτει το χειρότερό της εαυτό. Συγχαρητήρια για τον έξοχο σχεδιασμό του μακιγιάζ στην κα. Εύη Ζαφειροπούλου και στις βοηθούς τις κκ. Κυριακή Μηλίδου και Βίκη Προβατά και για τις περούκες και τις κομμώσεις στον κ. Χρόνη Τζήμο και στο βοηθό του κ. Γιώργο Ταμπακάκη.

H OPERA THS PENTARAS - NANTIA KONTOGEWRGH, XRHSTOS LOYLHSH OPERA THS PENTARAS - AGGELOS PAPADHMHTRIOY, KARYOFYLLIA KARAMPETHΜετακινούμενος στην πρώτη σειρά αποφασίζεις να αγνοήσεις την «ψυχρότητα» του χώρου, που ίσως θα μπορούσε να φιλοξενήσει άλλα είδη θεάτρου, και αποφασίζεις να επικεντρωθείς στο ταλαντούχο καστ. Ευτυχώς η τεράστια σκηνή δεν «καταπίνει» τον πολυπληθή θίασο. Πρωταγωνιστής ως «Μακχήθ» ο κ. Χρήστος Λούλης. Ένας καλός ηθοποιός σε ένα μεγάλο ρόλο. Ότι έλειπε από την παραγωγή του 1993, που ως «Μακχήθ» επιχείρησε ανεπιτυχώς ο κ. Λάκης Λαζόπουλος να περάσει από την κωμωδία στους ρόλους ρεπερτορίου. Ο κ. Λούλης αλωνίζει τόσο υποκριτικά, όσο και τραγουδιστικά, καθιστώντας τον ήρωα γοητευτικό, ως σύγχρονος Λονδρέζος μαφιόζος Kray. Αποδίδει με ευαισθησία το τραγούδι της «Συγγνώμης», καταλήγοντας ότι «μόνο ο επιπόλαιος θα επιζήσει». Η κα. Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, συνεργάτιδα του σκηνοθέτη από την εποχή του Θεάτρου του Νότου, ως «Κυρία Πήτσαμ» προσθέτει ακόμα ένα υποκριτικό κατόρθωμα στο σύνολο των ρόλων, που έχει αναλάβει, υιοθετώντας μία διαφορετική φωνή.

H OPERA THS PENTARAS - NANTIA KONTOGEWRGH, XRHSTOS LOYLHS, KIKA GEWRGIOY, LYDIA FWTOPOYLOYΤο 1993 ήταν η «Τζέννυ», ρόλο που εδώ έχει η κα. Λυδία Φωτοπούλου, επίσης συνεργάτιδα του σκηνοθέτη από την εποχή του Θεάτρου του Νότου («ΜΑΚΜΠΕΘ» 1998-99), που μπορεί να καυχηθεί ότι ανταπεξέρχεται στις απαιτήσεις του περίπλοκου εγχειρήματος. Ο κ. Νίκος Καραθάνος είναι ο «Αφηγητής», αλλά κυρίως ως «Αστυνόμος Μπράουν» αποτελεί το ιδανικό σύμβολο μιας διεφθαρμένης αστυνομίας, που συναλλάσσεται με όσους θα έπρεπε να διώκει και ξεσπά τον κομπλεξισμό της στους ανίσχυρους. Η κα.  Νάντια Κοντογεώργη (Πόλλυ) χαρίζει με το τραγούδι της την πρώτη συγκινητική στιγμή της παράστασης. Μπορεί να ενοχλήσει κάποιους η παιδικότητα της φωνής της. Ο κ. Άγγελος Παπαδημητρίου (Κύριος Πήτσαμ) κάθε φορά σε πείθει ότι μόνο αυτός θα μπορούσε να παίξει έτσι το ρόλο του. Η 36χρονη κα. Κίκα Γεωργίου (Λούσυ) έχει μία πολύ ωραία φωνή. Φέτος ήταν υποψήφια για βραβείο για την ερμηνεία της στην ταινία «Kika» από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.

H OPERA THS PENTARAS - ELENH MPOYKLH, BASILHS MYLWNAS, NIKOS KARA8ANOSΤον ανδρόγυνο ρόλο της «Μαντάμ», που το 1993 είχε ο κ. Μάνος Βακούσης, υποδύεται – με ανάλογο κοστούμι – η 47χρονη χορεύτρια κα. Μαριάννα Καβαλλιεράτου, που μπορείς να ξαναδείς στο Μουσείο Μπενάκη 19-21 Απριλίου στα πλαίσια της performance «As One». Ο ηθοποιός «πολυεργαλείο» κ. Νέστορας Κοψιδάς εμφανίζεται στο ρόλο του «Ζητιάνου». Με το εκτόπισμά του ο κ. Γιώργος Τζαβάρας υποδύεται το «Δήμιο», όπως πριν 23 χρόνια ο κ. Αντώνης Λουδάρος. Ο κ. Βασίλης Κουκαλάνι, ο κ. Αντίνοος Αλμπάνης, ο κ. Μιχάλης Αφολαγιάν, ο κ. Βασίλης Μυλωνάς και ο κ. Μπάμπης Γαλιατσάτος υποδύονται τα μέλη της συμμορίας και οι κκ. Ελίζα Γεροντάκη, Έφη Γούση,  Μαρία Νίκα και Ελένη Μπούκλη υποδύονται τις πόρνες. Η 24χρονη κα. Μπούκλη ήταν πρόπερσι υποψήφια για το Βραβείο Αρχαίου Δράματος από την Ένωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής για το σύντομο ρόλο της Ιόλης στην τραγωδία «Τραχίνιαι» του Σοφοκλέους, στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου. Υπενθυμίζεται εδώ ότι διεθνώς οι υποψηφιότητες για βραβεία ανήκουν και σε ρόλους μικρής διάρκειας, ακόμη και διάρκειας δύο λεπτών, ενώ βραβεία Όσκαρ απονέμονται σε ερμηνείες διάρκειας ακόμη και πέντε λεπτών.

H OPERA THS PENTARAS - MIXALHS AFOLAGIAN, KARYOFYLLIA KARAMPETH, MPAMPHS GALIATSATOSΕνορχηστρωτική επιμέλεια – Διεύθυνση ορχήστρας από το 43χρονο μουσικοσυνθέτη κ. Θοδωρή Οικονόμου. Ζωντανά παίζει 12μελής ορχήστρα αποτελούμενη από τους εξής μουσικούς: Πιάνο: Θοδωρής Κοτεπάνος. Κρουστά: Μαρίνος Τρανουδάκης. Κοντραμπάσο: Χάρης Μέρμυγκας. Μπαντονεόν: Κώστας Ράπτης. Σαξόφωνο alto – κλαρινέτο: Σπύρος Νίκας. Φαγκότο: Βασίλης Πριόβολος. Κιθάρες – μπάντζο: Αλέξανδρος Παπαρίζος. Τρομπέτα: Διονύσης Αγαλιανός. Τρομπέτα: Τάσος Βιτσεντζάτος. Τρομπόνι: Παναγιώτης Ζαφειρόπουλος. Σαξόφωνο σοπράνο: Δημήτρης Χουντής. Σαξόφωνο τενόρο – φλάουτο: Τάσος Φωτίου. Α’ Βοηθός σκηνογράφου: Θάλεια Μέλισσα. Β’ Βοηθός σκηνογράφου: Έλλη Σπάνια. Βοηθός ενδυματολόγου: Βασιλική Σουρρή. Δημιουργία βίντεο: Δημοσθένης Γρίβας. Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Σχεδιασμός ήχου: Κώστας Μπώκος. Φωνητική διδασκαλία: Μιχάλης Παπαπέτρου. Κινησιολογική επιμέλεια: Αμάλια Μπέννετ. Φωτογραφίες παράστασης: Πάτροκλος Σκαφιδάς.

«Η ΟΠΕΡΑ ΤΗΣ ΠΕΝΤΑΡΑΣ» ΜΙΟΥΖΙΚΑΛ των ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ και ΚΟΥΡΤ ΒΑΪΛ.

ΘΕΑΤΡΟ ΠΑΛΛΑΣ. Βουκουρεστίου 5 (City Link), Αθήνα. Τηλ.: 2103213100. Ημέρες & Ώρες Παραστάσεων (μέχρι τη Κυριακή 17 Απριλίου): Τετάρτη και Κυριακή στις 19:30 και Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 20:30. Διάρκεια παράστασης: 150’ (με διάλειμμα). Εισιτήρια από 10,00 ευρώ. Κρατήσεις – αγορά εισιτηρίων: Στο τηλέφωνο 211 1000 365 & www.ticket365.gr Παραγωγή: ΑΘΗΝΑΪΚΑ ΘΕΑΤΡΑ Α.Ε.

About Κωστής Δ. Μπίτσιος

Ο Κωστής Δ. Μπίτσιος είναι δικηγόρος. Σπούδασε Νομικά και Δημοσιογραφία. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Γράφει για θέατρο, χορό, όπερα και μουσική στο www.critics-point.gr και για κινηματογράφο, τηλεόραση και μουσική στο www.apotis4stis5.com