• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • «Μετατόπιση – Ο δρόμος»

    «Μετατόπιση - Ο δρόμος»

    Βαθμολογία: 8/10 Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) ολοκληρώνει το πρόγραμμα δοκιμών του κτηρίου, που έπρεπε να προηγηθούν της οριστικής παραλαβής του με μια performance χορού σχεδιασμένη από την χορογράφο Πέρσα Σταματοπούλου. Στην performance «Μετατόπιση - Ο δρόμος» ο χορευτής Τάσος Καραχάλιος (υποψήφιος φέτος μαζί με τον Γιάννη Νικολαΐδη για το Βραβείο Χορού, στο πλαίσιο της Τελετής Βραβείων Κριτικών 2016, για τις ερμηνείες τους στην παράσταση «Ντυμένοι-Γυμνοί/Dressed-Undressed», που παρουσιάσθηκε στο Θέατρο Σημείο το 2015, σε χορογραφία Κωνσταντίνου Ρήγου)

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2019 (88)
    • 2018 (117)
    • 2017 (98)
    • 2016 (97)
    • 2015 (78)
    • 2014 (111)
    • 2013 (85)
    • 2012 (37)
  • Σύνδεσμοι

«ΤΡΑΒΙΑΤΑ»

Βαθμολογία: 8/10

Μετά από 25 χρόνια παρακολούθησης όπερας ήρθε η εμπειρία βίωσης ενός μπιζαρίσματος με το «ADDIO DEL PASSATO» της Λαρισαίας σοπράνο κας. Μυρτώς Παπαθανασίου στην «Τραβιάτα» (1853) του Τζουζέππε Βέρντι (1813-1901), που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική (Θέατρο Ολύμπια) στις 15, 16, 17, 20, 22, 23 Μαΐου, σε σκηνοθεσία του κου. Νίκου Σ. Πετρόπουλου, και μουσική διεύθυνση του κου. Ηλία Βουδούρη. Το «μπιζ» του κοινού προκάλεσε την παρότρυνση του μαέστρου προς την τραγουδίστρια και το συναινετικό νεύμα εκείνης. Μέχρι τότε όμως είχαν προηγηθεί δύο πράξεις.

Το πρελούδιο ηρέμησε κατά την έναρξη της όπερας τα ανήσυχα φίλαθλα πνεύματα της πλατείας λόγω της παράλληλης διεξαγωγής του αγώνα πρόκρισης του Ολυμπιακού στον τελικό του Φάιναλ Φορ της Μαδρίτης.

Ο «Γκαστόνε» του τενόρου κου. Άλεξ Τσιλογιάννη ξεχωρίζει από την αρχή. Δεν ισχύει το ίδιο για τον «Βαρόνο Ντουφόλ» του βαθύφωνου κου. Κώστα Ντότσικα, που κάτι φαίνεται να εμποδίζει και την κίνησή του και τη φωνή του. Ο βαρύτονος κ. Νικόλαος Καραγκιαούρης ως «Μαρκήσιος του Ομπινύ» έχει το καλύτερο σκηνικό στήσιμο από τους δεύτερους ρόλους της παραγωγής, γεγονός στο οποίο πρέπει να έχει συμβάλλει η εμπειρία, που αποκομίζει από τη συμμετοχή του σε παραστάσεις του ελεύθερου θεάτρου. Ο «Δόκτωρ Γκρανβίλ» του μπασοβαρύτονου κου. Διονύση Τσαντίνη είναι σοβαρός, στιβαρός και γοητευτικός. Η «Φλόρα Μπερβουά» της μεσόφωνου κας. Αγγελικής Καθαρίου, περνά αδιάφορη, γεγονός που αποδίδεται και στο άχαρο κοστούμι του ρόλου και στην άσχημη περούκα.

Το ερωτικό δίδυμο αποτελεί η «Βιολέττα Βαλερύ» της υψίφωνου κας. Μυρτώς Παπαθανασίου και ο «Αλφρέντο Ζερμόν» του τενόρου κου. Αντώνη Κορωναίου. Η φωνή της κας. Παπαθανασίου είναι στριγγή στην αρχή της παράστασης, επειδή δεν έχει ζεσταθεί. Το πρώτο ντουέτο τους ξεκινά: «UN DI FELICE, ETEREA». Ακούγεται περίεργο. Πιεσμένο. Αφήνει το κοινό παγωμένο. Δεν χειροκροτά. Σε όλη τη διάρκεια της παραγωγής η φωνή του κου. Κορωναίου ξεχωρίζει μετά βίας πάνω από τον ήχο της Ορχήστρας της ΕΛΣ. Σα να έχει βάλει σουρντίνα. Δεν έχει ένταση. Η αλήθεια είναι ότι στην Ελλάδα οι καλοί τενόροι σπανίζουν. Έτσι έρχεται η Χορωδία της ΕΛΣ να κλέψει την παράσταση στην 1η Πράξη του έργου, τραγουδώντας «SI RIDESTA IN CIEL L’AURORA». Με το «E STRANO, E STRANO!» η κα. Παπαθανασίου κάνει comeback. Η φωνή ζεστάθηκε. Το τρακ της πρεμιέρας ξεπεράστηκε. Αποσπά μεγάλο χειροκρότημα από το ανακουφισμένο κοινό. Με άνεση μπαίνει στο «FOLLIE! FOLLIE!». Φτάνει το φινάλε της 1ης Πράξης με το «SEMPRE LIBERA». Η προτελευταία νότα της σοπράνο είναι καταστροφική. Φάνηκε ότι «δεν την είχε» και έτσι και η τελευταία νότα δεν μπόρεσε να καλύψει το άβολο της στιγμής.

Μετά το διάλειμμα έχεις πια απαιτήσεις από τους δύο πρωταγωνιστές. Ο κ. Κορωναίος επανέρχεται πιο δυναμικά με το σόλο του «DE’ MIEI BOLLENTI SPIRITI». Ο τενόρος κ. Θανάσης Ευαγγέλου κάνει μία αξιοπρεπή παρουσία ως «Τζουζέππε». Δεν μπορεί να ειπωθεί το ίδιο για την «Αννίνα» της  σοπράνο κας. Αλεξάνδρας Ματθαιουδάκη, η οποία δεν έχει κάποια έκφραση σε όλη την παράσταση. Δεν παίζει. Σαν ότι συμβαίνει γύρω της να την αφήνει αδιάφορη. Δεν αποτυπωνόταν κάποιο συναίσθημα στο βλέμμα της.

Ο βαρύτονος κ. Δημήτρης Πλατανιάς κάνει την εμφάνισή του ως πατέρας «Τζόρτζιο Ζερμόν». Πρόκειται να κυριαρχήσει σε όλη τη 2η Πράξη της «Παραστρατημένης». Γεμάτη φωνή. Παρουσιαστικό που πείθει. Μοναδικό αρνητικό ήταν ότι υπήρξε στατικός. Δεν κινείτο με άνεση. Έστηνε καμαρωτά το ηχείο του και κυρίευε όμως τη σκηνή με την ισχυρή φωνή του. Δεν μπορείς να μη σκεφτείς ότι η «Τραβιάτα» αφορά σε τρεις φωνές και μέχρι στιγμής μόνο αυτή του κου. Πλατανιά ανταποκρίνεται πλήρως στις απαιτήσεις του ρόλου. Η κα. Παπαθανασίου ξεχωρίζει με το «NON SAPETE QUALE AFFETTO». Οι δύο ερμηνευτές αποδίδονται σε μία όμορφη κόντρα, που επιβάλλουν οι ρόλοι τους. Ο κ. Πλατανιάς επανέρχεται δυναμικά με το «UN DI, QUANDO LE VENERI». Οι δύο φωνές καταλήγουν σε ένα σπαρακτικό «Addio!». Η υποκριτική της πρωταγωνίστριας είναι επιτηδευμένη σε αρκετά σημεία της παραγωγής. Στο «DAMMI TU LA FORZA, O CIELO» η «Βιολέττα» συντάσσει μία επιστολή προς τον αγαπημένο της και η σοπράνο είναι συγκινητική. Η είσοδος του κου. Κορωναίου οδηγεί σε μία όμορφη σκηνική συνύπαρξή τους με το παίξιμο της κας. Παπαθανασίου να ξεχωρίζει. Η αποχώρηση της «Βιολέττας» και η είσοδος του «Τζόρτζιο Ζερμόν» οδηγούν στο απογειωτικο φινάλε της 1ης σκηνής της 2ης Πράξης με το «DI PROVENZA IL MAR, IL SUOL», στο οποίο ο κ. Πλατανιάς δρέπει δάφνες και το θερμό χειροκρότημα του κοινού. Στη 2η εικόνα της 2ης Πράξης η χορογραφία του κου. Πέτρου Γάλλια σε αφήνει ανικανοποίητο. Περισσότερο διεκπεραιωτική παρά ευφάνταστη. Ευτυχώς οι χορωδοί (τσιγγάνες και ταυρομάχοι) καλύπτουν όσο μπορούν το αδέξιο θέαμα. Ο βαθύφωνος κ. Θεόδωρος Μωραΐτης (μαντατοφόρος/οικονόμος) ανταποκρίνεται στα καθήκοντά του άξια. Ο κ. Καραγκιαούρης έχει το σωστό βλέμμα στο «OH, INFAMIA ORRIBILE». Τα τελευταία 6 λεπτά της 2ης Πράξης αποτελούν μία καλλιτεχνική κορύφωση με όλα τα πρόσωπα του δράματος επί σκηνής. Υποκλίνεσαι στο μεγαλείο της μουσικής του Βέρντι και στους συντελεστές της παράστασης.

Στην 3η Πράξη συνειδητοποιείς ότι η κα. Παπαθανασίου έχει επιλέξει να παίξει όλο το ρόλο «ψηλά». «Κλωτσούσε» λίγο το ότι ως φθισικιά, που αργοπεθαίνει πια, έχει την πιο δυνατή φωνή στα τελευταία 30 λεπτά της παράστασης. Δεν αντιλαμβάνεσαι γιατί το σκηνικό του σαλονιού καλύπτεται άτσαλα από το δημιουργό του κ. Νίκο Σ. Πετρόπουλο, για να μετατραπεί στο υπνοδωμάτιο της «Βιολέττας», χωρίς να πείθει, παρά τους χαμηλούς φωτισμούς της έναρξης της τελευταίας πράξης του δράματος. Στο δεύτερο «ADDIO DEL PASSATO», λόγω του μπιζαρίσματος, η κα. Παπαθανασίου ακολουθεί τις ίδιες σκηνοθετικές οδηγίες του κου. Νίκου Σ. Πετρόπουλου, επαναλαμβάνοντας ηρωικά το πέσιμό της. Μετά το ατυχές «στραβοπάτημα» στο φινάλε της 1ης Πράξης, η πρωταγωνίστρια αποδεικνύεται, με την 3η Πράξη και το «ADDIO DEL PASSATO», ικανή  και για το καλύτερο. Βγάζει τις πιο ωραίες νότες της, τις πιο «στρογγυλές» συλλαβές της, τους πιο αβίαστους φθόγγους της. Δεν πιέζει άσχημα τη φωνή της. Δε συσπά άσχημα το πρόσωπό της. Παράλληλα η σοπράνο είναι η «σταρ», που προσδίδει στο ρόλο μία λάμψη, που γοητεύει το θεατή και σε κάνει να συμπάσχεις. Το «O DIO!» της σε απογειώνει, κυρίως επειδή το συνδέει δεξιοτεχνικά με το «AH!», καταλήγοντας στο απόκοσμο «FINI». Η φωνή της κας. Παπαθανασίου γίνεται ουράνια στο «Ah! Gran Dio!» και στην άρια «SE UNA PUDICA VERGINE» και ειδικά στην καταληκτική φράση «prega per lei, per te». Η τελευταία μουσική πρόταση της «Βιολέττας» «Oh gioia!» σε βρίσκει στεναχωρημένο, που τελειώνει το τραγούδι της κας. Παπαθανασίου. Το κοινό αποχαιρέτησε τους συντελεστές με ένα διαρκές standing ovation.

Για την ηρωίδα ο κ. Νίκος Σ. Πετρόπουλος επέλεξε μία λευκή τουαλέτα για την 1η Πράξη, σκούρους τόνους για την 2η, ενώ στην 3η Πράξη η «Βιολέττα» φορά ξανά ένα λευκό νυχτικό, που δημιουργεί μία πανέμορφη φιγούρα, όπως πιάνεται στις γωνίες των επίπλων του υπνοδωματίου. Ευτυχώς υπάρχει υλικό για όσους θέλουν να ζήσουν την εμπειρία της «Traviata» από τη Μαρία Κάλλας.

Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος. Μουσική διεύθυνση: Ηλίας Βουδούρης. Συμμετέχουν η Ορχήστρα, η Χορωδία και μέλη του Μπαλέτου της ΕΛΣ.

Βιολέττα Βαλερύ: Μυρτώ Παπαθανασίου (15, 17, 22/5)
Φραντσέσκα Ντόττο (16, 20, 23/5)
Φλόρα Μπερβουά: Αγγελική Καθαρίου (15, 16, 17/5)
Ειρήνη Αθανασίου (20, 22, 23/5)
Αννίνα: Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη (15, 17, 22/5)
Αικατερίνη Κρασσά (16, 20, 23/5)
Αλφρέντο Ζερμόν: Αντώνης Κορωναίος (15, 17, 22/5)
Γιάννης Χριστόπουλος (16, 20, 23/5)
Τζόρτζιο Ζερμόν: Δημήτρης Πλατανιάς (15, 17, 22/5)
Διονύσης Σούρμπης (16, 20, 23/5)
Γκαστόνε: Άλεξ Τσιλογιάννης (15, 17, 22/5)
Nίκος Τσαούσης (16, 20, 23/5)
Βαρόνος Ντουφόλ: Κώστας Ντότσικας (15, 17, 22/5)
Χρήστος Αμβράζης (16, 20, 23/5)
Μαρκήσιος του Ομπινύ: Νικόλαος Καραγκιαούρης  (15, 17, 22/5)
Βασίλης Κωστόπουλος (16, 20, 23/5)
Δόκτωρ Γκρανβίλ: Διονύσης Τσαντίνης (15, 17, 22/5)
Παύλος Σαμψάκης (16, 20, 23/5)
Τζουζέππε: Θανάσης Ευαγγέλου (15, 17, 22/5)
Μανώλης Λορέντζος (16, 20, 23/5)
Μαντατοφόρος / Οικονόμος: Θεόδωρος Μωραΐτης (15, 17, 22/5)
Βασίλης Ασημακόπουλος (16, 20, 23/5)

«ΤΡΑΒΙΑΤΑ» ΟΠΕΡΑ σε τρεις πράξεις του Τζουζέππε Βέρντι, σε λιμπρέτο του Φραντσέσκο Μαρία Πιάβε, βασισμένο στο έργο «Η κυρίας με τις καμέλιες» του Αλέξανδρου Δουμά υιού.

Θέατρο Ολύμπια – Εθνική Λυρική Σκηνή (Ακαδημίας 59-61). Ημέρες Παραστάσεων: 15, 16, 17, 20, 22, 23 Μαΐου 2015. Ώρα έναρξης: 20:00. Διάρκεια: 180’ λεπτά (με δύο διαλείμματα μεταξύ των τριών πράξεων). Τηλ. κρατήσεων: 2103612461, 2103643725. 

About Κωστής Δ. Μπίτσιος

Ο Κωστής Δ. Μπίτσιος είναι δικηγόρος. Σπούδασε Νομικά και Δημοσιογραφία. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Γράφει για θέατρο, χορό, όπερα και μουσική στο www.critics-point.gr και για κινηματογράφο, τηλεόραση και μουσική στο www.apotis4stis5.com