• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • «ΣΤΑ ΣΚΟΤΕΙΝΑ – MAKING MOVIES»

    «ΣΤΑ ΣΚΟΤΕΙΝΑ – MAKING MOVIES»

    Βαθμολογία: 7/10 Μέχρι να φτάσεις, αναρωτιέσαι για το που είναι χωμένο αυτό το θέατρο. Πριν 24 ώρες έβρεχε καταρρακτωδώς για ώρες και ο δρόμος είναι γεμάτος λακκούβες και λάσπες

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2018 (53)
    • 2017 (103)
    • 2016 (104)
    • 2015 (79)
    • 2014 (117)
    • 2013 (88)
    • 2012 (37)
  • Σύνδεσμοι

«ΤΟΣΚΑ»

Βαθμολογία: 9/10

photo-04-02-2018-19-48-23Η δημοφιλής όπερα παρουσιάστηκε στην Ελλάδα για πρώτη φορά το 1942 από την ΕΛΣ, με την 19χρονη Μαρία Κάλλας στον ομώνυμο ρόλο. Αξέχαστη εμπειρία ήταν η διήμερη πανευρωπαϊκή ζωντανή τηλεοπτική μετάδοσή της υπό τον τίτλο Tosca: In the Settings and at the Times of Tosca (1992) και από την κρατική ΕΡΤ. Η φετινή παραγωγή πρωτοπαρουσιάστηκε το 2007, μετά από πρόσκληση του τότε καλλιτεχνικού διευθυντή της ΕΛΣ Στέφανου Λαζαρίδη στον Νίκο Σ. Πετρόπουλο, ο οποίος μετέφερε την δράση του έργου στην περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ρώμη. Ο θεατής ευτυχεί, παρακολουθώντας μία παράσταση, που οι τρεις κύριοι ρόλοι δίδονται σε καλλιτέχνες, που εμφανισιακά ταιριάζουν επί σκηνής. Στον ρόλο της Φλόρια Τόσκα η υψίφωνος Τσέλια Κοστέα, τραγουδά με τρόπο που φανερώνει πως βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας της. Τυχεροί όσοι την παρακολούθησαν να ερμηνεύει τον ρόλο και σε Γαλλία (Τουλόν) και Γερμανία (Στουτγάρδη και Ντύσσελντορφ), αφού δείχνει να κατακτά την απόλυτη ωρίμανση της φωνής της. Μάλλον πρόκειται για τον ρόλο της ζωής της, παίζοντας με υποκριτική δεινότητα την γυναίκα, που λόγω της ζήλειας της άγεται και φέρεται με την πρώτη υποψία απιστίας. Η Τόσκα της Κοστέα είναι επίδειξη υποκριτικής ερμηνείας, αφού η Κοστέα τραγουδά τόσο καλά, όσο υποδύεται την γνωστή τραγουδίστρια της όπερας. Ενσαρκώνει την Τόσκα, αναδεικνύοντας όλα τα χαρακτηριστικά της ενδιαφέρουσας ηρωίδας. Ο τρόπος που αφήνει ένα δάκρυ να κυλήσει, για να πείσει τον εραστή της  Μάριο, πείθει και τον θεατή. Ο χειρισμός του Σκάρπια είναι υποδειγματικός και παρασύρει αυτόν και το κοινό. Στον ρόλο του Βαρόνου Σκάρπια κάνει το ντεμπούτο του ο Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Τηλιακός.

tosca-athens-greek-national-opera-820x410pavelcernochΟ Τηλιακός δεν φέρει το βαθύ τραγούδι που απαιτεί ο ρόλος, είναι όμως τόσο καλός ηθοποιός, που καταφέρνει να κλέψει την Α’ Πράξη του έργου καταχειροκροτούμενος. Λιγότερο καλός ηθοποιός ο Πάβελ Τσέρνοχ στον ρόλο του ζωγράφου Μάριο Καβαραντόσσι [στις δύο εναπομείνασες παραστάσεις (6, 9/2) τον ρόλο αναλαμβάνει ο Δημήτρης Πακσόγλου (6, 9/2)]. Ο Τσέχος τενόρος σε κατακτά όμως με την άψογη φωνή του και την γοητευτική του εμφάνιση. Τον καλλιτέχνη ίσως είδαν κάποιοι στον ρόλο του Πρίγκιπα στην όπερα Ρούσαλκα του Ντβόρζακ το 2009, τότε που ένα φιλί μεταξύ δύο αντρών προκάλεσε το ομοφοβικό ξέσπασμα μουσικών της Ορχήστρας της ΕΛΣ, οι οποίοι μοίραζαν ένα κίτρινο χαρτί στο εσωτερικό φουαγιέ της. Το φιλί λογοκρίθηκε, ακούστηκαν διάφορες επικίνδυνες απόψεις περί προστασίας της παιδικής ηλικίας, αλλά ευτυχώς η πολιτική ιστορία της χώρας δεν τις δικαίωσε, μιας και υπερψηφίστηκε και στην Ελλάδα και ο νόμος για το σύμφωνο συμβίωσης μεταξύ ομοφύλων το 2015, αλλά και το νομοσχέδιο για την ταυτότητα φύλου το 2017. Πιο καίρια παρέμβαση θεωρείται η διανομή στις 4.2.18 έξω από το φουαγιέ της νέας ΕΛΣ από τους εργαζόμενους σε αυτήν, ενός φυλλαδίου σχετικά με τον εγκλωβισμό ανήλικων στον ανελκυστήρα ενός καινούργιου κτηρίου για 90 λεπτά, αναδεικνύοντας την έλλειψη κονδυλίων, αλλά και την μη 24ωρη παρουσία ιατρικού προσωπικού στον χώρο. Αυτό αποτελεί πραγματικό κίνδυνο για τα πολλά παιδιά, που επισκέπτονται καθημερινά το ΚΠΙΣΝ, που μέχρι πρόσφατα φιλοξένησε στον χώρο του παγοδρόμιο.

Δεσμοφύλακας: ο βαθύφωνος κ. Χρήστος Αμβράζης, όπως και στην παραγωγή της ΕΛΣ του 2004 (με πρωταγωνίστρια την Μαρία Κατσούρα) και του 2015 (με πρωταγωνίστρια την Δήμητρα Θεοδοσίου). Βοσκός: Πέννυ Ρίζου, που αδικείται, αφού επιλέγεται η φωνή της να ακούγεται δήθεν από ένα ραδιόφωνο της εποχής με κακή όμως λήψη. Στον ρόλο του Αντζελόττι ο Τάσος Αποστόλου. Νεωκόρος: ο βαρύτονος Βαγγέλης Μανιάτης (ο Σαρρόνε του 2015). Σαρρόνε: Διονύσης Τσαντίνης. Σπολέττα: Χρήστος Κεχρής. Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός. Σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια: Νίκος Σ. Πετρόπουλος. Ο Πετρόπουλος διαλέγει το κιαροσκούρο, μετατρέπει το θέαμα σε φιλμ νουάρ (θυμίζοντας τις επιλογές του και για τον Ριγολέττο), αγκαλιάζοντας με ιδανικό τρόπο τις μελωδικές μουσικές του Πουτσίνι. Αναβίωση σκηνοθεσίας: Ίων Κεσούλης. Φωτισμοί: Τζουζέππε ντι Ιόριο. Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος. Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Κωνσταντίνα Πιτσιάκου.

«ΤΟΣΚΑ» ΟΠΕΡΑ σε τρεις πράξεις του Τζάκομο Πουτσίνι, σε ποιητικό κείμενο των Λουίτζι Ίλικα και Τζουζέππε Τζακόζα, εμπνευσμένο από το θεατρικό έργο «La Tosca» (1887) του Γάλλου Βικτοριέν Σαρντού. ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΣΤΕΦΑΝΟ ΛΑΖΑΡΙΔΗ / ΚΥΚΛΟΣ ΙΤΑΛΙΚΗ ΟΠΕΡΑ.

Κεντρική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής – Αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος». Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Λοιπές ημερομηνίες παραστάσεων: 6, 9 Φεβρουαρίου 2018. Ώρα έναρξης: 20:00. Διάρκεια: 180’ λεπτά (με δύο διαλείμματα 20 λεπτών: ένα μετά την Α’ και ένα μετά την Β’ πράξη). Τιμές εισιτηρίων: Τιμές εισιτηρίων: 15, 20, 30, 40, 45, 60 ευρώ. Φοιτητικό, παιδικό: 12 ευρώ. Περιορισμένης ορατότητας: 10 ευρώ.

About Κωστής Δ. Μπίτσιος

Ο Κωστής Δ. Μπίτσιος είναι δικηγόρος. Σπούδασε Νομικά και Δημοσιογραφία. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Γράφει για θέατρο, χορό, όπερα και μουσική στο www.critics-point.gr και για κινηματογράφο, τηλεόραση και μουσική στο www.apotis4stis5.com