• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • Τριπλῆ ἔκπληξη σὲ θερμοκρασίες―0!
    Νέα ἑλληνικὴ ὀρχήστρα, νέα ὡραιότατη αἴθουσα! Βασίλη Καλαφάτη (1869-1942): Συμφωνία, λα ἐλ., ἔργο 12 (1912)

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2017 (122)
    • 2016 (148)
    • 2015 (131)
    • 2014 (170)
    • 2013 (137)
    • 2012 (70)
    • 2011 (1)
    • 2009 (1)
  • Σύνδεσμοι

«ΡΕΑ»

Βαθμολογία: 8/10

rea_toy_samara_sto_theatro_olympia_1943-44liriki_2Δύσκολο να καταλάβει κάποιος αν ο μαέστρος Βύρων Φιδετζής ένιψε τας χείρας του πριν την μουσική διεύθυνση της Ρέας, για να απεκδυθεί των ευθυνών του για το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα ή για να βγάλει τον καλύτερο εαυτό του. Γεγονός είναι πάντως ότι προσερχόμενος στο Θέατρο Ολύμπια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής την 19η Μαΐου 2017 στις 20:00 για το κλείσιμο του 73χρονου κύκλου της ως άνω σκηνής, δεν ανέμενες ότι ο μουσικός διευθυντής θα κοπάναγε τόσο δυνατά την ορχήστρα, με αποτέλεσμα στο μεγαλύτερο μέρος της Α’ πράξης να μην ακούγεται κυρίως η πρωταγωνίστρια Τζούλια Σουγλάκου. Ευτυχώς όλοι οι τραγουδιστές γρήγορα αντιλήφθηκαν τι έπρεπε να κάνουν και έτσι ανέβασαν στροφές, ώστε ο θεατής να ακούσει τα λόγια της ρομαντικής όπερας του Σπυρίδωνος-Φιλίσκου Σαμάρα (29 Νοεμβρίου 1861 – 7 Απριλίου 1917). Η ΕΛΣ παρουσίασε σε μία και μοναδική βραδιά το μελόδραμα, το οποίο εγκαινίασε το Θέατρο Ολύμπια ως έδρα της ΕΛΣ, την 1η Απριλίου του 1944 σε μουσική διεύθυνση Αντίοχου Ευαγγελάτου με την Μιρέϊγ Φλερύ στον κεντρικό ρόλο, τον Νίκο Γλυνό ως Λυσία και τον Τίτο Ξηρέλλη ως Γουάρχη.

img_3205Απορίας άξιο γιατί η Ρέα παρουσιάστηκε έκτοτε από την ΕΛΣ μόνο την περίοδο 1999-2000 σε σκηνοθεσία-κοστούμια Μιχάλη Πολατώφ. Το έργο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων σχεδόν αυτούσιο τον ύμνο των Ολυμπιακών Αγώνων, που ο Σαμάρας είχε συνθέσει το 1896 με αφορμή του πρώτους Ολυμπιακούς αγώνες της σύγχρονης εποχής στην Αθήνα. Το λιμπρέτο εξιστορεί τον παράνομο έρωτα της Ρέας (Τζούλια Σουγλάκου), συζύγου του Γενουάτη κυβερνήτη Σπίνολα (Δημήτρης Κασιούμης), για τον Έλληνα αθλητή Λυσία (Γιάννης Χριστόπουλος), στην Χίο το 1400 μ.Χ.. Λίγο πριν η Ρέα εγκαταλείψει την Χίο με τον Λυσία, ο Γουάρχης (Κύρος Πατσαλίδης), επίσης ερωτευμένος με την Ρέα, τον σκοτώνει και η Ρέα αυτοκτονεί. Την κόρη του Σπίνολα από προηγούμενο γάμο υποδύθηκε η υψίφωνος Μαρία Μητσοπούλου και τον ναύτη ο Νίκος Στεφάνου. Με το πέρας της βραδιάς σου έμεινε στο μυαλό το ντουέτο Σουγλάκου-Πατσαλίδη στην Α’ Πράξη του έργου, αλλά και το σκύψιμο του συγκινημένου βαρύτονου με την ευγενική φωνή στο φινάλε προκειμένου να φιλήσει την σκηνή, ο αποχαιρετισμός του χώρου από τους τραγουδιστές και την ορχήστρα, το λευκό των περισσοτέρων κοστουμιών, που συμβολίζει για κάποιους πένθος και για κάποιους χαρά, το ντουέτο Σουγλάκου-Μητσοπούλου συνοδεία της Χορωδίας της ΕΛΣ, τα ωραία κουαρτέτα της Β’ Πράξης και η λυρική αφηγηματικότητα του Γιάννη Χριστόπουλου.

img_3224Σκηνοθετική επιμέλεια και επιμέλεια φωτισμών: του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά Νίκου Διαμαντή. Επιμέλεια Κοστουμιών: Γιώργος Πάτσας. Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος. Απόδοση στα ελληνικά: Νικόλαος Ποριώτης.

Πριν ξεκινήσει η όπερα, ανέβηκε στην σκηνή η μεγάλη τραγουδίστρια Κική Μορφονιού, για να εκφωνήσει έναν λόγο αποχαιρετισμού της θεατρικής σκηνής.

«ΡΕΑ» τρίπρακτη ΟΠΕΡΑ του Σπυρίδωνος-Φιλίσκου Σαμάρα, που τραγουδιέται ιταλιστί και παρουσιάστηκε σε ημισκηνοθετημένη μορφή

Θέατρο Ολύμπια – Εθνική Λυρική Σκηνή (Ακαδημίας 59-61).

About Κωστής Δ. Μπίτσιος

Ο Κωστής Δ. Μπίτσιος είναι δικηγόρος. Σπούδασε Νομικά και Δημοσιογραφία. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Γράφει για θέατρο, χορό, όπερα και μουσική στο www.critics-point.gr και για κινηματογράφο, τηλεόραση και μουσική στο www.apotis4stis5.com