• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • «Η Λίμνη των Κύκνων» του Κωνσταντίνου Ρήγου

    «Η Λίμνη των Κύκνων» του Κωνσταντίνου Ρήγου

    Κριτική Χορού. Γράφει η Μίρκα Ψαροπούλου Είναι η δεύτερη φορά που ο Κωνσταντίνος Ρήγος, μόνιμος χορογράφος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, παρουσιάζει τη «Λίμνη των Κύκνων»

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2020 (28)
    • 2019 (123)
    • 2018 (117)
    • 2017 (98)
    • 2016 (97)
    • 2015 (78)
    • 2014 (111)
    • 2013 (85)
    • 2012 (37)
  • Σύνδεσμοι

«Ο τελευταίος επισκέπτης»

Βαθμολογία: 7/10

       O TELEYTAIOS EPISKEPTHS_1Ευχάριστη έκπληξη η επιστροφή της κας. Νόρας Κατσέλη στα θεατρικά πράγματα της πρωτεύουσας (αφού στη Θεσσαλονίκη πρωταγωνίστησε το 2011 στο «Διαμάντια και μπλουζ» της κας. Λούλας Αναγνωστάκη) αν και μόνο για 16 παραστάσεις! Παρακολουθώντας την 10η παράσταση την Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2016 στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο του Υπογείου του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης του έργου του Τένεσι Ουίλιαμς (1911-1983) «Ο τελευταίος επισκέπτης», σε μετάφραση του κου. Ερρίκου Μπελιέ, σκηνοθεσία και φωτισμούς του κου. Κοραή Δαμάτη, σκηνικά του κου. Γιώργου Λυτζέρη και κοστούμια της κας. Άννας Μαχαιριανάκη σκέφτεσαι ότι ο ρόλος της Φλώρας Γκόφορθ ταιριάζει στην πρωταγωνίστρια. Η Φλώρα Γκόφορθ (Νόρα Κατσέλη) είναι – βάσει δελτίου τύπου – μία πλούσια γηραιά (μάλλον 60άρα) κυρία, που ζει άρρωστη και απομονωμένη στο καταφύγιό της στην Ντιβίνα Κοστιέρα της Ιταλίας, υπαγορεύοντας τα απομνημονεύματά της στη γραμματέα της Μπλάκι (Βάνα Πεφάνη). Οι επισκέψεις που δέχεται είναι ελάχιστες και πάντα μετά από δική της πρόσκληση. Όμως αυτό το καλοκαίρι, δέχεται την επίσκεψη ενός, όχι τόσο νεαρού πια ζιγκολό, του Κρις Φλάντερς (Σόλωνας Τσούνης), που καταφθάνει απρόσκλητος. Μια συνάντηση που έχει τα σημάδια της μοίρας, όπως προβλέπει η Κόννι «Μάγισσα του Κάπρι» Ριτζγουέι (Νεφέλη Ορφανού).

IMG_2118

Ο κ. Βαρσαμούλης σε εκδήλωση του Λυκείου του το 2008 (μαθητής Β’ Λυκείου)

Στην εξιστόρηση της δράσης του έργου συμβάλλει η παρουσία των εκ της Δραματικής Σχολής Βεάκη ορμώμενοι κκ. Κλεάνθη Βαρσαμούλη (25 ετών ηθοποιός και μουσικός με μια κιθάρα αγκαλιά από τα νειάτα του) («Ο ΑΛΦΑ») και Κωνσταντίνου Μακριδάκη (28 ετών) («Ο ΒΗΤΑ»).

Το έργο «The Milk Train Doesn’t Stop Here Anymore/Άγγελος Θανάτου» πρωτοπαίχτηκε το 1962 και γυρίστηκε και ταινία το 1968 με τον τίτλο «Boom» με τους Ελίζαμπεθ Τέιλορ (44 ετών τότε), Ρίτσαρντ Μπάρτον και Νόελ Κάουαρντ, σε σκηνοθεσία Τζόζεφ Λόουζι . Στη Βόρεια Αμερική τους 2 βασικούς ρόλους έπαιξαν για πρώτη φορά εν έτει 1964 οι Ταλούλα Μπάνκχεντ (62 ετών τότε) και Ταμπ Χάντερ (πρόσφατα η ζωή του θέμα ντοκιμαντέρ). Το ρόλο της Φλώρας Γκόφορθ ερμήνευσε το 2011 η Ολυμπία Δουκάκις (στα 80 της).

Μήδεια91 001_result

Σχέδιο της κας. Έλλης Σολομωνίδη – Μπαλάνου

Η ηρωίδα ταιριάζει γάντι στην κα. Νόρα Κατσέλη (κόρη του Πέλου και της Αλέκας Κατσέλη), που κλείνει φέτος τα 70 της χρόνια και που πρωτοεμφανίστηκε στο σινεμά, έχοντας στο ρόλο της το μικρό όνομα της μητέρας της Αλέκας Κατσέλη (1917-1994). Παραμένει ζωντανή η ενθύμηση της τελευταίας ερμηνείας της Αλέκας Κατσέλη στα 75 της χρόνια στο Θέατρο Ιλίσια («Studio») εν έτει 1993 στην παράσταση «Μήδειες», σε σκηνοθεσία του κου. Μιχαήλ Μαρμαρινού, με την Κατσέλη να υποδύεται τη Μήδεια στο «Μήδεια Υλικό» του Χάινερ Μίλερ (όπου η πρωταγωνίστρια χάρηκε τόσο όταν είδε έναν 20άρη θεατή να της αποδίδει τα εύσημα, που του πρόσφερε μία αγκαλιά) και την κα. Αμαλία Μουτούση να επαναλαμβάνει την επιτυχία του 1991 ως Μήδεια του Ευριπίδου.

Η κα. Νόρα Κατσέλη δεν ασχολείται από το 2007 με τα «κοινά» και η θέαση της παράστασης οδηγεί στη διαπίστωση ότι το θέατρο στερήθηκε τόσα χρόνια την τέχνη της λόγω του ασυμβίβαστου. Στο τρακ της εν Αθήναις εμφάνισής της αποδίδεται ίσως το ότι η ηθοποιός έχανε σε κάποια σημεία το ρυθμό των λόγων της. Ίσως ευθύνεται και το γεγονός ότι η εμπνευσμένη σκηνοθεσία του κου. Κοραή Δαμάτη τοποθετεί τη δράση στο κέντρο, σε έναν μακρύ διάδρομο, και τους θεατές καθήμενους δεξιά και αριστερά των ηθοποιών, κυριολεκτικά σε απόσταση αναπνοής. Ο θίασος καλείται να ανταπεξέλθει στο δύσκολο έργο της ερμηνείας, ενώ δίπλα του μπορεί κάποιος να βήξει, να ψιθυρίσει ή γενικά να θορυβήσει. Μακάρι το διά του Τένεσι Ουίλιαμς «ζέσταμά» της Κατσέλη να την επαναφέρει για τα καλά στα θεατρικά δρώμενα, που μάλλον και η ίδια το επιθυμεί. Η ηθοποιός, που ανέλαβε και την παραγωγή, φέρει εμπειρία και θάρρος. Είναι ακόμα όμορφη και το βλέμμα της γοητεύει και καθηλώνει. Η φωνή της είναι ζεστή και καθαρή και δε χάνεις συλλαβή από τις ατάκες της. Η άρρωστη και ξεπεσμένη ηρωίδα που υποδύεται, γίνεται λόγω του παιξίματος της Κατσέλη μισητή και αγαπητή ταυτόγχρονα. Η Φλώρα Γκόφορθ, έχει στοιχεία του ίδιου του συγγραφέα, όπως πολλές ηρωίδες του Ουίλιαμς.

O TELEYTAIOS EPISKEPTHS_7Στο ρόλο του ζιγκολό ο 35χρονος κ. Σόλων Τσούνης αναλαμβάνει να υποδυθεί τον «Κρις», που η ηρωίδα ταυτίζει με το μεγάλο έρωτα της ζωής της ονόματι «Άλεξ». Ο ηθοποιός διαθέτει το ανάλογο παρουσιαστικό ώστε να ενσαρκώσει τον πειρασμό: ψηλός, ξανθός, γυμνασμένος, γοητευτικός. Η δυσκολία του ρόλου του έγκειται στο ότι ουσιαστικά γνωρίζουμε λίγα για το παρελθόν του «Κρις» και τα πιο πολλά προέρχονται από αφηγήσεις. Συνεπώς είναι ένας ήρωας, που τον δεχόμαστε όπως μας «σερβίρεται» από το κείμενο και ο θεατής πρέπει να αποφασίσει αν αυτή είναι η αλήθεια του ήρωα ή αν υπάρχει κάποιο μυστήριο, που περικλείει το βίο του «Άγγελου θανάτου». Ο κ. Τσούνης ως «Κρις» καταφέρνει να πείσει για τον έρωτά του, πέφτουν όλοι στην παγίδα του και μάλλον αυτή είναι και η επιτυχία στο διλημματικό ρόλο του.

O TELEYTAIOS EPISKEPTHS_5Η 44χρονη κα. Βάνα Πεφάνη, πιο γνωστή από την τηλεόραση και το σίριαλ «Μη μαδάς τη Μαργαρίτα» του 1998 στον Alpha, με πρώτη κινηματογραφική εμφάνιση το 1995 στον «Τσαλαπετεινό του Wyoming», είναι καλή ηθοποιός στο θεατρικό σανίδι. Ο ρόλος της «Μπλάκι» είναι ο μόνος, που κοντράρει επί σκηνής τη «Φλώρα». Η «Μπλάκι» πληρώνεται, για να ακούει τις υπαγορεύσεις της ξοφλημένης καμπαρετζούς (όπως ο Γιούαν ΜακΓκρέγκορ στο «The Ghost Writer» του 2010 ή η Τζοάνα – σύζυγος του Σίντνεϊ Πουατιέ – Σίμκους στο «Boom»), αλλά η υπομονή της έχει εξαντληθεί. Με δυναμικότητα και θράσος στέκεται απέναντι στο αφεντικό της, εκφράζοντας απερίφραστα την αντιπάθειά της με φαρμακερές ατάκες. Η κα. Πεφάνη είναι αρκούντως σκληρή και ξινή, όπως απαιτεί ο ρόλος της.

O TELEYTAIOS EPISKEPTHS_6Μπορεί να έγινε γνωστή ως η «ξινή Αμαλία» η 68χρονη κα. Νεφέλη Ορφανού του τηλεοπτικού «Ρετιρέ», είχε όμως καλούς ρόλους σε σίριαλ και παλιότερα («Η Γυφτοπούλα», «Κυρία Αρσενία σ’ αγαπώ», «Μαντάμ Σουσού», «Η Κυρία μας», «Η Βλαχοπούλα»), αλλά και ανελλιπή θεατρική παρουσία. Με το που εμφανίζεται στη σκηνή η ατμόσφαιρα αλλάζει. Η ίδια λάμπει με ντύσιμο και κόμμωση αλά Ίντιθ Χεντ, που ταιριάζει υπέροχα στη «Μάγισσα του Κάπρι». Κυριαρχεί στις σκηνές, που συμμετέχει και προσφέρει απολαυστικές στιγμές υποκριτικής τέχνης. Ουσιαστικά ενσαρκώνει τη λέξη «ηθοποιός». Έχει μπει στο πετσί του ρόλου της και δεν μπορείς να φανταστείς μια άλλη στο κοστούμι της.

Trivia: Στην παράσταση ακούγεται η μελωδία του τραγουδιού «My Funny Valentine».

«Ο τελευταίος επισκέπτης» ΔΡΑΜΑ του Τένεσι Ουίλιαμς.

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης (Υπόγειο). Πειραιώς 206 (ύψος Χαμοστέρνας), Ταύρος 17778. Τηλ.: 210 341 8550,Φαξ: 210 341 8570. Email:info@mcf.gr – Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 21:30. Κυριακή στις 19:30. Γενική είσοδος: 12,00 ευρώ. Κυριακή: 10,00 ευρώ. Διάρκεια:  80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα). Βάσει παράτασης που δόθηκε στις 9/2: Μέχρι την Κυριακή 21 Φεβρουαρίου 2016.

About Κωστής Δ. Μπίτσιος

Ο Κωστής Δ. Μπίτσιος είναι δικηγόρος. Σπούδασε Νομικά και Δημοσιογραφία. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Γράφει για θέατρο, χορό, όπερα και μουσική στο www.critics-point.gr και για κινηματογράφο, τηλεόραση και μουσική στο www.apotis4stis5.com