• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • BAYREUTH 2012: ΟΔΥΝΗΡΗ ΑΝΤΙΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΜΕ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ (1)

    BAYREUTH 2012: ΟΔΥΝΗΡΗ ΑΝΤΙΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΜΕ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ (1)

    Με την αντίστροφη μέτρηση να τρέχει ήδη για το 2013, έτος κατά το οποίο συμπληρώνονται 200 χρόνια από την γέννηση των 2 μεγάλων αντιπόδων  της μουσικής του 19ου αιώνα, του Giuseppe Verdi και του Richard Wagner, ακολουθήσαμε και αυτό το καλοκαίρι τη σχεδόν προσκυνηματική ανάβαση της Siegfried – Wagner – Alee προς τον Πράσινο Λόφο του περιώνυμου -και για πάμπολλους απρόσιτου- Festspielhaus της «πανεπιστημιακής και φεστιβαλικής» πόλης του Bayreuth. Παρά την εμπεδωμένη πεποίθησή μας για το γερμανικό προγραμματικό «αλάθητο», αδυνατούμε ωστόσο να ερμηνεύσουμε γιατί οι θεατές του επόμενου, επετειακού Φεστιβάλ θα στερηθούν την επίσκεψη στην κατοικία του Βάγκνερ, την Βίλλα Wahnfried, και  στην εξίσου φημισμένη, εσωτερικά εξ ολοκλήρου ξυλόγλυπτη, Μαργραφική Όπερα, που προσφάτως ανακηρύχθηκε μνημείο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, αφού και τα δύο αυτά αξιοθέατα προβλέπεται να κλείσουν για μακροχρόνια διαδικασία συντήρησης και ανακαίνισης μέσα στον επόμενο μήνα

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2017 (134)
    • 2016 (148)
    • 2015 (131)
    • 2014 (170)
    • 2013 (137)
    • 2012 (70)
    • 2011 (1)
    • 2009 (1)
  • Σύνδεσμοι

«Ο ΠΙΘΗΚΟΣ ΤΟΥ ΚΑΦΚΑ»

o-pithikos-toy-kafka_3Βαθμολογία: 8/10

Στο Από Μηχανής Θέατρο παρουσιάζεται η παράσταση «Ο Πίθηκος του Κάφκα» του 48χρονου Ιρλανδού Κόλιν Τίβαν (σεναριογράφος της καλής τηλεοπτικής σειράς «Rebellion», 2016), που διασκεύασε το διήγημα του Φραντς Κάφκα (1883-1924) «Αναφορά σε μια Ακαδημία» (1917). Το διήγημα ενέπνευσε το 2001 και το σενάριο της ταινίας «Human Nature». Η υπόθεση της παράστασης αφορά στην αφήγηση ενός εξανθρωπισμένου πίθηκου. Η σκηνοθεσία και η σύλληψη του εικαστικού χώρου είναι του Άκι Βλουτή και τον ρόλο υποδύεται ο Χάρης Αττώνης, που επίσης μεταφράζει το έργο.

o-pithikos-toy-kafka_2Είναι η έβδομη φορά που βλέπω παράσταση του Χάρη Αττώνη [«Πλούτος» 2004, «Η Ξενάγηση: 12 ζωγραφιές του Σπύρου Βασιλείου» 2009, «Χάνσελ και Γκρέτελ (η εποχή των γουρουνιών)» 2009, «Προς κατεδάφιση» 2009, «I am my own wife» 2012, «Καρφίτσες στα γόνατα» 2016] και πρόκειται για τον καλύτερό του ρόλο. Φορώντας τα κοστούμια του Νίκου Αναγνωστόπουλου, τονίζει το «κοστουμάκι», που φορά ο σύγχρονος πολίτης, ανάλογα με τον ρόλο, που παίζει στην ζωή του. Ο εξανθρωπισμένος πίθηκος του Αττώνη είναι ο άνθρωπος, που στην πραγματικότητα παρέμεινε ζώο, όπως αποδεικνύουν οι πράξεις του επί γης. Ο πίθηκος του Αττώνη δηλώνει την ανάγκη να αφουγκράζεσαι το ένστικτό σου. Ο ηθοποιός κατάφερε να μεταμορφωθεί στον ζοφερό καθρέφτη της πορείας του ανθρώπου στον πλανήτη. Ο σκηνοθέτης δημιουργεί ένα ασπρόμαυρο περιβάλλον, μέσα στο οποίο κινείται ο ηθοποιός. Το χρώμα ελάχιστα εισβάλλει στις βιντεοπροβολές του Παντελή Μάκκα. Το μακιγιάζ ακολουθεί τους ίδιους τόνους, θυμίζοντας βαριετέ, αλλά και το παρεξηγημένο τέρας του τηλεοπτικού «Penny Dreadful», που οι περισσότεροι απέρριπταν λόγω της εμφάνισής του. Είναι το ρεσιτάλ ερμηνείας όμως του Αττώνη και όχι το μακιγιάζ, που πείθει για το κέλυφος, που καλύπτει την αλήθεια του ήρωά του. Ο πίθηκος ασφυκτιά κάτω από την επιφάνεια και μόνο η κίνηση του ερμηνευτή, όπως την καθόρισε η Μαριέλλα Νέστορα, φανερώνει την προέλευση του «Κόκκινου Πίτερ».

o-pithikos-toy-kafka_1Ο Αττώνης περιβάλλει με αγάπη τον ρόλο του πίθηκου και ας είναι ένα θηρίο, που αποκαλύπτει στο κοινό την σκληρή πραγματικότητα για την φύση του. Εξάλλου σε τί ξεχωρίζει ο σημερινός Αθηναίος από τον «Κόκκινο Πίτερ»; Όταν κυκλοφορείς βλέπεις ανθρώπους στα μέσα μαζικής μεταφοράς να τα χρησιμοποιούν άπλυτοι. Στον δρόμο κόσμος φτύνει μπροστά σου, ακόμα και μέσα στα θέατρα. Άνθρωποι κάνουν εμετό στις γαλαρίες των λεωφορείων; Άνθρωποι πετούν τα σκουπίδια τους από το παράθυρο του αυτοκινήτου τους; Νέοι άνθρωποι απλώνουν την αρίδα τους στα καθίσματα του μετρό; Άνθρωποι φωνασκούν στο τηλέφωνο και δεν κλείνουν το κινητό τους, ακόμα και μέσα στα θέατρα (ευτυχώς το κοινό στο Από Μηχανής υπήρξε υποδειγματικό). Αυτά είναι τα μικρά εγκλήματα της ανθρωπότητας, που ωχριούν μπροστά στα όσα διαπράττονται εις βάρος της ζωής, του περιβάλλοντος, των ζώων, των παιδιών. Μέχρι το τέλος του έργου η μία αλήθεια συναντά την άλλη. Όλες αφορούν στο τίμημα της επιλογής. Η συμβατική ζωούλα μπορεί να είναι ένας εφιάλτης. Στην καλύτερη σκηνή της παράστασης ο πίθηκος υποφέρει στο κλουβί του και ο Αττώνης συγκινεί με την υποκριτική του δεινότητα. Επί 60 λεπτά ο ηθοποιός δεν χάνει την συγκέντρωσή του.

Πρωτότυπη μουσική: Σταύρος Γασπαράτος. Βοηθός Σκηνοθέτη: Βάσω Στεργίου. Φωτογραφίες: Γιώργος Καπλανίδης.

o-pithikos-toy-kafka_4«Ο ΠΙΘΗΚΟΣ ΤΟΥ ΚΑΦΚΑ» ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ του Κόλιν Τίβαν, βασισμένος στο διήγημα «Αναφορά σε μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα.

ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟ, Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο. Τηλ.: 2105231131. info@syn-epi.com. Β’ Σκηνή. Από τις 14 Οκτωβρίου, κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή. Για 20 μόνο παραστάσεις (έως το Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2016). Παρασκευή: 22:00. Σάββατο: 22:00. Κυριακή: 20:00. Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος: 10 ευρώ. Ατέλειες: 5 ευρώ.

About Κωστής Δ. Μπίτσιος

Ο Κωστής Δ. Μπίτσιος είναι δικηγόρος. Σπούδασε Νομικά και Δημοσιογραφία. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Γράφει για θέατρο, χορό, όπερα και μουσική στο www.critics-point.gr και για κινηματογράφο, τηλεόραση και μουσική στο www.apotis4stis5.com