• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • Μουσικὴ δωματίου στὸ Μέγαρο: 1½ βραδιά…

    τοῦ ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΕΩΤΣΑΚΟΥ. Τριακοστό πέμπτο 2013

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2018 (43)
    • 2017 (147)
    • 2016 (148)
    • 2015 (131)
    • 2014 (170)
    • 2013 (137)
    • 2012 (70)
    • 2011 (1)
    • 2009 (1)
  • Σύνδεσμοι

«Ο μαγικός αυλός»

Βαθμολογία: 10/10

img_4817Η Χριστίνα Πουλίτση υπήρξε η Βασίλισσα της (πανσέληνης) νύχτας της 31ης Μαρτίου 2018, ήτοι της πρεμιέρας της παραγωγής της Κωμικής Όπερας του Βερολίνου (Komische Oper Berlin) του Μαγικού αυλού. Ως άλλη γυναίκα-αράχνη, χάρη στο κοστούμι της Γερμανίδας Έστερ Μπιαλάς (Esther Bialas), κέρδισε το κοινό με την δυνατή και κρυστάλλινη φωνή της στην πρώτη της άρια. Το ότι μέσα σε δύο ημέρες η καλλιτέχνις, που προκαλεί συναίσθημα θαυμασμού στους θεατές της, πέρασε από τον ρόλο της Λουτσίας ντι Λαμμερμούρ στην Βασίλισσα της νύχτας, είναι αξιέπαινο. Το κοινό – δικαίως ενθουσιασμένο – διέκοψε στην μέση, για να χειροκροτήσει την εμφάνισή της στην Β’ Πράξη. Ένα στιγμιαίο κόμπιασμα οφειλόταν σε πρήξιμο των αμυγδαλών της, που – πλην των πόνων στον λαιμό – προκάλεσε και πυρετό στην Ελληνίδα σοπράνο την επόμενη μέρα. Ευτυχώς το πρήξιμο πέρασε γρήγορα, με ιατρική βοήθεια, και οι φωνητικές της χορδές είναι πλέον υγιέστατες. Έτσι η αγαπημένη κολορατούρα σοπράνο (coloratura soprano) συνέχισε με επιτυχία με τον αυτό ρόλο στην Ιαπωνία και επανέρχεται στην ΕΛΣ το τελευταίο δεκαήμερο του Απριλίου του 2018. Η αξιέπαινη Πουλίτση επέδειξε φωνητική ευελιξία ως Βασίλισσα της νύχτας, τελειοποιώντας την τεχνική της. Ο φωνητικός ακροβατισμός της έχει σκηνικό νόημα και λόγω της βελτιωμένης υποκριτικής της, που οδηγεί τον κόσμο σε επευφημίες. Η Ελληνίδα σοπράνο έχει πρωταγωνιστήσει σε δεκάδες παραστάσεις της παραγωγής αυτής σε όλο τον κόσμο, ως στενότατη πλέον συνεργάτιδα του Αυστραλού σκηνοθέτη Μπάρρη Κόσκυ (Barrie Kosky) (1967), καλλιτεχνικού διευθυντή της Κωμικής Όπερας του Βερολίνου από το 2012. Ο Κόσκυ με την βρετανική θεατρική ομάδα 1927 [ιδρυτές της εν έτει 2005: η συνσκηνοθέτρια συγγραφέας και περφόρμερ Σουζάν Αντράντε (Suzanne Andrade) και ο κομίστας και εικονογράφος Πωλ Μπάρριτ (Paul Barritt)] πρωτοπαρουσίασαν την δουλειά τους στο Βερολίνο το 2012. Την σκηνοθεσία αναβιώνει ο Γερμανός Τομπίας Ριμπίτσκι (Tobias Ribitzki) (παρών στην πρεμιέρα).

29497617_1610975435651388_3186198889343527586_nΟυσιαστικά παρακολουθείς μία ζωντανή βιντεοπροβολή, με τους τραγουδιστές να αλληλεπιδρούν με τα καρτούνς (cartoons) του Πωλ Μπάρριτ. Η δουλειά απαιτεί ακρίβεια από τους τραγουδιστές, ενώ η έμπνευση των σκηνικών και των κοστουμιών, που δημιούργησε η Γερμανίδα Έστερ Μπιαλάς (1982) για το έργο, πηγάζει από το καμπαρέ/cabaret της εποχής της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης (1919-1933), τον Μπάστερ Κήτον (Buster Keaton) (1895-1966), τον Τέρρυ Γκίλλιαμ (Terry Gilliam) (1940), την επιθεώρηση (1880s), το βωντβίλ (vaudeville) (1880s-1930s), το μιούζικ χολ (music hall) (1850-1960), τον βωβό κινηματογράφο (1894-1929), που ευτυχώς κατάπιε την βαρετή πρόζα της όπερας, τον Νοσφεράτου (Nosferatu) (1922), την Λουίζ Μπρουκς (Louise Brooks) (1906-1985) και την Φαντασία (Fantasia) (1940) του Γουόλτ Ντίσνεϊ (Walt Disney). Αν εξαιρέσεις τον υπερκινητικό, κωμικό ρόλο του Παπαγκένο, οι λοιποί καλλιτέχνες ερμηνεύουν ως επί το πλείστον ακίνητοι, φωτισμένοι από τον προβολέα τους, το τραγούδι τους όμως σώζει το θέαμα. Η ιδέα των δημιουργών δεν είναι πρωτότυπη, αλλά δίνεται με ωραίο τρόπο. Ακόμα και όταν οι ερμηνευτές στέκονται και τραγουδούν μπροστά από ένα απλό φόντο, η αισθητική της παραγωγής εξυψώνει το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, όπως π.χ. κατά την άρια της Παμίνας (συγκινητική η  Μαρία Παλάσκα) της Β’ Πράξης.  Το καστ αποτελείται και από φερέλπιδες τραγουδιστές και καλλιτέχνες, που βρίσκονται στο στάδιο της καταξίωσης. Ο 30χρονος Ελβετός τενόρος Σάσα Εμάνουελ Κράμερ (Sascha Emanuel Kramer) ξεχωρίζει με την άρθρωσή του και την γοητεία του, θυμίζοντας στον ρόλο του τον θλιμμένο Μπάστερ Κήτον. Στον αντίποδα ο χαρωπός Παπαγκένο του Τίμου Σιρλαντζή μαγεύει με την εγρήγορσή του, που θυμίζει τον κινηματογραφικό Θανάση Βέγγο, έχοντας ωραίες ατομικές στιγμές, αλλά και ένα ονειρικό ντουέτο με την Παμίνα της Μαρίας Παλάσκα. Η πρώτη κυρία (Μαυρίδου) της Μίνας Πολυχρόνου, η δεύτερη κυρία (Κουτσομπολίδου) της Αντωνίας Καλογήρου και η τρίτη κυρία (Κακοβουλίδου) της Μαργαρίτας Συγγενιώτου κατάφεραν να ξεχωρίσουν με την απόδοσή τους. Η Πολυχρόνου διαθέτει λάμψη, που φτάνει στο κοινό και η Καλογήρου διακρίθηκε για το χιούμορ της. Οι έμπειροι Πέτρος Μαγουλάς (Ζαράστρο) και Δημήτρης Κασιούμης (Ομιλητής) προσέθεσαν κύρος στην παράσταση. Η 26χρονη Δήμητρα Κωτίδου (Παπαγκένα) θα έχει την ευκαιρία να ερμηνεύσει και τον ρόλο της Βασίλισσας της νύχτας σε μία μόνο παράσταση. Πρώτο αγόρι: ο Γιώργος Κουσάκης, που προσέφερε ωραίο ήχο. Δεύτερο αγόρι: ο Οδυσσέας Πολίτης. Τρίτο αγόρι: ο Ευάγγελος Πάρας. Πρώτος αρματωμένος: Γιάννης Κάβουρας. Δεύτερος αρματωμένος: Διονύσης Τσαντίνης. Η χορωδία της ΕΛΣ εμφανίζεται πολύ βελτιωμένη. Γενικά η μεταφορά της ΕΛΣ στο νέο κτήριο μέχρι τώρα δείχνει να έχει ανεβάσει τον τομέα της όπερας, ενώ το μπαλέτο ακροβατεί. Συγχαρητήρια για τις βολικές απογευματινές παραστάσεις.

29511578_2085211051723286_2406591534544715776_nΜουσική διεύθυνση: Ζωή Τσόκανου (31/3, 1, 11, 13, 14, 15/4) – Γιώργος Μπαλατσινός (18, 20, 22, 25, 27, 29/4). Δραματουργία: Ούλριχ Λεντς/Ulrich Lenz. Επιμέλεια φωτισμών: Ελευθέριος Μπάνος. Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος. Ζαράστρο: Πέτρος Μαγουλάς (13, 15, 20, 22, 29/4),Παναγιώτης Οικονόμου (1, 11, 14, 18, 25, 27/4). Ταμίνο: Σάσα Εμάνουελ Κράμερ (11, 13, 15/4), Βασίλης Καβάγιας (1, 14, 18, 20, 22, 25, 27, 29/4). Ομιλητής: Δημήτρης Κασιούμης (11, 14, 18, 25, 27/4), Γιώργος Ρούπας (1, 13, 15, 20, 22, 29/4). Βασίλισσα της νύχτας: Χριστίνα Πουλίτση (22, 25, 27, 29/4), Βασιλική Καραγιάννη  (1,11,13,15, 18, 20/4), Δήμητρα Κωτίδου (14/4). Παμίνα: Μαρία Παλάσκα (11, 13, 15, 20, 22/4), Χρύσα Μαλιαμάνη (1, 14, 18, 25, 27, 29/4). Πρώτη κυρία: Μίνα Πολυχρόνου (13, 15, 20, 22, 29/4), Μαρία Κωστράκη (1, 11, 14, 18, 25, 27/4). Δεύτερη κυρία: Αντωνία Καλογήρου (13, 15, 20, 22, 29/4), Άρτεμις Μπόγρη (1, 11, 14, 18, 25, 27/4). Τρίτη κυρία: Μαργαρίτα Συγγενιώτου (13, 15, 20, 22, 29/4), Έλενα Μαραγκού (1, 11, 14, 18, 25, 27/4). Παπαγκένα: Δήμητρα Κωτίδου (13, 15, 20, 22/4, 29/4), Μαριλένα Στριφτόμπολα (1, 11, 14, 18, 25, 27/4). Παπαγκένο: Τίμος Σιρλαντζής (13, 15, 18, 20, 29/4), Μάριος Σαραντίδης (1, 11, 14, 22, 25, 27/4). Μονόστατος: Χρήστος Κεχρής (13, 20, 22, 29/4), Γιάννης Φίλιας (1, 11, 14, 15, 18, 25, 27/4). Πρώτο αγόρι: Πέτρος Νικολόπουλος/Γιώργος Κουσάκης/Γιάννης Αντωνίου. Δεύτερο αγόρι: Οδυσσέας Πολίτης/Γιώργος Σέρτσας. Τρίτο αγόρι: Μιχάλης Παρθενίδης/Ευάγγελος Πάρας/Μάριος Κεχαγιάς. Πρώτος αρματωμένος: Γιάννης Κάβουρας (13, 15, 20, 22, 29/4), Φίλιππος Δελλατόλας (1, 11, 14, 18, 25, 27/4). Δεύτερος αρματωμένος: Διονύσης Τσαντίνης (13, 15, 20, 22, 29/4), Θεόδωρος Μωραΐτης  (1, 11, 14, 18, 25, 27/4)

img_4850«Ο Μαγικός αυλός/The Magic Flute/Die Zauberflöte» (1791) ΜΕΓΑΛΗ ΟΠΕΡΑ σε δύο πράξεις του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ/Wolfgang Amadeus Mozart. Ποιητικό κείμενο (λιμπρέτο): Εμάνουελ Σικανέντερ/Emanuel Schikaneder.

Κεντρική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής – Αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος». Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Λοιπές παραστάσεις: 1, 11, 13, 14, 15, 18, 20, 22, 25, 27, 29 Απριλίου 2018. Ώρα έναρξης: 19:30 (τις Κυριακές στις 18.30). Διάλειμμα 20 λεπτών μετά την Α’ Πράξη. Λήξη παραστάσεων περ. 22:30 (τις Κυριακές στις 21:30). Τιμές εισιτηρίων: 15, 20, 35, 50, 55, 80 ευρώ. Φοιτητικό, παιδικό: 12 ευρώ. Περιορισμένης ορατότητας: 10 ευρώ.

About Κωστής Δ. Μπίτσιος

Ο Κωστής Δ. Μπίτσιος είναι δικηγόρος. Σπούδασε Νομικά και Δημοσιογραφία. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Γράφει για θέατρο, χορό, όπερα και μουσική στο www.critics-point.gr και για κινηματογράφο, τηλεόραση και μουσική στο www.apotis4stis5.com