• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • Kατερίνα Kωνσταντούρου, πιανίστα: ἑρμηνεύτρια στὰ ἴχνη μιᾶς Μπερμπεριάν…

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2020 (28)
    • 2019 (123)
    • 2018 (117)
    • 2017 (98)
    • 2016 (97)
    • 2015 (78)
    • 2014 (111)
    • 2013 (85)
    • 2012 (37)
  • Σύνδεσμοι

«Ο καθένας τα δικά του»

Βαθμολογία: 7/10

            Η θεματολογία της παράστασης των δύο καλλιτεχνών στην 1η σκηνή του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης αφορά στα ζευγάρια. Της εμφάνισης των κκ. Ήρας Κατσούδα και Ανδρέα Πασπάτη προηγήθηκε ο καλεσμένος (guest) της βραδιάς κ. Διονύσης Ατζαράκης. Ο κ. Ατζαράκης ξεπήδησε και αυτός από τις «Νύχτες Γέλιου» της Λουκίας Ρικάκη (1961-2011), η οποία σύστησε το stand up comedy στο ευρύ ελληνικό κοινό στους χώρους του Θεάτρου 104 και του Comedy Club. Από την «αθώα» εποχή των ελλήνων stand up comedians στα Εξάρχεια πέρασαν ακριβώς είκοσι χρόνια. Αρκετές σκηνές φιλοξενούν πλέον παρόμοιες παραστάσεις, το κοινό έχει εξοικειωθεί με την αλληλεπίδραση των αστείων και οι καλλιτέχνες αποκτούν αναγνωρισιμότητα μέσω τηλεοπτικών σίριαλ και εκπομπών (βλ. λ.χ. το «Κάψε το σενάριο»), δυστυχώς όμως αποδεχόμενοι πολλές φορές το ρόλο του γελωτοποιού της «βασίλισσας»-παρουσιάστριας, περιοριζόμενοι σε ρόλο «γλάστρας» σε πάνελ lifestyle θεματολογίας, εκμεταλλευόμενοι την εφήμερη δημοσιότητα. Ο «καθιερωμένος» στο είδος κ. Ατζαράκης «ζέστανε» τους θεατές, «σπάζοντας τον πάγο», αφού – και λόγω πείρας – μπόρεσε να υπερασπιστεί το κείμενό του, ευρισκόμενος σε αξιοσημείωτη κατάσταση εγρήγορσης.

Το γεγονός ότι οι 30άρηδες κκ. Κατσούδα και Πασπάτης αποτελούν ζευγάρι και στη ζωή συντελεί στην ταύτιση με το κεντρικό ζήτημα ήτοι, κατά το δελτίο τύπου, «την αέναη πάλη των φύλων αλλά και για ό,τι μας συμβαίνει καθημερινά». Στο πρώτο μέρος της παράστασης, διάρκειας μίας ώρας, οι κωμικοί εμφανίζονται ο καθένας ξεχωριστά. Την αρχή κάνει ο κ. Ανδρέας Πασπάτης. Ο κ. Πασπάτης ξεκίνησε την επαγγελµατική του ενασχόληση µε την κωµωδία το 2007 ως µέλος της οµάδας S.U.T.. Έχει παίξει σε θέατρα και µπαρ σε Ελλάδα και Αγγλία και έχει συνεργαστεί µε διακεκριμένους Έλληνες και ξένους κωµικούς. Ιδρυτής και πρόεδρος της comedy society του Brunel University, παραδίδει stand up comedy workshops, διοργανώνει βραδιές open mic και έχει συµµετάσχει σε παραστάσεις του comedy central του Λονδίνου. Σπούδασε Πληροφορική (Α.Π.Θ.) και Game Design (Brunel University London). Ο κ. Πασπάτης δεν αφήνει κάτι όρθιο. Άκρως παρατηρητικός σχολιάζει από τα φρύδια των γυναικών ως τον αστικό μύθο για την κα. Άννα Βίσση. Το αποκορύφωμα της τέχνης του ήταν η αφήγηση της ιστορίας του, που αφορά στα «απόκρυφά» του. Ο ίδιος κατάφερε να εκμαιεύσει από το κοινό στο σωστό χρόνο και με τον ορθό τρόπο, πράγμα που αποδεικνύει καλή προετοιμασία και δουλειά, σημαντικά μυστικά, που κανονικά δεν θα αποκάλυπτες με άνεση. Με την ταχύτητα της κωμωδίας όμως ο κ. Πασπάτης μετέτρεψε στιγμές της παρουσίας του σε εκτονωτικό group therapy, θίγοντας με ευαισθησία θέματα όπως η ενδοοικογενειακή βία.

Η γυναικεία ματιά στο θέμα της μάχης των φύλων προήλθε από την εκ Πάτρας ορμώμενη κα. Ήρα Κατσούδα. Η κα. Κατσούδα ασχολείται επαγγελµατικά µε το stand up comedy από το 2006. Έχει παίξει σε θέατρα, πολυχώρους, αλλά και µικρές ανεξάρτητες σκηνές σε όλη την Ελλάδα. Ιδρυτικό µέλος της stand up comedy οµάδας S.U.T.. Το 2012 έγραψε σε συνεργασία με τον Δ. Βαλσαμίδη και ανέβασε το sold out κωµικό show «Ο ΓΑΜΟΣ» που παιζόταν για 2 χρόνια στη Θεσσαλονίκη. Εργάζεται ως ηθοποιός και κειµενογράφος διαφηµίσεων. Σπούδασε Οικονοµικά (Α.Π.Θ.) και υποκριτική (studio Φλέµινγκ). Η καλλιτέχνις έθιξε ζητήματα που αφορούν στα πρώτα ραντεβού, στο φλερτ, φτάνοντας μέχρι τη χρήση χασίς και τη χρησιμότητα των δώρων, ακόμα και αν τα προσφέρουν οι τρεις Μάγοι. Η απόδοσή της δεν έφτασε αυτή του κου. Πασπάτη. Ίσως χρειάζεται να προσθέσει μία-δύο «ανάσες» στο κείμενό της, προκειμένου να απολαμβάνεις περισσότερο τη «στιγμή» του αστείου. Διαφορετικά σε κάποια σημεία σου δίνει την εντύπωση ότι λέει τα αστεία, για να τα πει, αδιαφορώντας για την αντίδραση του κόσμου.

Στο δεύτερο μέρος της παράστασης, διάρκειας μισής ώρας, οι κωμικοί εμφανίζονται μαζί. Αυτό δίνει την ευκαιρία να διακρίνεις το διαφορετικό τρόπο σκέψης άντρα και γυναίκας, θέμα που αποτελεί τον άξονα του «Ο καθένας τα δικά του». Γενικά όμως η από κοινού εμφάνιση των stand up comedians επί σκηνής δεν είναι συνήθως η καλύτερη στιγμή τους. Στις παραστάσεις του είδους λατρεύεις τα λεπτά που ο κωμικός μένει μόνος με το κοινό και δίνει την υπέρτατη μάχη να το κατακτήσει. Όταν παίζει μόνο για σένα, το θεατή. Αυτή είναι η μεγάλη πρόκληση του stand up. Ένα μικρόφωνο, ένας καλλιτέχνης, το κοινό. Οτιδήποτε παραπάνω επί σκηνής αφαιρεί την αίσθηση του αυθόρμητου και μειώνει το ρίσκο του ζωντανού.

Με την ολοκλήρωση της παρουσίας των κκ. Κατσούδα και Πασπάτη αντιλαμβάνεσαι καλύτερα το έργο τους. Τους χαρακτηρίζει πιο πολύ η έμφαση που δίνουν στο κείμενο και θα έλεγε κάποιος ότι είναι λιγότερο κινητικοί από άλλους συναδέλφους τους. Δεν είναι το «σωματικό» θέατρο αυτό που διακρίνεις στην κωμωδία τους. Μπορεί ο κ. Πασπάτης υποδυόμενος τις γυναίκες να σου θυμίζει Σεφερλή. Το κύριο προσόν όμως αυτού και της κας. Κατσούδα είναι ότι στο κείμενό τους, που είναι το κύριο «όπλο» τους, δεν βάζουν στο στόχαστρο κοινωνικές ομάδες, μειονότητες, επαγγελματικούς κλάδους. Η σάτιρά τους στρέφεται κυρίως προς τον εαυτό τους. Αυτοσαρκάζονται. «Ξεγυμνώνονται» επί σκηνής. Αυτό απαιτεί γενναιότητα και ωριμότητα πρωτοφανή για την ηλικία τους. Στη σύγχρονη Ελλάδα, που μεγάλα τμήματα του πληθυσμού της δοκιμάζονται, οι δύο κωμικοί επιδεικνύουν σοφή ευαισθησία, αποφεύγοντας «χοντροκομμένα» αστεία και «ευκολίες» συναδέλφων τους. Δεν «γλύφουν» το κοινό, αλλά ούτε το υποτιμούν ή το προσβάλλουν. Στις interactive στιγμές τους γνωρίζουν που να σταματήσουν, τοποθετώντας στο επίκεντρο του αστείου τους τον εαυτό τους, χωρίς να «θυματοποιούν» το θεατή τους. Αυτό είναι προς τιμήν τους, αφού – αν και νέοι – ξέρουν να βάζουν όρια, δίνοντας ένα μάθημα στον κόσμο, ότι: η μαγκιά βρίσκεται στην αυτογελοιοποίηση και όχι στην κοροϊδία.

 «Ο καθένας τα δικά του» STAND UP COMEDY SHOW

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Πειραιώς 206 (ύψος Χαμοστέρνας), Ταύρος 17778. Τηλ.: 210 341 8550, Φαξ: 210 341 8570. Email: info@mcf.gr – Μία τελευταία παράσταση το Σάββατο στις 31 Οκτωβρίου στις 21:30 και ξανά από 5/2/16 ως 26/2/16 και για τέσσερις μόνο παραστάσεις (Παρασκευές). Γενική είσοδος: 10,00 ευρώ. Διάρκεια:  90 λεπτά (με δεκάλεπτο διάλειμμα).

About Κωστής Δ. Μπίτσιος

Ο Κωστής Δ. Μπίτσιος είναι δικηγόρος. Σπούδασε Νομικά και Δημοσιογραφία. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Γράφει για θέατρο, χορό, όπερα και μουσική στο www.critics-point.gr και για κινηματογράφο, τηλεόραση και μουσική στο www.apotis4stis5.com