• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • ΙΒΑΝ ΦΙΣΕΡ ΚΑΙ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΟΥΔΑΠΕΣΤΗΣ

    ΙΒΑΝ ΦΙΣΕΡ ΚΑΙ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΟΥΔΑΠΕΣΤΗΣ

    Αδρεναλίνη αλλά και πειθαρχία Η αρνητική πολιτική δημοσιότητα που εσχάτως εκπέμπεται από την Ουγγαρία και την Πολωνία δεν θα πρέπει να οδηγήσει στην παραγνώριση της βαριάς πολιτιστικής ταυτότητας χωρών, οι οποίες αποτελούν πολύτιμες προσκτήσεις μιας ενωμένης Ευρώπης. Στο πλαίσιο αυτό, τίποτε ίσως δεν τοποθετεί εναργέστερα τη σύγχρονη Ουγγαρία στο διεθνές τοπίο του λόγιου μουσικού πολιτισμού από  την Ορχήστρα του Φεστιβάλ της Βουδαπέστης, ένα σχηματισμό που έχει καθιερωθεί ως μια από τις σημαντικότερες ορχήστρες παγκοσμίως χάρη στον ιδρυτή και καλλιτεχνικό διευθυντή της Ίβαν Φίσερ (*1951), νεότερο αδελφό του επίσης διάσημου αρχιμουσικού Άνταμ Φίσερ

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2017 (138)
    • 2016 (148)
    • 2015 (131)
    • 2014 (170)
    • 2013 (137)
    • 2012 (70)
    • 2011 (1)
    • 2009 (1)
  • Σύνδεσμοι

«ΟΡΝΙΘΕΣ»

Βαθμολογία: 7/10

%cf%80%ce%b5%ce%b9%cf%83%ce%b8%ce%ad%cf%84%ce%b1%ce%b9%cf%81%ce%bf%cf%82%ce%b5%cf%85%ce%b5%ce%bb%cf%80%ce%af%ce%b4%ce%b7%cf%82Πολλά μπράβο αξίζουν στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, η οποία – ανταποκρινόμενη στο ενδιαφέρον του κοινού και στη σύγχρονη ελληνική κοινωνικο-οικονομική πραγματικότητα – αποφάσισε τη live streaming διάθεση της (τελευταίας) παράστασης της 23ης Σεπτεμβρίου 2016 των Ορνίθων του Αριστοφάνη, σε μετάφραση Γιάννη Αστερή και σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου, η οποία έλαβε χώρα στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης με αγγλικούς υπέρτιτλους. Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση έκανε το ντεμπούτο της για πρώτη φορά στην Επίδαυρο με τους Όρνιθες (414 π.Χ.) του Αριστοφάνη στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Επιδαύρου. Το έργο αφηγείται την ιστορία δύο φίλων, του Πεισθέταιρου (Νίκος Καραθάνος) και του Ευελπίδη (Άρης Σερβετάλης), που εγκαταλείπουν την πόλη τους, την Αθήνα, για να αναζητήσουν μια νέα πολιτεία.

bahtsevani-1200x1000%ce%af%cf%81%ce%b9%ce%b4%ce%b1Οι Γιάννης Αστερής και Νίκος Καραθάνος διασκεύασαν το έργο του Αριστοφάνη, αποδίδοντάς το με τον δικό τους τρόπο, κάνοντας τη διαφορά, όπως απέδειξε η εισπρακτική πορεία της παράστασής τους. Στοιχεία της πλοκής της κωμωδίας αφαιρέθηκαν και το τέλος άλλαξε. Η μουσική του Άγγελου Τριανταφύλλου, που υποδύθηκε τον Ηρακλή, και τα κοστούμια της Έλλης Παπαγεωργακοπούλου υπάκουσαν σε ένα βατό σχήμα, αρκετά γνώριμο στον έλληνα θεατρόφιλο. Τα φανταχτερά πλουμίδια των ηθοποιών στις αφίσες, που είχαν προκυκλοφορήσει, έντυσαν μόνο τους ρόλους της Φωτεινής Μπαξεβάνη (Κότα) και της Γαλήνης Χατζηπασχάλη (Ίριδα). Υπήρχε αναμονή κοινού για πολύχρωμα, φτερωτά ρούχα και ίσως κάποιοι απογοητεύτηκαν από τις πολύχρωμες μεν, κοινότυπες δε περιβολές του θιάσου. Αν έλειπαν μερικά αστεία χαμηλής ποιότητας, για να χασκογελάσουν οι κακόγουστοι νεοέλληνες, η παράσταση θα ήταν ΤΕΛΕΙΑ, …ΟΝΕΙΡΕΜΕΝΗ. Δε με συγκινούσε ο Αριστοφάνης, γιατί συνήθως τον ανεβάζουν ως επιθεώρηση. Εδώ ο Καραθάνος αποφάσισε να αποχωριστεί εν μέρει από το γράμμα του συγγραφέα και να αγκαλιάσει το πνεύμα του, μη φοβούμενος νεωτερισμούς, χωρίς – δικαίως – να τον νοιάζει ποιους αγκυλωμένους στο παρελθόν θα στενοχωρήσει.

%cf%84%cf%83%ce%b1%ce%bb%ce%b1%cf%80%ce%b5%cf%84%ce%b5%ce%b9%ce%bd%cf%8c%cf%82bofiliou-1200x1000Η πρώτη μισή ώρα της παράστασης σε τρόμαζε, γιατί φοβόσουν ότι θα δεις κάτι πολύ άσχημο. Άναρθρες κραυγές, υπερβολικές φωνασκίες, φλύαρη κίνηση, αναίτιο γυναικείο γυμνό (και αργότερα και αντρικό), θόρυβος, σωματικό κυρίως θέατρο, που παρέπεμπε σε παιδικό παιχνίδι χωρίς κανόνες. Δεν μπορούσες να παρακολουθήσεις το κείμενο. Ο Χρήστος Λούλης ως Τσαλαπετεινός υποδειγματικός αν και εμφανίζεται στο ρόλο του ως σκεβρωμένη, μαυροντυμένη, καπνίστρια γριά, που φορούσε – κυριολεκτικά – δυο βρακιά, «το’ να καλά τ’ άλλο ριχτά», που λέει και η συμπρωταγωνίστριά του Νατάσσα Μποφίλιου, η οποία συμμετείχε ως τραγουδίστρια και ως ηθοποιός στο όλο εγχείρημα. Η υπεύθυνη για την κινησιολογία Amalia Bennett πρόσθεσε χαρακτηριστικά της κίνησης του Καραγκιόζη στο χαρακτήρα του Λούλη. Μετά τα πρώτα 30 λεπτά η αφήγηση κυλά σα νεράκι.

%cf%80%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%af1%cf%80%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%af3Τα υπόλοιπα 100 λεπτά σε αποζημιώνουν με εικόνες σκηνικής ομορφιάς, όπως η εμφάνιση των πουλιών των Μαρίας Διακοπαναγιώτου και Αλεξάνδρας Αϊδίνη, και λιγότερο της Έμιλυς Κολιανδρή, που συμπληρώνει την τριάδα των αγανακτισμένων ορνίθων. Απέσπασε χειροκροτήματα η απαίτησή τους από το κοινό («Μαζέψτε τα κωλόπαιδά σας») σε συνδυασμό με τα φάσκελα του Άγγελου Παπαδημητρίου προς τους θεατές. Με τα όπλα ανά χείρας οι ερμηνεύτριες θύμισαν το φινάλε του μιούζικαλ Chicago.

%ce%ba%ce%bf%cf%8d%ce%ba%ce%bf%cf%82-%ce%bc%cf%80%ce%ad%ce%bb%ce%bb%ce%bf%cf%85alexandraki-1200x1000Οι βετεράνοι Άγγελος Παπαδημητρίου (Κούκος με περιβολή Σωτηρίας Μπέλλου) και Αλίκη Αλεξανδράκη (με περιβολή βασίλισσας Ελισάβετ) με λίγες ατάκες επέδειξαν επαγγελματισμό. Ο Παπαδημητρίου συνάντησε φέτος το σκηνοθέτη στην «Όπερα της Πεντάρας» και η Αλεξανδράκη πριν 2 έτη την Αϊδίνη στη «Μεγάλη Χίμαιρα». Ο Νίκος Καραθάνος κακώς έβαψε μαύρα μαλλί και μουστάκι, καθώς – σε συνδυασμό με τα λευκά ρούχα του – θύμιζε Πάμπλο Εσκομπάρ. Έστησε όμως μοναδικά την πιο μαγευτική σκηνή του έργου. Το λουτρό των πουλιών πάνω στο νησάκι τους, σοφά ακούμπησε στο μεγαλείο της σιωπής, με τον φυσικό ήχο ενός καταρράκτη να παρασύρει το κοινό στο όνειρο. Τα σκηνικά της Έλλης Παπαγεωργακοπούλου ήταν εμπνευσμένα από τα παιδικά βιβλία με παραμύθια και κινούμενα μέρη (Pop-up), όπως και το σκηνικό της Καλομοίρας στη Γιουροβίζιον του 2008.

%cf%86%cf%89%ce%bd%ce%ae%ce%b1%ce%b7%ce%b4%cf%8c%ce%bd%ce%b1Ολοκληρωμένος ηθοποιός ο καλλίφωνος ηθοποιός Φοίβος Ριμένας. Έκπληξη η ερμηνεία της Βασιλικής Δρίβα (Αηδόνα), που είναι δημοτική υπάλληλος στο Κιλερέρ Λάρισας. Συγκινητική – και καθόλου μελό – η συμβολική εμφάνιση του Παραολυμπιονίκη Γιάννη Σεβδικαλή (Δίας), αλλά και της χειμώδους Αφροδίτης και της έφηβης Αθηνάς. Οι θεοί-σύμβολα κατά τους μύθους και τον Καραθάνο δεν είναι «τέλειοι».

%cf%80%cf%81%ce%bf%ce%bc%ce%b7%ce%b8%ce%ad%ce%b1%cf%82liatsos-1200x1000bibis-1200x1000Το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα ενίσχυσαν με το ταλέντο τους οι Γιάννης Κότσιφας (Προμηθέας), Έκτορας Λιάτσος, Γρηγορία Μεθενίτη, Κωνσταντίνος Μπιμπής (με φοβερή ενέργεια) και Μιχάλης Σαράντης (αφελής Τρυποκάρυδος).%cf%84%cf%81%cf%85%cf%80%ce%bf%ce%ba%ce%ac%cf%81%cf%85%ce%b4%ce%bf%cf%82

Ο Καραθάνος αποδεικνύεται για τους θεατρόφιλους πιστός φίλος (Πεισθέταιρος), έχοντας στο πλάι του τον Σερβετάλη, με καλές ελπίδες (Ευελπίδης). Και για αυτό στο φινάλε της παράστασης γιορτάζει έναν κόσμο ουτοπικό, αφού τον χαίρονται ταυτόγχρονα πουλιά-θεοί και άνθρωποι-κοινό.

 

%ce%b4%ce%af%ce%b1%cf%82«ΟΡΝΙΘΕΣ» ΚΩΜΩΔΙΑ του ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ.

ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ ΤΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΩΝΑΣΗ, Λεωφ. Ανδρέα Συγγρού 107, Αθήνα. Τηλ. 210 9005800.

 

About Κωστής Δ. Μπίτσιος

Ο Κωστής Δ. Μπίτσιος είναι δικηγόρος. Σπούδασε Νομικά και Δημοσιογραφία. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Γράφει για θέατρο, χορό, όπερα και μουσική στο www.critics-point.gr και για κινηματογράφο, τηλεόραση και μουσική στο www.apotis4stis5.com