• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • Κουαρτέτο ἐγχόρδων «Αἰμίλιος Ριάδης».

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2018 (71)
    • 2017 (98)
    • 2016 (99)
    • 2015 (78)
    • 2014 (111)
    • 2013 (86)
    • 2012 (37)
  • Σύνδεσμοι

«ΟΡΛΑΝΤΟ»

Βαθμολογία: 6/10

ΤΟ ΕΡΓΟ: Η παράσταση «ΟΡΛΑΝΤΟ» της Βιρτζίνια Γουλφ, που παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία το χειμώνα του 2008 στο BIOS, επανέρχεται για δεκαπέντε μόνο παραστάσεις στο «Σύγχρονο Θέατρο». Η υπόθεση βασίζεται στην νουβέλα που συνέγραψε το 1928 η Βιρτζίνια Γουλφ, για τον βίο της οποίας έμαθε περισσότερα το ελληνικό κοινό από την ταινία «Οι Ώρες». Για την ερμηνεία της ως Βιρτζίνια Γουλφ η Νικόλ Κίντμαν κέρδισε το Όσκαρ Α’ γυναικείου ρόλου. Η σκηνοθέτιδα Σάλι Πότερ μετέφερε το «Ορλάντο» στο σινεμά το 1993 με πρωταγωνίστρια την νικήτρια του Όσκαρ Β’ γυναικείου ρόλου Τίλντα Σουίντον.

Ο αριστοκράτης Ορλάντο γεννιέται στην Ελισαβετιανή Αγγλία. Ο ήρωας θα αλλάξει κοστούμια, σκηνικά. Θα αλλάξει εποχές, όπως και τόπους. Νέος ακόμα γίνεται πρέσβης της χώρας του στην Κωνσταντινούπολη. Την ίδια περίοδο πόλεμος ξεσπά, και με έναν μαγικό τρόπο ο Ορλάντο μεταμορφώνεται σε…γυναίκα! Έτσι αλλάζει φύλο, ακόμη ένα κοστούμι όπως όλα τα άλλα. Όλα είναι πίνακες τόσο με τη θεατρική έννοια όσο και με τη ζωγραφική. Όλα είναι ένα περιβάλλον που αλλάζει δίχως να αγγίζει τον μοναχικό ήρωα. Η Ορλάντο επιστρέφει στην Βικτωριανή Αγγλία και στην συνέχεια μεταφέρεται στο σήμερα!!! Το ταξίδι του/της Ορλάντο διαρκεί περί τα 400 χρόνια, κατά την διάρκεια των οποίων μία γυναίκα προσπαθεί να ξεπεράσει τα όρια, που τής θέτει το περιβάλλον της. Ξεφεύγουμε, ξεφεύγεις, ξεφεύγει από τη φυλακή της μοναξιάς χάρη στην πολλαπλότητα των ρόλων, χάρη στις επτά ψυχές της γάτας, χάρη στις περιπέτειες, χάρη στην απεριόριστη ελευθερία της μυθοπλασίας. Ο Ορλάντο του 16ου αιώνα αναζητά την αγάπη, την ποίηση και ένα νόημα στην ζωή του. Η Ορλάντο του 18ου αιώνα συνεχίζει το ταξίδι για την ανακάλυψη της αλήθειας για την ζωή, την αγάπη και την συμφιλίωση με το φύλο.

Ο ήρωας είναι η ίδια η θεατρικότητα. Ο τίτλος ανακαλεί τον τρυφερό ερωτευμένο της Ροζαλίντ – Γανυμήδη από το «Όπως σας αρέσει» του Σαίξπηρ. Είναι γνωστό ότι ο ανδρογυνισμός, ο τραβεστισμός είναι συστατικά του Ελισαβετιανού θεάτρου. Η Βιρτζίνια Γουλφ, όταν το 1928 γράφει τον Ορλάντο, είναι γοητευμένη από την Βίτα- Σάκβιλ Γουέστ, την οποία γνώρισε το 1922 και συνδέθηκε στενά μαζί της ως το 1925. Η Βίτα είναι μια αριστοκράτισσα. Ενσαρκώνει στα μάτια της Βιρτζίνια όλη την σειρά των προγόνων της. Είναι όμορφη, βέβαιη για τη δύναμή της και σαγηνεύει εξίσου άντρες και γυναίκες. Μία αμαζόνα. Η Βιρτζίνια ανάμεσα σε δύο μυθιστορήματα, παίζοντας σχεδόν, θα ριχτεί σε έναν μύθο που θα εξυμνήσει, παίρνοντας κάθε ελευθερία, την ωραία φίλη της, και θα την ταξιδέψει από την Ελισαβετιανή Αγγλία στην Αγγλία των χειραφετημένων γυναικών. Η πρώτη έκδοση του Ορλάντο θα εικονογραφηθεί από μία προσωπογραφία της Βίτα-Ορλάντο με διπλή σειρά μαργαριτάρια στο λαιμό, βλέμμα απόμακρο και γυμνό ώμο. Όπως ομολογεί η ίδια η Βιρτζίνια έγραψε τη μαγική φράση «Ορλάντο, μια βιογραφία» και, από εκεί και έπειτα, προχώρησε με μία ελαφράδα πνεύματος και μία ξεγνοιασιά σπάνιες για εκείνη. Παραδίνεται στην ελευθερία του παιχνιδιού, όπως συμβαίνει και στο θέατρο.

Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ: Όταν ακούς ότι θα πας να δεις μονόλογο φοβάσαι μην βαρεθείς και εκτεθείς. Διερωτάσαι κατά πόσο σε αφορά το ταξίδι ανά τους αιώνες ενός ανδρόγυνου πλάσματος. Σίγουρα δεν πρόκειται για «εύκολο» θέατρο. Η συγκεκριμένη παραγωγή απευθύνεται μάλλον σε μυημένους. Ένας άνθρωπος – ούτε άνδρας, ούτε γυναίκα – συναντιέται με τους θεατές της παράστασης, και – σε μία εξομολογητική διάθεση – τούς εμπιστεύεται την παράδοξη ιστορία του Ορλάντο μέσα στους αιώνες. Δεν είναι θέατρο, δεν είναι μύθος, ούτε παραβολή ή ένας φτηνός συμβολισμός. Είναι μία ψυχαναλυτική διαδικασία, όπου χάνονται τα όρια σ’ αυτό τον παράδοξο διάλογο. Ο χώρος. Μία αχανής σκηνή, στην οποία κινείται ο ήρωας πάνω στα πατίνια του. Τρία μικρόφωνα στημένα, ένα για κάθε ταξίδι. Ενώ στην παραγωγή του 2008, παρά τον αποστειρωμένο χώρο του BIOS, ένοιωσα συναισθήματα, η πρόσφατη παραγωγή με άφησε ασυγκίνητο. Η πρωταγωνίστρια δεν ήταν συγκεντρωμένη, με αποτέλεσμα να συγχέει τρεις φορές τα λόγια της. Δυστυχώς δεν επανέλαβε τον ερμηνευτικό άθλο του 2008. Η αβανταδόρικη περιστρεφόμενη σκηνή του θεάτρου και οι τωρινοί φωτισμοί δεν δημιούργησαν χρονολογικές κρυψώνες, όπως οι πετυχημένοι φωτισμοί στον «δύσκολο» παραλληλόγραμμο χώρο του BIOS. Άψογα τα κοστούμια του Γιάννη Μετζικώφ. Έξυπνη η ιδέα της δραματικής μεταφοράς της ηθοποιού ανά τους αιώνες πάνω σε ένα ζευγάρι πατίνια. Ένας σολίστας, στο βάθος της αίθουσας, ο συνθέτης και πολύ γνωστός κιθαρίστας Αντώνης Μιτζέλος («Τερμίτες») παρεμβαίνει και περιγράφει τα δύο μεγάλα ταξίδια του Ορλάντο. Η μουσική συμμετοχή του «ανάβει τα αίματα». Στο τρίτο ταξίδι, αυτό στο θάνατο, διασκευάζουν και τραγουδούν μαζί με τον Ορλάντο τον επιθανάτιο θρήνο της Διδούς «When I am laid in earth» από την όπερα του Henry Purcell (1659 – 1695) «Διδώ και Αινείας» (αρ. καταλόγου Zimmerman 626, 1688). Μετάφραση: Θανάσης Χατζόπουλος. Σκηνοθεσία: Σταύρος Σ. Τσακίρης. Κίνηση: Μαρκέλα Μανωλιάδη. Μακιγιάζ: Αχιλλέας Χαρίτος. Βοηθός Σκηνοθέτη: Έφη Ρευματά.

«ΟΡΛΑΝΤΟ» ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ της Βιρτζίνια Γουλφ.

•ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΘΕΑΤΡΟ – ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΘΕΑΤΡΟΥ (Ευμολπιδών 45, Γκάζι, τηλ. 210-3464380).

Παραστάσεις: Βραδυνές: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, και Κυριακή στις 21:00. Τιμές εισιτηρίων: 15€. Μειωμένο: 10(ισχύει για φοιτητές, νέους και ανέργους με επίδειξη της κάρτας ανεργίας). Διάρκεια: 75’ λεπτά (χωρίς διάλειμμα).

 

About Κωστής Δ. Μπίτσιος

Ο Κωστής Δ. Μπίτσιος είναι δικηγόρος. Σπούδασε Νομικά και Δημοσιογραφία. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Γράφει για θέατρο, χορό, όπερα και μουσική στο www.critics-point.gr και για κινηματογράφο, τηλεόραση και μουσική στο www.apotis4stis5.com