• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • Verdi, μετ’ εμποδίων

    Verdi, μετ’ εμποδίων

    Ο Giuseppe Verdi επέλεγε με μεγάλη προσοχή τα κείμενα που θα απαθανάτιζε. Η πλοκή της διάσημης όπεράς του με τίτλο Ένας Χορός των Μεταμφιεσμένων (Un Ballo in Maschera) βασίζεται στο ιστορικό γεγονός της πολιτικής δολοφονίας του Βασιλιά της Σουηδίας Γουσταύου Γ΄, που διαπράχθηκε κατά τη διάρκεια ενός χορού μεταμφιεσμένων το 1792

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2021 (8)
    • 2020 (33)
    • 2019 (123)
    • 2018 (117)
    • 2017 (98)
    • 2016 (97)
    • 2015 (78)
    • 2014 (111)
    • 2013 (85)
    • 2012 (37)
  • Σύνδεσμοι

«Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες»

4

Βαθμολογία: 7/10

Ο σχολικός εκφοβισμός (bullying) απασχολεί και το θεατρικό γίγνεσθαι . Είναι ο άξονας γύρω από τον οποίο κινείται το πρώτο αυτοβιογραφικό βιβλίο του αυστριακού Ρόμπερτ Μούζιλ (1880-1942) με έτος παρουσίασης το 1906, την ίδια περίοδο περίπου με το θεατρικό έργο του Βέντεκιντ «Ανοιξιάτικο ξύπνημα»  («Fruhlings Erwachen», 1890-91), κύκνειο άσμα του ηθοποιού Κωνσταντίνου Παπαχρόνη (1977-2008). Το μυθιστόρημα, που θυμίζει την ιστορία στην οποία βασίστηκε το νορβηγικό φιλμ «Βασιλιάς σε μια κόλαση», μεταφέρεται για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή σε σκηνοθεσία και διασκευή της κας. Γεωργίας Μαυραγάνη. Η υπόθεση θέλει το νεαρό Τέρλες (Βαγγέλης Αμπατζής) να ανακαλύπτει τον εαυτό του και τον κόσμο μέσα σε ένα αυστηρό ίδρυμα των αρχών του εικοστού αιώνα, όπου εκπαιδεύονται τα παιδιά των καλύτερων οικογενειών της Αυστρίας.

torless18Η σκηνοθετική δουλειά της κας. Μαυραγάνη και της Ομάδας Happy End φιλοξενήθηκε για πρώτη φορά το 2011 στο Φεστιβάλ Αθηνών («Πολεοδομία #4: Η ταράτσα του Αυτόχειρα»). Η κα. Μαυραγάνη χρησιμοποιεί απλά μέσα, για να αφηγηθεί την ιστορία. 16 λάμπες, 4 ηθοποιοί, 1 μικρόφωνο, που αλλάζει χέρια. Τα σκηνικά και τα κοστούμια εποχής των οικότροφων δημιούργησε η κα. Άρτεμις Φλέσσα, που συμμετείχε ως ηθοποιός στην παράσταση για εφήβους «Chatroom» (7/10) το 2009 στο Θέατρο Χώρα, στη 2η σεζόν της οποίας η βοηθός της κας. Μαυραγάνη κα. Ελίνα Ρίζου αντικατέστησε την κα. Σοφία Γεωργοβασίλη. Η μετάφραση ανήκει στον κ. Αλέξανδρο Ίσαρη. Το μυθιστόρημα κυκλοφορεί ως «Ο νεαρός Τέρλες» (εκδ. ΥΨΙΛΟΝ, μετάφρ. Αλέξανδρος Ίσαρης, 1984) και υπό τον τίτλο «Οι αναστατώσεις του οικότροφου Ταίρλες» (εκδόσεις Πατάκη, μετάφραση του ιδίου). Την κίνηση του θιάσου επιμελήθηκε η ηθοποιός κα. Ρομάνα Λόμπατς («Xenia», 7/10, «Νύφες», 8/10) και τους φωτισμούς ο κ. Τάσος Παλαιορούτας («Δάφνις και Χλόη», 9/10, «Ολοένα και λιγότερες περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης», 7/10).

2-1050x699Μιας και το προφητικό βιβλίο αφορά στα επερχόμενα απολυταρχικά καθεστώτα, μία αίσθηση απειλής κυριαρχεί στην παράσταση, από τη μουσική επένδυση, που περιλαμβάνει – μεταξύ άλλων σοφών επιλογών – το τραγούδι του αυστριακού Φραντς Γιόζεφ Χάυντν (1732-1809) «Tod und Schlaf/Death and Sleep», μέχρι  τον ψιθυριστό λόγο του θιάσου. Ελλείψει σκηνικών οι ηθοποιοί είναι εντελώς εκτεθειμένοι στη βία του έργου. Αυτή η έκθεση είναι ψυχολογική και σωματική, θυμίζοντας την παράσταση του «Καθαροί Πια» (3/10) του 2001, χρονιά που τουλάχιστον δε χρειαζόταν η υποκριτική προειδοποίηση για το θέαμα, όπως στη φετινή παράσταση του θεάτρου «Πόρτα» («Η παράσταση περιέχει σκηνές γυμνού και σκηνές που μπορεί να ενοχλήσουν τους θεατές.»). Όταν μάλιστα το έργο μιλάει για τις «αναστατώσεις» ενός οικότροφου. Γιατί απουσιάζουν παρόμοιες προφυλάξεις από παραστάσεις με σεξ μεταξύ ετερόφυλων ή με γυμνές εμφανίσεις γυναικών;

terles2Η ανούσια στρατιωτική πειθαρχία, ο βιασμός, η κακοποίηση, ο σαδισμός, τα καψόνια παρελαύνουν από τη σκηνή του θεάτρου και οι 4 νεαροί άντρες ηθοποιοί, σχεδόν στο ξεκίνημα της καριέρας τους, αφοσιώνονται στο όραμα της κας. Μαυραγάνη. Ο κ. Βαγγέλης Αμπατζής είχε εντυπωσιάσει και πριν 1 χρόνο: «Από τα αγόρια ξεχωρίζει ο 3ετής σπουδαστής της Σχολής κ. Βαγγέλης Αμπατζής στον ρόλο του 17χρονου «Πάνου». Ο κ. Αμπατζής έχει το δύσκολο έργο να απευθύνει τον λόγο του σε ένα αόρατο και βουβό πρόσωπο, στον καταθλιπτικό πατέρα του. Τα καταφέρνει μια χαρά, αφού το κάνει με αμεσότητα, σαν να κάθεται ο πατέρας του ανάμεσα στο κοινό. Για την μία ώρα που διαρκεί η παράσταση ο κ. Αμπατζής σε πείθει ότι είναι ο «Πάνος». Σε πείθει ότι τον πληγώνει η δυσάρεστη κατάσταση του γεννήτορά του. Σε συγκινεί όταν προσπαθεί να προκαλέσει μία αντίδραση του γονέα του, θετική ή αρνητική. Σε πείθει ως παιδί που δείχνει ωριμότητα μη αντίστοιχη της ηλικίας του. Σου θυμίζει ανάλογες περιπτώσεις που δυστυχώς ο γονέας γίνεται παιδί και το παιδί γονέας-προστάτης…». Στο «Πόρτα» συνεχίζει να εξελίσσεται, όπως αποδεικνύουν δύο σκηνές υποκριτικού ρεσιτάλ στο ρόλο του οικότροφου Τέρλες. Στην πρώτη λικνίζεται ηδονικά, ημίγυμνος, σκανδαλωδώς παραδομένος σε μία κρυφή πλευρά, που ο ήρωάς του παλεύει να κατανικήσει. Στη δεύτερη είναι έτοιμος να «αγκαλιάσει» τη φύση του, αναζητώντας να εκμαιεύσει με τη βία ομολογία από τον «Μπαζίνι», ενώ στην πραγματικότητα επιθυμεί ο ίδιος με ένταση να κατονομάσει τις μύχιες επιθυμίες του. Μπορεί κάποιος να τον δει και στο θέατρο «Κιβωτός» στην παράσταση «Γκάμπυ», που σύντομα θα μεταφερθεί στη Θεσσαλονίκη.

6Ο ωραίος κ. Βασίλης Σαφός ως «Μπάινεμπεργκ» αποδεικνύει ότι είναι και καλός ηθοποιός. Υπηρέτησε πιστά το βασικό εργαλείο της παράστασης ήτοι την αφήγηση. Από 21/3 ο καλλιτέχνης θα εμφανίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη και στο Bios στην παράσταση «Holy Beat».

3

Ο κ. Γρηγόρης Μπαλάς, απόφοιτος της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής Θεάτρου «Δήλος»-Δήμητρα Χατούπη, στην οποία διδάσκει η κα. Μαυραγάνη, αποτελεί ένα απογυμνωμένο αντικείμενο, στο οποίο ξεσπούν οι γόνοι των «καλών» οικογενειών. Ότι κάνουν σε αυτόν θα το κάνουν σε λίγα χρόνια στην ανθρωπότητα από θέσεις εξουσίας, που τους εξασφαλίζει η ισχυρή οικογενειοκρατία. Το φιζίκ του κου. Μπαλά ταιριάζει και στο ρόλο της «Μπόζενα», αλλά και σε αυτό του θύματος «Μπαζίνι». Η άρθρωση του λόγου του είναι μεν προβληματική, δεν τον εμπόδισε όμως να φανεί άξιος στις απαιτήσεις του έργου με επαγγελματική συνέπεια, που χαρακτήρισε όλο το θίασο.

2Ο κ. Μπλερίμ Δαμπιράι – απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών – υποδύεται με επιτυχία τον, υποταγμένο στα ζωώδη ένστικτά του, έφηβο βασανιστή ονόματι «Ράιτινγκ». Η κα. Μαυραγάνη επέλεξε τέσσερις εντελώς διαφορετικούς εμφανισιακά καλλιτέχνες, αλλά εξίσου ταλαντούχους και μετρημένους.

«ΟΙ ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΤΡΟΦΟΥ ΤΕΡΛΕΣ» ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ του Ρόμπερτ Μούζιλ.

Θέατρο ΠΟΡΤΑ, Μεσογείων 59, 115 26 Αθήνα. τηλ.: 210 77 11 333. Διάρκεια: 80’ (χωρίς διάλειμμα). Παραστάσεις: Tετ. 20:00, Κ. 21:15. Εισιτήρια: Tετ. 10€, Κ. 15€. Κάθε Κυριακή ενιαίο εισιτήριο 20€ για τις 2 παραστάσεις («Ιδιοτροπίες της Μαριάννας» 18.30 και «Αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες» 21.15). Ανέργων 8€. Προπώληση: www.viva.gr, τηλ. 11876, Public, Seven Spots, Ιανός, Reload, Media Markt. Η παράσταση είναι ακατάλληλη για θεατές κάτω των 15 ετών.

About Κωστής Δ. Μπίτσιος

Ο Κωστής Δ. Μπίτσιος είναι δικηγόρος. Σπούδασε Νομικά και Δημοσιογραφία. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Γράφει για θέατρο, χορό, όπερα και μουσική στο www.critics-point.gr και για κινηματογράφο, τηλεόραση και μουσική στο www.apotis4stis5.com