• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • Ρίχαρντ Στράους (1864-1949):
    Ἡ λ έ κ τ ρ α, μονόπρακτη «ὄπερα», λέει…

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2018 (77)
    • 2017 (98)
    • 2016 (99)
    • 2015 (78)
    • 2014 (111)
    • 2013 (86)
    • 2012 (37)
  • Σύνδεσμοι

«Η ΛΙΜΝΗ ΤΩΝ ΚΥΚΝΩΝ»

Βαθμολογία: 9/10


«Η λίμνη των κύκνων» είναι από τα δημοφιλέστερα μπαλέτα. Η μουσική του Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι κυριεύει με το πρώτο άκουσμα, αν και γράφτηκε το 1877. Ο κ. Ρενάτο Τζανέλλα παρουσιάζει σε παγκόσμια πρώτη στο Μέγαρο Μουσικής την δική του χορογραφία. Η «Λίμνη» του Διευθυντή του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής είναι ένα μπαλέτο σε δύο πράξεις. Η υπόθεση του πρωτότυπου έργου αφορά στην πρικίπισσα Οντέτ, την οποία μεταμόρφωσε σε κύκνο ο κακός μάγος. Η φετινή «Λίμνη» μεταφέρει τον θεατή σε μία πιο σύγχρονη εποχή. Πάλι πρόκειται για ένα παραμύθι. Σαφώς επηρεασμένο από τον κινηματογραφικό «Μαύρο κύκνο» του σκηνοθέτη Ντάρεν Αρονόφσκι, που χάρισε το Όσκαρ ερμηνείας στην πρωταγωνίστριά του Νάταλι Πόρτμαν το 2011. Δεν υπάρχει ο «κακός μάγος Ρόθμπαρτ». Αντίθετα ο «δάσκαλος» του «πρίγκιπα» αποκτά πιο ενεργό ρόλο στην εξέλιξη της υπόθεσης. Ξεχωρίζει ως πατρική φιγούρα, που με τον δικό του τρόπο θέλει να δώσει ένα μάθημα για τον πραγματικό κόσμο στον μαθητή του. Η «βασίλισσα» και μητέρα του «πρίγκιπα» τού χαρίζει ένα κουτί, η σημασία του οποίου δεν είναι ξεκάθαρη, αλλά αυτό ίσως να έχει ελάχιστη σημασία. Ο «πρίγκιπας» αφήνει το παλάτι. Κάτω από το φως του φεγγαριού συναντά μία κοπέλα. Την όμορφη κοπέλα επιβουλεύεται ο «μαύρος κύκνος». Στον διαγωνισμό εύρεσης της κατάλληλης νύφης για τον διάδοχο ο «μαύρος κύκνος» καταφέρνει να ξεγελάσει τον «πρίγκιπα». Η ατμόσφαιρα αποκτά στοιχεία θρίλερ και μυστηρίου. Η δραματική τελευταία σκηνή εξελίσσεται στην λίμνη.

Στην εκδοχή του κου. Τζανέλλα άλλη μπαλαρίνα αναλαμβάνει τον ρόλο του «άσπρου κύκνου» και άλλη τον ρόλο του «μαύρου». Στην πρεμιέρα του έργου ως «άσπρος κύκνος» χόρεψε η κα. Ευρυδίκη Ισαακίδου. Τον «μαύρο κύκνο» χόρεψε η κα. Αιμιλία Γάσπαρη. Στον ρόλο του «πρίγκιπα» εμφανίστηκε ο κ. Ντανίλο Ζέκα. Το κλασικό pas de deux της πρωτότυπης Γ’ πράξης συνυπάρχει με ένα σύγχρονο ριάλιτι σόου, τύπου X-Factor. Στην κριτική επιτροπή βρίσκεται και η «βασίλισσα» και ο «πρίγκιπας». Εκτός από τις υποψήφιες νύφες, που ντύνονται εμβληματικές περσόνες σαν της Μέριλιν Μονρόε, εμφανίζεται ακόμα και ο Μάικλ Τζάκσον. Στο πάρτι γενεθλίων της Α’ πράξης ο νεαρός «πρίγκιπας» παρασύρεται στην κατανάλωση αλκοόλ. Όλη η παρέα του μοιράζεται ένα τσιγάρο ινδικής κάνναβης, που προμηθεύονται από τον κηπουρό του παλατιού. Με χιούμορ ο κ. Τζανέλλα αντικαθιστά τους τέσσερις μικρούς κύκνους με τους εργάτες της Αυλής: τον γκρουπιέρη, τον δάσκαλο του μποξ, τον μπάρμαν, και τον κηπουρό με την ράστα κόμμωση. Η ξαφνική αδιαθεσία του κου. Μπλέντι Λατίφι επιφύλαξε για το κοινό μία έκπληξη. Τον ασθενή αντικατέστησε ο ίδιος ο κ. Τζανέλλα, που χόρεψε τον «μπάρμαν» στην Α’ πράξη, και τον πολωνικό χορό στην Β’ πράξη.

Το καλλιτεχνικό ζευγάρι Ζέκα-Ισαακίδου (pas de quatre και «μικρός κύκνος» αντίστοιχα στην παραγωγή του 2005) δένουν άψογα επί σκηνής για πολλοστή φορά. Η μπαλαρίνα που λάμπει μετά από καιρό είναι η κα. Αιμιλία Γάσπαρη. Το προ 20ετίας μέλος της ομάδας του τηλεοπτικού «3-2-1» του Αντένννα, καταφέρνει να ξεχωρίσει, ως αντίπαλο δέος του «άσπρου κύκνου». Ο χορογράφος κ. Τζανέλλα συνεργάζεται πλέον αρκετά χρόνια με την Εθνική Λυρική Σκηνή. Έχει μάθει τους χορευτές του. Γνωρίζει τα ταλέντα τους και τις αδυναμίες τους. Κατάφερε να εκμεταλλευθεί την κοφτή κίνηση και το αγορίστικο κεφάλι της κας. Αιμιλίας Γάσπαρη. Ο «μαύρος κύκνος» της είναι αρκούντως άγριος και μαχητικός. Ο κ. Τζανέλλα πρωτοπαρουσιάζει τον «μαύρο κύκνο» του ίσως στην καλύτερη σκηνή του μπαλέτου. Το σκοτάδι κυριαρχεί. Στο βάθος της σκηνής φωτίζονται κάποιοι σκοτεινοί όγκοι. Ξαφνικά από τα δεξιά προβάλλει μία φιγούρα πάνω σε πουέντ. Σαν λαμπάδα. Η μορφή κινείται αθόρυβα μέσα από τα κρόσσια της αυλαίας. Πλησιάζει κάτω από το φως του κεντρικού προβολέα. Τότε μόνο ο «μαύρος κύκνος» ανοίγει τα φτερά του. Μία πανούργα γυναίκα χορεύει μπροστά στο κοινό. Όταν ολοκληρώσει τον χορό της, αποσύρεται στα παρασκήνια με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο εμφανίστηκε. Η χορογραφία του κου. Τζανέλα για τον «μαύρο κύκνο» κινείται σε αντιδιαστολή με τις ερωτικές και σαγηνευτικές κινήσεις του «άσπρου κύκνου». Παρ’ όλα αυτά και ο «μαύρος κύκνος» είναι λάγνος. Δύο γυναίκες διεκδικούν έρωτα με διαφορετικά μέσα. Η μία είναι ευαίσθητη και ειλικρινής. Η άλλη είναι η μοιραία «γυναίκα-αράχνη».

Η αντίθεση «άσπρου» και «μαύρου» κύκνου είναι φανερή και στα κοστούμια της κας. Σήλιας Κριθαριώτη. Τα ρούχα της είναι ο τέταρτος πρωταγωνιστής του μπαλέτου. Η καταξιωμένη σχεδιάστρια, που ντύνει από Κιμ Καρντάσιαν και Μαρία Μενούνος μέχρι Γκουίνεθ Πάλτροου, αναδεικνύεται σε σημαντικό συνεργάτη του χορογράφου. Για τον «άσπρο κύκνο» έχει επιλεγεί ένα μακρύ, τιραντέ, φόρεμα. Το χρώμα είναι μεταλλιζέ ασημί. Το υλικό του προσελκύει το βλέμμα. Χωρίς να φαίνεται ακριβό, η ύφανσή του είναι τέτοια, που κάνει την κίνηση της μπαλαρίνας να ρέει. Δημιουργείται η ψευδαίσθηση νερού πάνω στο φόρεμα της κας. Ισαακίδου. Μέχρι να ξεφύγει το βλέμμα από το κοστούμι και να αφιερωθείς στην κίνηση, περνά αρκετή ώρα. Είναι σαν το ρούχο να υπογραμμίζει την χορογραφία. Το ύφασμα ακολουθεί το σώμα με μία καθυστέρηση νανοδευτερολέπτων. Η κα. Ισαακίδου περνά στην επόμενη κίνηση και το ύφασμα για κλάσματα του δευτερολέπτου έχει μείνει στην προηγούμενη. Σαν να αποκτά το κοστούμι μία οπτική ηχώ. Από την άλλη ο «μαύρος κύκνος» φορά χρώμα ανάλογο του ονόματός του. Πρόκειται για ένα ολόσωμο, μαύρο, διαφανές κολάν. Τα επίμαχα σημεία και το κεφάλι του «κύκνου» καλύπτουν μαύρα φτερά. Η ψυχοσύνθεση του «πρίγκιπα» πλησιάζει αυτή του «άσπρου κύκνου», οπότε η σχεδιάστρια τον ντύνει με ένα λευκό κοστούμι. Τα μακριά φορέματα έχουν αντικαταστήσει και την τουτού των άσπρων κύκνων. Ακόμα και οι λαιμοί του corps de ballet κάποια στιγμή μιμούνται τις κινήσεις του πανέμορφου ζώου, συμπαρασύροντας το υπόλοιπο κορμί.

Ο κ. Τζανέλλα συμμόρφωσε το μπαλέτο της ΕΛΣ. «Σολίστ» ξαναβρήκαν την φόρμα τους, όπως ο κ. Αντώνης Κορούτης στον ρόλο του «Τζόκερ» και η κα. Μήτση Στεργιανού στον ρωσικό χορό. Ο ρόλος του Μάικλ Τζάκσον λες και φτιάχτηκε για τον μικροκαμωμένο «Κορυφαίο» κ. Έκτορα Μπολάνο. Η κα. Βανέσα Κούρκουλου είναι πανέμορφη ως «φίλη του δάσκαλου» και η κα. Άννα Φράγκου αρκούντως χαριτωμένη ως «φίλη του πρίγκιπα». Έχοντας χριστεί πλέον «Κορυφαίες» χορεύτριες θα ήταν ενδιαφέρον να δοκιμαστούν σε πρωταγωνιστικούς ρόλους πριν μεγαλώσουν περισσότερο ηλικιακά. Δεν υπήρχαν σκηνικά. Ο κ. Ρενάτο Τζανέλλα πιο πολύ βασίστηκε στους καίριους φωτισμούς της κας. Στέλλας Κάλτσου. Υπό την μπαγκέτα του κου. Ηλία Βουδούρη η Ορχήστρα της ΕΛΣ χάρισε ένα απολαυστικό άκουσμα της αθάνατης μουσικής του Τσαϊκόφσκι.  Η

«Η ΛΙΜΝΗ ΤΩΝ ΚΥΚΝΩΝ» ΜΠΑΛΕΤΟ σε μουσική Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι και χορογραφία του Ρενάτο Τζανέλλα από την ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ.

•ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ – Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη (Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη).

ΠΡΕΜΙΕΡΑ 15 ΜΑΡΤΙΟΥ 2014
15, 16, 18, 19, 21, 22, 23 Μαρτίου 2014. Ώρα έναρξης: 20.00

Άσπρος κύκνος: Eυρυδίκη Ισαακίδου (15, 19, 23/3)
Σταυρούλα Καμπουράκη (16, 21/3)
Χριστίνα Μακρίδου (18, 22/3)  
Mαύρος κύκνος: Αιμιλία Γάσπαρη (15, 19, 23/3)
Πόπη Σακελλαροπούλου (16, 21/3)
Ελεάνα Ανδρεούδη (18, 22/3)
Πρίγκιπας: Ντανίλο Ζέκα (15, 19, 23/3)
Βαγγέλης Μπίκος (16, 21/3)
Ίγκορ Σιάτζκο (18, 22/3)  
Δάσκαλος: Στράτος Παπανούσης (15. 18, 19, 22/3)
Αλεξάντερ Νέσκωβ (16, 21, 23/3)  
Βασίλισσα: Αλίνα Στεργιανού (15, 18, 19, 22/3)
Νατάσσα Σιούτα (16, 21, 23/3)  

Συμμετέχουν η Ορχήστρα, οι Α’ Χορευτές, οι Σολίστ, οι Κορυφαίοι και το Corps de ballet τηςΕΛΣ
Προπώληση εισιτηρίων
από τα ταμεία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών: Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη
Δευτέρα-Παρασκευή 10.00-18.00 και Σάββατο 10.00 – 14.00
κατά τις ημέρες των παραστάσεων: Δευτέρα-Παρασκευή 10.00 – 20.30
Σάββατο 10.00 – 14.00 & 18.00 – 20.30. Κυριακή 18.00 – 20.30
Ομήρου 8
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Παρασκευή 10.00 – 16.00.
Τηλεφωνική Αγορά Εισιτηρίων – 210 7282333
από τα ταμεία τoυ Θεάτρου Ολύμπια: Ακαδημίας 59-61, Αθήνα, Στάση Μετρό Πανεπιστήμιο
Τρίτη – Κυριακή 09.00 – 21.00 & Δευτέρα 09.00 – 16.00. Τηλεφωνική Αγορά Εισιτηρίων – 210 3662100. Ηλεκτρονική προπώληση www.megaron.gr

About Κωστής Δ. Μπίτσιος

Ο Κωστής Δ. Μπίτσιος είναι δικηγόρος. Σπούδασε Νομικά και Δημοσιογραφία. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Γράφει για θέατρο, χορό, όπερα και μουσική στο www.critics-point.gr και για κινηματογράφο, τηλεόραση και μουσική στο www.apotis4stis5.com