• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • Αταίριαστη κοινωνική συνύπαρξη

    της Χριστίνας Κόκκοτα θεατρολόγου-μέλους Ε.Ε

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2017 (134)
    • 2016 (148)
    • 2015 (131)
    • 2014 (170)
    • 2013 (137)
    • 2012 (70)
    • 2011 (1)
    • 2009 (1)
  • Σύνδεσμοι

Η ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΣ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ

Α’ Διεθνής Διαγωνισμός Αλκάν – Τσιμερμάν στην Αθήνα

 

Γράφει ο Κυριάκος Π. Λουκάκος

 

Στο κλίμα συλλογικής παρακμής, που εντείνει η οικονομική κρίση, εξακολουθεί να εντυπωσιάζει το εύρος ενδιαφερόντων και επιτευγμάτων μεμονωμένων προσώπων, αυτόκλητων εθελοντών στο βωμό της διατήρησης  και αναβαπτισμού της ιστορικής μνήμης, και μάλιστα με επιδίωξη οικουμενικού βεληνεκούς.

Μια παρόμοια πρωτοβουλία είναι εκείνη της  πρόσφατης αθηναϊκής διοργάνωσης (2-8/04/2012) του 1ου Διεθνούς Διαγωνισμού Πιάνου C.V.AlkanP.J.G. Zimmerman, εκ παραλλήλου με τον 4ο Πανελλήνιο Μουσικό Διαγωνισμό Πιάνου, Εγχόρδων και Πνευστών «Μαρίας Χαιρογιώργου – Σιγάρα», διοργανώσεις που φιλοξενήθηκαν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τη σύμπραξη και/ή την ενεργό στήριξη της Διεθνούς Μουσικής Ένωσης «Τζίνα Μπαχάουερ», του Ελληνικού Ιδρύματος Φίλων Χοσέ Καρρέρας, του Δήμου Καλλιθέας και του Ιδρύματος «Alink – Argerich». Κινητήρια δύναμη του οράματος και οργανωτική ψυχή της προσπάθειας είναι ο νεαρός θεωρητικός, μουσικοκριτικός, ερευνητής, καθηγητής ανωτέρων θεωρητικών, σύνθεσης και πιάνου, Κωνσταντίνος Καράμπελας – Σγούρδας. Ανιψιός του αείμνηστου λογίου καθηγητή Γεωργίου Π. Σαββίδη, ο μικρός Κωνσταντίνος μαθήτευσε, ήδη εξ απαλών ονύχων, πλάι στην πιανίστρια μητέρα του Ρενέ Σγούρδα, παρεμπιπτόντως αδελφή της διεθνώς διακεκριμένης υψιφώνου Αντιγόνης Σγούρδα και μαθήτρια του πρόωρα και τραγικά χαμένου από τη λευχαιμία Ρουμάνου δεξιοτέχνη Dinu Lipatti, μια μαθητεία με καρποφόρα συνέχεια σε ευρύ φάσμα γνωστικών πεδίων της λόγιας μουσικής. Με αυτήν την προϊστορία και ανατροφή δεν ξενίζει το ενδιαφέρον του για 2 εξαιρετικά σημαντικές, αλλά σήμερα λιγότερο γνωστές φυσιογνωμίες, όπως ο CharlesValentin Alkan (1813 – 1888), πολύτεχνος δεξιοτέχνης του πιάνου και συνθέτης, και ο αγαπημένος δάσκαλός του PierreJosephGuillaume Zimmerman (1785 – 1853), επίσης συνθέτης και μεγάλης επιρροής θεωρητικός της εποχής του. Παράπλευρος πυλώνας του φερώνυμου Διαγωνισμού αποτελεί και η «Συλλογή Χειρογράφων AlkanZimmerman», ένα ακόμη απροσδόκητο επίτευγμα του Έλληνα θεωρητικού. Ο ίδιος, εξ άλλου προήδρευσε και της Καλλιτεχνικής Επιτροπής του Διαγωνισμού, στην οποία τον πλαισίωναν προσωπικότητες όπως ο Ελληνοαμερικανός καθηγητής John Αμαραντίδης, οι πιανίστριες Mari Avalishvili, Thérèse Dussaut και Μαρία Κανατσούλη – Παπαδιαμάντη, καθώς και η υπεύθυνη επικοινωνίας και ειδική μουσική σύμβουλος του
Διεθνούς Μουσικού Σωματείου Gina Bachauer Ελένη Λέττη Παππά.

Υιός και αδελφός μουσικών, ο Αλκάν υπήρξε παιδί θαύμα, με επιδόσεις στο σολφέζ, το βιολί, την αρμονία, το εκκλησιαστικό όργανο και, εν τέλει, το πιάνο. Έχοντας στο ενεργητικό του την πρώτη δημόσια εμφάνισή του στην τρυφερή ηλικία των 7 ½ ετών και την πρώτη του σύνθεση στα 14, έτυχε της συναναστροφής  και του θαυμασμού μεγάλων προσωπικοτήτων της εποχής του, όπως των λογοτεχνών Βίκτωρ Ουγκώ και Γεωργίας Σάνδη, αλλά  και ομότεχνων αντιζήλων του, όπως του Φράντς Λίστ, που δεν δίσταζε να του πιστώσει την τελειότερη τεχνική στο πιάνο που είχε ποτέ αντιμετωπίσει.

Η ενασχόληση με το δίδυμο Αλκάν – Τσιμερμάν αποτελεί επιλογή ζωής όσων καταπιάνονται με την αινιγματική και παράταιρη μουσική προσφορά τους, όπως οι 2 πιανίστες που –εν τέλει- μοιράστηκαν ex aequo το 1ο Βραβείο του αθηναϊκού Διαγωνισμού, ο έντονου ιδιοσυγκρασιακού στίγματος Βρετανός Mark Peter Viner (γεν. 1989), «ένα από τα λαμπρότερα βρετανικά μουσικά ταλέντα της γενιάς του», που απολαύσαμε, μεταξύ άλλων, στην περιώνυμης δεξιοτεχνικής πρόκλησης Συμφωνία του Αλκάν, και ο κατά 2 έτη πρεσβύτερός του Ιταλός Emanuele Delucchi που αντιμετώπισε με λατινικό πάθος το εξ ίσου θηριώδες Κοντσέρτο του Γάλλου μαιτρ για πιάνο σόλο. Αμφότεροι όχι μόνον έπεισαν για την αιτία του θαυμασμού που έτρεφαν μυθικοί μουσικοί για τον Αλκάν, αλλά και χάρισαν μια κυριολεκτικά μοναδική ευκαιρία στο εκλεκτό και πολυάριθμο κοινό της Αίθουσας «Δημήτρης Μητρόπουλος» να ανακαλύψει ένα συνθέτη πλήρως άγνωστο στην Ελλάδα. Το β’ βραβείο απέσπασε ο Καναδός Jeremy Chaulk (γεν. 1982), που διεκδίκησε χωρίς επιτυχία την 32η σονάτα, έργον 111 του Μπετόβεν (αμήχανη και πληκτική αριέττα), ενώ το 3ο δόθηκε στη νεώτερη της συντροφιάς (γεν. 1993), την γεννημένη στη χώρα μας  Fiona – Mari Mato. Τέλος, ένα ειδικό βραβείο αντάμειψε την επίδοση της Ιταλίδας Ilaria Loatelli (γεν. 1986). Στο απόγειο της αναγνώρισής του ο Αλκάν αποσύρθηκε σε ένα είδος κοινωνικού εγκλεισμού, ίσως σαν αποτέλεσμα της παράκαμψής του για τη διαδοχή του δασκάλου του Τσιμερμάν ως διευθυντή του Ωδείου των Παρισίων. Ο διαγωνισμός που φέρει το όνομά τους αναδεικνύεται στην απαραίτητη ευκαιρία ιστορικής επανεκτίμησης αμφοτέρων.

About Κυριάκος Π. Λουκάκος

Ο Κυριάκος Λουκάκος είναι δικηγόρος - διδάκτωρ Νομικής του Πανεπιστημίου της Κολωνίας, ειδικός επιστήμων στον Κύκλο Ποιότητας Ζωής του «Συνηγόρου του Πολίτη» και διαπιστευμένος διαμεσολαβητής από το Υπουργείο Δικαιοσύνης. Υπήρξε συνεργάτης του Γ’ Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας στην παραγωγή και παρουσίαση εκπομπών όπερας (1994 – 2010), είναι ο κριτικός μουσικής της εφημερίδας ΑΥΓΗ, καθώς και τακτικό μέλος του Σωματείου «Υποτροφίες Μαρία Κάλλας», του Ωδείου Αθηνών, της «Κίνησης πολιτών για μιαν Ανοιχτή Κοινωνία» και της Ενώσεως Ελλήνων Θεατρικών & Μουσικών Κριτικών, στην προεδρία του διοικητικού συμβουλίου της οποίας εκλέγεται από του έτους 2005.