• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • Βέρντι-«Μακμπέθ» κατὰ Μαριάνι

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2018 (71)
    • 2017 (98)
    • 2016 (99)
    • 2015 (78)
    • 2014 (111)
    • 2013 (86)
    • 2012 (37)
  • Σύνδεσμοι

«Η Βασίλισσα των ξωτικών»

Βαθμολογία: 7/10

sat-5-5-18-the-fairy-queen-snfccΗ Βασίλισσα των ξωτικών ανήκει στο είδος της ημι-όπερας (semi-opera), η οποία αναπτύχθηκε στην Αγγλία στα τέλη του 17ου αιώνα έως τις αρχές του 18ου αιώνα. Το λιμπρέτο του έργου αποτελεί ανώνυμη διασκευή της ρομαντικής κωμωδίας του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας. Η Βασίλισσα των ξωτικών, η τρίτη από τις πέντε ημι-όπερες που έγραψε ο  Πέρσελ, πρωτοανέβηκε στην Αγγλία το 1692, τρία χρόνια πριν το θάνατο του συνθέτη σε ηλικία 35 ετών. Την μπαρόκ αισθητική της μεταμορφώνει η θεατρική ομάδα bijoux de kant του σκηνοθέτη Γιάννη Σκουρλέτη, παρουσιάζοντας την δική της εξιδανικευμένη Αρκαδία. Σημαντική η συμβολή της Γλυκερίας Μπασδέκη στην απόδοση των στίχων. Ο σχεδιαστής των κοστουμιών και των σκηνικών Κωνσταντίνος Σκουρλέτης ζωγραφίζει την φύση, αντλώντας έμπνευση από την ελληνική παράδοση. Μπούλες, βοσκός, γαϊτανάκι, θημωνιές (36 σωροί από θερισμένα σπαρτά), τσαρούχια, πόρπες, κεντητές φορεσιές συνθέτουν ένα ονειρικό τοπίο, που κρατά το ενδιαφέρον σε μία κατά τα άλλα βαρετή παραγωγή. Η διάθεση του παραμυθιού έφερε επί σκηνής ένα δίχτυ-αυλαία, που κάλυπτε την δράση για 30 λεπτά, εμποδίζοντας την απρόσκοπτη θέαση του έργου. Αρκετοί θεατές άρχιζαν ενοχλημένοι να κοιτούν ανυπόμονα τα ρολόγια τους. Η ψευδαίσθηση του σκότους και η μουσική άρχισαν να νανουρίζουν το κοινό. Μουσικοί και ερμηνευτές εμφανίζονται ακούρδιστοι. Την Δάφνη υποδύεται η μεσόφωνος Θεοδώρα Μπάκα, η οποία ερμήνευσε τον ρόλο της με εσωτερικότητα. Παρασύρθηκε όμως από το παίξιμό της και από την αρχή (O Let Me Weep) δεν άκουγες τις καταλήξεις της. Η παράσταση παίρνει τα πάνω της μετά το πρώτο μισάωρο, οπότε και η ενοχλητική διαφανής κουρτίνα αισίως αποσύρεται, επιτρέποντας στο κοινό να παρακολουθεί άνετα τα επί σκηνής τεκταινόμενα.

1Κορυφαίος όλων ο βραβευμένος το 2002 από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών κόντρα τενόρος Νίκος Σπανός (Καλοκαίρι). Υπήρξε το μόνο εξαρχής προθερμασμένο μέλος της παραγωγής, με όλες τις νότες του να είναι στρογγυλές, μαγεύοντας τον θεατή. Από τον Ταμερλάνο του 2006 του Φεστιβάλ Αθηνών μέχρι σήμερα ο Σπανός παραμένει ο ίδιος επαγγελματίας καλλιτέχνης. Υπνωτική η σκηνή του Hush, no more, be silent all, μοναδική η καλλιτεχνική συνεύρεση της Θεοδώρας Μπάκας (τραγούδι) και του Τάσου Καραχάλιου (χορός). Ξεχωρίζει το See my many coloured fields του τενόρου Γιάννη Καλύβα (Φθινόπωρο). Η επίκληση στον θεό του γάμου Υμέναιο από τους δύο καλύτερους τραγουδιστές της παραγωγής [τον Νίκο Σπανό και την σοπράνο Φανή Αντωνέλου (Άνοιξη)] αποτελεί την ιδανική κορύφωση του έργου. H Αντωνέλου έχει συνεργαστεί κατά το παρελθόν με το σύνολο παλαιάς μουσικής Ex Silentio (όπως και ο Νίκος Σπανός και η Θεοδώρα Μπάκα). Ο βαρύτονος Χάρης Ανδριανός (Χειμώνας) συνεχίζει να αποτελεί μία καλλιτεχνική μονάδα στην οποία αξίζει να στηρίζεσαι.

2Υπεύθυνος για την κίνηση της παράστασης υπήρξε ο Tάσος Καραχάλιος, ο οποίος παράλληλα – ως Απόλλωνας – σωματοποιεί σκηνικά την δράση. O υποψήφιος του Βραβείου Χορού της Ενώσεως Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών επιλέγει να χορέψει σε όλο το έργο γυμνός, γεγονός που καθιστά αποπροσανατολιστική την εμφάνισή του. Φαίνεται να μην δένει για 80 ολόκληρα λεπτά με το υπόλοιπο σύνολο, συντελώντας στην γενικότερη ασυνεννοησία που αποπνέει η παράσταση. Σαν το τραγούδι, η μουσική και ο χορός σπάνια να συντονίζονται. Συμμετέχει το Σύνολο Παλαιάς Μουσικής Latinitas Nostra. Φανή Βοβώνη, Γιώργος Σαμοΐλης, βιολί. Ανδρέας Λινός, Ηλέκτρα Μηλιάδου, βιόλα ντα γκάμπα. Ιάσων Ιωάννου, βιολοντσέλο. Γιώργος Αρνής, κοντραμπάσο. Φλώρα Παπαδόπουλου, άρπα. Θεόδωρος Κίτσος, θεόρβη. Αλέξης Μαστιχιάδης, τσέμπαλο. Γιώργος Γκαραβούνης, κρουστά. Μουσική διεύθυνση Μάρκελλος Χρυσικόπουλος. Συμμετέχει η 14μελής Χορωδία του Δήμου Αθηναίων. Υψίφωνοι: Σοφία Καρβουνά, Ανδρονίκη Λαλούτση, Κάνδια Μπουζιώτη, Κατερίνα Νουνοπούλου. Μεσόφωνοι: Μαρίνα Μανιαδάκη, Έφη Μηνακούλη, Ελένη Μπαρκαγιάννη, Αθηνά Χιλιοπούλου. Τενόροι: Βαγγέλης Αγγελάκης, Κωνσταντίνος Κονδύλης, Χρήστος Χριστοδούλου. Βαθύφωνοι: Αντώνης Δήμου, Νίκος Μπογιατζής, Γιάννης Σφυρής. Διεύθυνση χορωδίας: Σταύρος Μπερής. Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα.

«Η Βασίλισσα των ξωτικών» (The Fairy Queen, 1692) – ΜΠΑΡΟΚ ΗΜΙ-ΟΠΕΡΑ [semi-opera] του Χένρυ Πέρσελ (Henry Purcell, 1659-1695).

Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα. Τηλ: 2108778396-8. Ώρα έναρξης: 20:30. Διάρκεια: 80 λεπτά. Ημερομηνίες λοιπών παραστάσεων: 6, 11, 12 Μαΐου 2018. Τιμές εισιτηρίων: 18, 25 € / Φοιτητικό 12 €.

 

 

About Κωστής Δ. Μπίτσιος

Ο Κωστής Δ. Μπίτσιος είναι δικηγόρος. Σπούδασε Νομικά και Δημοσιογραφία. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Γράφει για θέατρο, χορό, όπερα και μουσική στο www.critics-point.gr και για κινηματογράφο, τηλεόραση και μουσική στο www.apotis4stis5.com