• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • Μουσικὲς 20οῦ καὶ 21ου αἰώνων, β ́ : Ρία Γεωργιάδου καὶ Sven Birch, φλάουτο καὶ πιάνο.

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2018 (100)
    • 2017 (98)
    • 2016 (99)
    • 2015 (78)
    • 2014 (111)
    • 2013 (86)
    • 2012 (37)
  • Σύνδεσμοι

«Γράμματα Αγάπης στον Στάλιν»

Βαθμολογία: 6/10

«Ο Μαιτρ και η Μαργαρίτα» (εκδόσεις Θεμέλιο) είναι ένα βιβλίο, που μένει αξέχαστο στον αναγνώστη. Το έγραψε το Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ (1891-1940) μεταξύ των ετών 1929-1939. Ο σατιρικός συγγραφέας πέθανε τον Φεβρουάριο του 1940 από υπερτονική νεφροπάθεια, ασθένεια που σκότωσε και τον πατέρα του. Πριν πεθάνει, υπαγόρευε στην γυναίκα του τις τελευταίες παραλλαγές του «Ο Μαιτρ και η Μαργαρίτα» ( http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%B9%CF%87%CE%B1%CE%AE%CE%BB_%CE%9C%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%B3%CE%BA%CE%AC%CE%BA%CE%BF%CF%86 ). Η πρώτη λογοκριμένη έκδοσή του έγινε το 1966-1967. Η πλήρης έκδοσή του έγινε το 1973 ( http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9F_%CE%9C%CE%B1%CE%B9%CF%84%CF%81_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CE%B7_%CE%9C%CE%B1%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%81%CE%AF%CF%84%CE%B1 ).

Το θεατρικό έργο «Γράμματα αγάπης στον Στάλιν» είναι μία φανταστική ιστορία βασισμένη στην εμπειρία του μεγάλου ρώσου συγγραφέα Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, τον οποίο ο σταλινισμός καταδίκασε σε σιωπή. Ο Μπουλγκάκοφ ένοιωθε νεκρός, αφού δεν μπορούσε να γράψει. Είχε πέσει στην δυσμένεια του κόμματος. Πρόσφατα η θεατρική ομάδα Ubuntu παρουσίασε στην χώρα μας την σάτιρά του «Διαβολιάδα» (1923-1924) (BIOS Main), σε σκηνοθεσία Ελεάνας Τσίχλη. Η «Διαβολιάδα» προκάλεσε σάλο όταν πρωτοεκδόθηκε. Δύο μήνες αργότερα λογοκρίθηκε. Αποσύρθηκε και δεν επανακυκλοφόρησε ποτέ (http://www.bios.gr/events/1079/ ). Μετά την «Καρδιά ενός σκύλου» (1925) εφημερίδες, όπως η «Πράβντα» και «Σβέστια», άρχισαν να παρουσιάζουν τον Μπουλγκάκοφ ως προδότη. Ο Μπουλγκάκοφ, όπως ο Γιεβγκένι Ζαμιάτιν (1884-1937), προσπάθησε να αντιταχθεί στην λογοκρισία των Μπολσεβίκων, μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση (1917). Είχε αρχίσει να αναρωτιέται αν ένας συγγραφέας μπορεί να ζήσει έξω από την πατρίδα του. Ο Ζαμιάτιν, ύστερα από άδεια του Στάλιν, και με μεσολάβηση του Μαξίμ Γκόρκι, πέθανε πάμφτωχος στο Παρίσι. Ο λυρικός ποιητής Σεργκέι Γεσένιν οδηγήθηκε στην αυτοκτονία στα τριάντα του χρόνια (1895-1925). Ο λογοτέχνης Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι αυτοκτονεί πέντε χρόνια αργότερα (1893-1930). Ο Στάλιν από τα τέλη του 1926 παρακολουθούσε τον Μπουλγκάκοφ. Το 1927 απαγορεύτηκε πλήρως η δημοσίευση των έργων του, και όλα τα θεατρικά του έργα αποσύρθηκαν από το ρεπερτόριο των θεάτρων το 1929 («Ημέρες των Τουρμπίνι», «Φυγή», «Το Πορφυρό νησί»).

Στην παράσταση αναφέρονται πραγματικά περιστατικά, όπως το ότι ο ίδιος ο Μπουλγκάκοφ, συνέλεξε από τον Τύπο της πατρίδας του 298 υβριστικά δημοσιεύματα, και μόνο 3 θετικές κριτικές, γεγονός για το οποίο έγραψε προς την Σοβιετική Κυβέρνηση ( http://samizdatproject.blogspot.gr/2011/08/blog-post_20.html ). Όντως ο Στάλιν τηλεφώνησε στον Μπουλγκάκοφ, για να τον καθησυχάσει. Ο Μπουλγκάκοφ έγραφε επιστολές προς το κόμμα προς υπεράσπιση «κυνηγημένων» λογοτεχνών, όπως για την ποιήτρια Άννα Αχμάτοβα (1889-1966), θυελλώδη έρωτα του Αμεντέο Μοντιλιάνι. Ήταν τουλάχιστον ενδιαφέρον από άποψη συμβολισμού εν έτει 2014 (σχεδόν έναν αιώνα μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση) να διαπιστώνεις ότι την παράσταση παρακολουθούσε ο απολυμένος δημοσιογράφος του «Ριζοσπάστη» κ. Νίκος Μπογιόπουλος. Ο δημοσιογράφος εργαζόταν στην εφημερίδα από το 1992 ως το 2013 ( http://www.fimes.gr/2013/10/nikos-mpogiopoulos/ ).

Στο θεατρικό έργο «Γράμματα αγάπης στον Στάλιν» συμμετέχουν τρία πρόσωπα: ο Μπουλγκάκοφ, η σύζυγός του Μπουλγκάκοβα, και ο Στάλιν. Ο ισπανός συγγραφέας Χουάν Μαγιόρκα χρησιμοποιεί τρία υπαρκτά πρόσωπα μίας άλλης εποχής, προκειμένου να απαντήσει σε επίκαιρα δυστυχώς ερωτήματα περί ελευθερίας του καλλιτέχνη και του πολίτη.

Ως «Μπουλγκάκοφ» ο κ. Μελέτης Ηλίας προσπαθεί, αλλά δεν πείθει. Είναι συγκεντρωμένος στον ρόλο του. Ιδρώνει την φανέλα. Εξάλλου είναι ο μόνος εκ των τριών ηθοποιών, που είναι επί σκηνής σε όλη την διάρκεια της παράστασης. Ο κόπος του όμως δεν περνάει το παλκοσένικο. Παρ’ ότι στο παρελθόν έχει προσφέρει εξαιρετικές ερμηνείες http://critics-point.gr/?p=2250 στην φετινή παράσταση είναι ο αδύναμος κρίκος. Αδυνατεί να ανταπεξέλθει στο ειρωνικό χιούμορ του κειμένου. Η αποκλειστική εμπειρία του σε δραματικούς ρόλους στο θέατρο έχει στομώσει την όποια κωμική δεξιότητα του ηθοποιού. Ας μην το ξανα-επιχειρήσει. Αντίθετα συγκινητική είναι η ερμηνεία της κας. Άννας Ελεφάντη ως «Μπουλγκάκοβα». Η ηθοποιός αποδεικνύει ότι δεν είναι ικανή μόνο για κωμωδία («Εγώ είμαι το θείο βρέφος! 2»***** http://sforaris.blogspot.gr/2008_09_01_archive.html και «Πρακτόρισσες»*****  http://www.scribd.com/doc/19767798/City-Uncovered-49 ). Ως υποστηρικτική σύζυγος ενός δυστυχισμένου δημιουργού, παθιάζεται, χωρίς να είναι μελοδραματική. Διατηρεί ένα μετρημένο παίξιμο δίπλα στην «φωναχτή» ερμηνεία του κου. Ηλία. Ευχάριστη έκπληξη ο «Στάλιν» του κου. Σπύρου Τσεκούρα. Βοηθούντος και του παρουσιαστικού του, ο ηθοποιός κάνει την είσοδό του στην σκηνή μετά τα πρώτα τριάντα (30) λεπτά της παράστασης. Είτε ως όμηρος του Μπουλγκάκοφ είτε ως αμετάπειστος κυνηγός του είναι επιβλητικός. Πότε γελοίος, πότε επικίνδυνος. Όπως κάθε δικτάτορας. Όπως κάθε φασίστας. Το σκοτεινό βλέμμα του εξέφραζε την προσωπικότητα του «πατερούλη» μεν, τύραννου δε, Στάλιν (1878-1953).

Η πρώτη σκηνοθεσία του κου. Δημήτρη Μυλωνά δεν απέπνεε κάποια έμπνευση. Πιο πολύ θύμιζε διευθέτηση και καθοδήγηση για το «τώρα ανοίγει-τώρα κλείνει» μία πόρτα, από την οποία έμπαιναν και έβγαιναν οι ηθοποιοί. Οι κκ. Τσεκούρας και Μυλωνάς υπήρξαν συνεργάτες στην ομάδα «Synergy-o», που είχε ανεβάσει την καταπληκτική παράσταση «Kicking and Screaming» το 2009. Μυλωνάς-Ελεφάντη και η κα. Θάλεια Δήτσα σύστησαν τον Ιανουάριο του 2014 την θεατρική ομάδα «Εν Δράσει». Το «Γράμματα αγάπης στον Στάλιν» είναι η πρώτη τους παραγωγή και παίζεται για 2η σεζόν. Αρχικά φιλοξενήθηκε στο Studio Μαυρομιχάλη. Η επιμέλεια κίνησης ανήκει στην κα. Θάλεια Δήτσα. Η ιδέα της για την σύζυγο του συγγραφέα να μιλά κάνοντας γιόγκα, αφήνει αδιάφορη εντύπωση. Η μετάφραση είναι της – ειδικευμένης στο σύγχρονο ισπανικό ρεπερτόριο – Μαρίας Χατζηεμμανουήλ. Σκηνικά / Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης. Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα. Μουσική / Ηχητικός Σχεδιασμός: Λάμπρος Πηγούνης. Μακιγιάζ / Κομμώσεις: Λένια Saw. Video trailer: Βαγγέλης Λαϊνάς & Νίκος Παπαγγελής. Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ. Αφίσα: Παναγιώτης Βωβός. Δημόσιες Σχέσεις: Άρης Ασπρούλης.

 «ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΓΑΠΗΣ ΣΤΟΝ ΣΤΑΛΙΝ» ΔΡΑΜΑ του Χουάν Μαγιόρκα από την Ομάδα Εν Δράσει.

•ΘΕΑΤΡΟ ΕΠΙ ΚΟΛΩΝΩ-ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ (Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94, Κολωνός, τηλ.: 210 5138067). Παραστάσεις: Κυριακή στις 21:15. Τιμές εισιτηρίων: 12,00€ γενική είσοδος, 8,00€  φοιτητικό & ανέργων. Τηλεφωνικές κρατήσεις θέσεων στο τηλ.: 210-5138067. Προπώληση εισιτηρίων: στο ταμείο του θεάτρου & ηλεκτρονικά eticket στο www.epikolono.gr Διάρκεια: 85 λεπτά (χωρίς διάλειμμα). Ως 14 Δεκεμβρίου 2014.  

 

About Κωστής Δ. Μπίτσιος

Ο Κωστής Δ. Μπίτσιος είναι δικηγόρος. Σπούδασε Νομικά και Δημοσιογραφία. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Γράφει για θέατρο, χορό, όπερα και μουσική στο www.critics-point.gr και για κινηματογράφο, τηλεόραση και μουσική στο www.apotis4stis5.com