• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • Ανάβαση στις κορυφές του Everest- Κύκλοι Beethoven στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

    Ανάβαση στις κορυφές του Everest- Κύκλοι Beethoven στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

    Κατά την καλλιτεχνική περίοδο που μόλις ολοκληρώθηκε (2012-2013), τόσο η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (ΚΟΑ), όσο και η Καμεράτα-Ορχήστρα των  Φίλων της Μουσικής, επέλεξαν να παρουσιάσουν κύκλους έργων του Ludwig van Beethoven. Η πρώτη, τις Εννέα Συμφωνίες, ενώ η δεύτερη, τα Κοντσέρτα για πιάνο

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2017 (111)
    • 2016 (148)
    • 2015 (131)
    • 2014 (170)
    • 2013 (137)
    • 2012 (70)
    • 2011 (1)
    • 2009 (1)
  • Σύνδεσμοι

«ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ, υπάρχουν αλήθεια και ψεύδος άραγε;»

Βαθμολογία: 8/10

Τίποτα καλύτερο από το να πηγαίνεις σε μία παράσταση χωρίς μεγάλες προσδοκίες και να αποχωρείς ικανοποιημένος από το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Αυτό συνέβη με την «Αλεξάνδρεια» της ομάδας Elephas tiliensis, που ιδρύθηκε το 2013. Τις μικρές προσδοκίες είχε γεννήσει το γεγονός ότι την δραματουργική επεξεργασία και την σκηνοθεσία της «Αλεξάνδρειας» ανέλαβαν οι κκ. Δημήτρης Αγαρτζίδης και Δέσποινα Αναστάσογλου. Οι δύο καλλιτέχνες είχαν παρουσιάσει πριν έξι (6) έτη με την θεατρική ομάδα «Δρόμος με Δέντρα» στο θέατρο ΧΩΡΑ το έργο της Λιουντμίλα Πετρουσέφσκαγια στην μέτρια παράσταση «ΕΡΩΤΑΣ». Η «Αλεξάνδρεια» αντίθετα είναι μία πολύ καλή παράσταση.

Η ομάδα Elephas tiliensis στην μόλις 2η δουλειά της, μετά την επιτυχημένη μεταφορά του διηγήματος της Ζυράννας Ζατέλη «Περσινή Αρραβωνιαστικιά», εμπνέεται από την τετραλογία του Βρετανού Λόρενς Ντάρελ (1912-1990) «Αλεξανδρινό Κουαρτέτο» (1962): https://www.youtube.com/watch?v=DfatQWTStlM . Η ομάδα χρησιμοποιεί και δικά της πρωτότυπα κείμενα, όπως και του Καθηγητή Φιλοσοφίας Θεοφάνη Τάση, της Βαλεντίνας Καραμπάγια, του Μαρκήσιου Ντε Σαντ, ποιήματα του Κωνσταντίνου Καβάφη, του Σαρλ Μπωντλαίρ, του Κόβεντρι Πάτμορ και ιστορικά και πολιτικά ντοκουμέντα. Ο λογοτέχνης Ντάρελ ταξίδευε ως διπλωματικός υπάλληλος και έζησε σαν πολίτης του κόσμου. Το 1935 μάλιστα μετοίκησε στην Κέρκυρα. Με την έναρξη του Β’ παγκοσμίου πολέμου ο Ντάρελ δραπέτευσε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Μετά τον πόλεμο ο συγγραφέας εγκαταστάθηκε στην Ρόδο. Το 1952 τον βρίσκει στην Κύπρο.

Κατά την παραμονή του στην Αλεξάνδρεια (1940-1945) ο Ντάρελ γνώρισε την Εβραία Ιβ Κοέν, η οποία υπήρξε το μοντέλο του χαρακτήρα της «Τζαστίν/Ζουλιέτ» του «Αλεξανδρινού Κουαρτέτου». Ο καθηγητής «Ντάνιελ» του ίδιου έργου είναι το alter ego του Ντάρελ. Ο «Ντάνιελ» γνωρίζει την «Τζαστίν/Ζουλιέτ», η οποία είναι παντρεμένη με τον Κόπτη τραπεζίτη «Αζίζ Γιουνάν». Δημιουργεί ερωτική σχέση μαζί της, αδιαφορώντας για την γυναίκα του «Μαργαρίτα», που στρέφεται στην αγκαλιά του «Αζίζ». Στην πραγματικότητα η «Ζουλιέτ» δρα βάσει του σχεδίου του συζύγου της και προσεγγίζει τον «Ντάνιελ» λόγω της θέσης του στο Βρετανικό Προξενείο. Το «Κουαρτέτο» παρουσίαζε την ίδια ιστορία από τρεις διαφορές οπτικές, ενώ η κατάληξή της περιγράφεται μόνο στο τέταρτο βιβλίο. Η θέαση του ίδιου γεγονότος από διαφορετικές αντιληπτικές γωνίες προκαλεί πολλαπλές ερμηνείες. Υπό αυτήν την έννοια η αλήθεια είναι σχετική και η πραγματικότητα θα μπορούσε κάλλιστα να είναι διαφορετική, διότι εντέλει εξαρτάται από την θέση και την εποχή όπου βρίσκεται κανείς.

Δύο ηθοποιοί ξεχωρίζουν στην παράσταση. Οι κκ. Δέσποινα Κούρτη και Θανάσης Δόβρης. Κατά το παρελθόν έχουν και οι δύο συνεργαστεί σε θέατρο και σινεμά με την κα. Μαρία Πανουργιά.

Η κα. Δέσποινα Κούρτη υποδύεται την «Ζουλιέτ». Πρόκειται για ερμηνεύτρια που με την δουλειά της μένει στο μυαλό σου. Ήταν η «αδελφή Αρετή» στο κινηματογραφικό «Μαύρο Λιβάδι» του 2009 http://www.apotis4stis5.com/filmtv/6733-sugronoi-ellines-kinimatografikoi-skinothetes-katevazei-i-koutra-tou , ενώ στο σινεμά είχε εμφανιστεί και στο γνωστό «Τέλος Εποχής» το 1994. Η ηθοποιός έχει αποσπάσει έπαινο το 2010 από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών για την ερμηνεία της στην παράσταση «Wunschkonzert». Αποτελεί μέλος της ομάδας «Πυρ», που συνέστησε με τον σύζυγό της κ. Αργύρη Ξάφη και στην οποία μετέχει και ο κ. Δημήτρης Αγαρτζίδης. Ως σύζυγος του πανούργου «Αζίζ» ξελογιάζει τον «κουτό» άντρα «Ντάνιελ». Η κα. Κούρτη ερμηνεύει σπαρακτικά την γυναίκα, που κινείται μεταξύ συζυγικής υπακοής και εξώγαμου πάθους. Αν εξαιρέσεις μερικά σημεία, που η ερμηνεία της είναι λίγο «τσιμπημένη», με υπερβολή στο κούνημα του κεφαλιού, το υπόλοιπο παίξιμό της είναι υποδειγματικό. Στους μονολόγους της και στα ντουέτα της με τον κ. Θανάση Δόβρη, αγαλλιάζει η ψυχή σου.

Ο κ. Θανάσης Δόβρης, έχοντας βάλει αρκετά κιλά από την περσινή «Μήδεια» http://critics-point.gr/?p=1956 , έχει δημιουργήσει ένα φιζίκ, που ταιριάζει στον φτωχό και άχαρο δάσκαλο «Ντάνιελ», που μαγεύεται από τα θέλγητρα μιας κυρίας της καλής κοινωνίας της Αλεξάνδρειας. Η πειστική ερμηνεία του κου. Δόβρη δημιουργεί στιγμές ουσιαστικής «συνομιλίας» του με το κοινό και αυτή είναι η μαγεία της τέχνης, που υπηρετεί. Χαίρεσαι να βλέπεις τον ηθοποιό να τα βγάζει πέρα σε έναν πρωταγωνιστικό ρόλο, που του δίνει αρκετές ευκαιρίες, για να λάμψει. Ο κ. Δόβρης το εκμεταλλεύτεται στο έπακρο, τολμώντας τόσο με την ψυχή του, όσο και με το σώμα του. Μακάρι να αισθάνεται δικαιωμένος, που εγκατέλειψε την πατρίδα του την Λάρισα το 1997, για να σπουδάσει θέατρο στην πρωτεύουσα.

Η κινησιολογική επιμέλεια της κας. Ξένιας Θεμελή βοήθησε όλο τον θίασο να καταστήσει ενδιαφέρον θεατρικά το πεζό κείμενο, αλλά και να διερευνήσουν οι ηθοποιοί τις αντοχές του αεικίνητου σώματός τους. Τον σκηνικό χώρο και τα κοστούμια επιμελήθηκε το μέλος της ομάδας κα. Μαγδαληνή Αυγερινού.  Με ελάχιστα μέσα, σε έναν χώρο με εναλλασσόμενο ρεπερτόριο, η κα. Αυγερινού έδωσε το κατάλληλο κοστούμι στον σωστό ηθοποιό. Η μουσική που «ντύνει» τις συναισθηματικές διακυμάνσεις των ηρώων της «Αλεξάνδρειας» ανήκει στον Costinho (Κωστής Ζουλιάτης). Ο συνθέτης μελοποίησε μάλιστα και το ποίημα του Κόβεντρι Πάτμορ (1823-1896) «Magna est veritas/The truth is great, and shall prevail» (1877), το οποίο στην παράσταση ερμηνεύει η κα. Δέσποινα Κούρτη: https://www.youtube.com/watch?v=9BWms9jRjuY . Το ηχητικό περιβάλλον που δημιούργησε ταίριαξε στις δραματικές κορυφώσεις της παραγωγής. Ακούστηκε «πειραγμένο» ακόμα και η «Ιεροτελεστία της Άνοιξης» του Ιγκόρ Στραβίνσκι. Η έμπειρη κα. Μελίνα Μάσχα (http://critics-point.gr/?p=2120 , http://critics-point.gr/?p=2306 ) ανέλαβε με τους φωτισμούς της να μεταφέρει στην σκηνή του Θεάτρου Τέχνης την λαμπερή ημέρα του ένδοξου λιμανιού της εξωτικής Αιγύπτου και να αναδείξει τα σκοτισμένα μυαλά των χαρακτήρων του κουαρτέτου. Βοηθός σκηνοθέτη: Πένυ Γκούζου. Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ.

 «ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ» ΣΚΗΝΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ της ομάδας Elephas tiliensis.

Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν-Υπόγειο (Πεσμαζόγλου 5, Αθήνα, τηλέφωνο ταμείου: 2103228706). Διάρκεια: 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα).  

 

About Κωστής Δ. Μπίτσιος

Ο Κωστής Δ. Μπίτσιος είναι δικηγόρος. Σπούδασε Νομικά και Δημοσιογραφία. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Γράφει για θέατρο, χορό, όπερα και μουσική στο www.critics-point.gr και για κινηματογράφο, τηλεόραση και μουσική στο www.apotis4stis5.com