• Email newsletter

  • Ανακοινώσεις

  • Zubin Mehta & Φιλαρμονικὴ Ἰσραήλ
    ἀμφιλεγόμενη ἐμπειρία…ὑψηλοτάτου ἐπιπέδου!

  • Ετικέτες

  • Archives

    • 2017 (134)
    • 2016 (148)
    • 2015 (131)
    • 2014 (170)
    • 2013 (137)
    • 2012 (70)
    • 2011 (1)
    • 2009 (1)
  • Σύνδεσμοι

«Αΐντα»

Βαθμολογία: 9/10

IMG_0795b

του κου. Κωνσταντίνου Φλαμιάτου

Η όπερα Αΐντα (1871) του Τζουζέππε Βέρντι (1813-1901) σε ποιητικό κείμενο Αντόνιο Γκισλαντσόνι, βασισμένο σε σενάριο του Ωγκύστ Μαριέτ, «πρωτοπαρουσιάστηκε από την ΕΛΣ στις 8 Ιανουαρίου του 1958, την καλλιτεχνική περίοδο που εγκαινιάστηκε το νέο Θέατρο Ολύμπια. Και φέτος, δεν έρχεται απλώς στο τέλος άλλης μιας καλλιτεχνικής σεζόν -2015-16, αλλά και στο γύρισμα μιας λαμπρής σελίδας στην ιστορία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, εν όψει της επικείμενης μεταστέγασής της στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.». Στο κέντρο της ιστορίας υπάρχει ένα ακόμα διάσημο ερωτικό τρίγωνο, όπως σε αρκετά από τα έργα του Βέρντι («Il Trovatore»):  Η Αΐντα, πριγκίπισσα της Αιθιοπίας και αιχμάλωτη στην αυλή των Φαραώ, είναι ερωτευμένη με τον Αιγύπτιο στρατηγό Ρανταμές, ο οποίος ανταποδίδει τα αισθήματά της, δυσαρεστώντας την Αμνέριδα, κόρη του Φαραώ, η οποία είναι επίσης ερωτευμένη μαζί του.

Aida_09-06-2016_WEB_11Η όπερα παίχτηκε στην ιταλική γλώσσα, με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους. Τη μουσική διεύθυνση την 15η Ιουνίου 2016 ανέλαβε κ. Ηλίας Βουδούρης. Κοστούμια: η κα. Σόνια Καμμαράτα. Χορογραφία: ο κ. Φώτης Διαμαντόπουλος. Διεύθυνση χορωδίας: ο κ. Αγαθάγγελος Γεωργακάτος. Φωτογραφίες: ο κ. Βασίλης Μακρής. Συμμετείχαν η Ορχήστρα, η Χορωδία και το Μπαλέτο της ΕΛΣ. Με την έναρξη της μουσικής συνειδητοποιείς ότι το κατάμεστο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού αποτελεί τον ιδανικό χώρο, για να φιλοξενηθεί η παράσταση στην Ελλάδα στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Αυτό εκμεταλλεύτηκε ο κ. Ενρίκο Καστιλιόνε, υπεύθυνος για τη σκηνοθεσία, τα σκηνικά, τα βίντεο και τους φωτισμούς της συγκεκριμένης παραγωγής, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2009 στο Φεστιβάλ Όπερας της Ταορμίνας στην Ιταλία. Ο σκηνοθέτης έχει κινηματογραφήσει παραστάσεις όπερας και για την τηλεόραση. Μοναδική ένσταση για τα χαμηλής ποιότητας γραφικά, τα οποία είχαν χρησιμοποιηθεί κακόγουστα και στην πρόσφατη παραγωγή του «Βαφτιστικού» από τον κ. Στάθη Μήτσιο. Τα γραφικά ή θα έπρεπε να είναι εντελώς ρεαλιστικά ή πιο μίνιμαλ. Οι φωτίτσες του Ναού λ.χ. θύμιζαν τις φωτιές στο βιντεοπαιχνίδι Doom. Στην 1η σκηνή της Α’ πράξης του έργου οι όγκοι του Ηρωδείου υπήρξαν ο καμβάς πάνω στον οποίο προβλήθηκαν τα γραφικά, που αναπαριστούσαν το παλάτι του Βασιλιά της Αιγύπτου. Ανάλογα οι βιντεοπροβολές άλλαζαν σε κάθε σκηνή και πράξη της «Αΐντας». Ο ρομαντισμός της σύνθεσης αναδείχθηκε για πρώτη φορά με την άρια του «Ρανταμές» «Celeste Aida/Ουράνια Αΐντα». Το ρόλο τραγούδησε ο κ. Βάλτερ Φρακκάρο, αντικαθιστώντας τον τενόρο κ. Ντάριο ντι Βιέτρι. Ο τελευταίος τελικά δεν κατάφερε να εμφανιστεί κάποια βραδιά στο Ηρώδειο. Ο ιταλός τραγουδιστής Φρακκάρο φάνηκε από νωρίς ζεσταμένος, αν και όσο περνούσε η ώρα όλη η διανομή έβρισκε τα «πατήματά» της και σύντομα καστ και κοινό προσαρμόστηκαν στην ακουστική του χώρου. Αυτή που άργησε πιο πολύ να βρει τη φωνή της ήταν η μεσόφωνος κα. Ελένα Κασσιάν («Άμνερις»). Πραγματοποίησε μία εντυπωσιακή είσοδο, καθώς το καλοκαιρινό αεράκι έδινε κίνηση στο γαλάζιο κοστούμι της ενδυματολόγου κας. Καμμαράτα. Όταν όμως η ορχήστρα στην Α’ πράξη έπαιζε στο fortissimo η μέτζο δεν ακουγόταν. Στη Β’ Πράξη ευτυχώς η κα. Κασσιάν «πήρε τα πάνω» της. Στον πρωταγωνιστικό γυναικείο ρόλο εμφανίστηκε η Ρουμάνα υψίφωνος κα. Άντα-Λουίζε Μπόγκτζα με καριέρα στην Τσεχία. Η τραγουδίστρια έπεισε στο μεγαλύτερο μέρος του έργου, αν εξαιρέσεις τις αρχικά μηχανικά εκτελεσμένες κινήσεις, που της είχε υποδείξει ο σκηνοθέτης. Σε όλη τη διάρκεια της παράστασης ήταν υποφωτισμένη. Θα της άξιζε ένας δικός της προβολέας.

Aida_09-06-2016_WEB_15«Ράμφις» υπήρξε ο βαθύφωνος κ. Τάσος Αποστόλου, «Βασιλιάς» ο βαθύφωνος κ. Δημήτρης Κασιούμης, «Ιέρεια» η υψίφωνος κα. Λένια Ζαφειροπούλου, «Αμονάσρο» ο Ιταλός βαρύτονος κ. Άντζελο Βέτσα και «Αγγελιαφόρος» ο 37χρονος τενόρος κ. Χαράλαμπος Βελισσάριος («Αγγελιαφόρος» και στο «Il Trovatore» ξανά στο Ηρώδειο). Όλο το καστ και η χορωδία συναντιέται στη μεγαλοπρεπή 2η σκηνή της 1ης πράξης. Με την είσοδο της Ιέρειας της κας. Λένιας Ζαφειροπούλου αντιλαμβάνεσαι από ποια μουσική εμπνεύστηκε το Χόλιγουντ σε όλη την ιστορία του την αναπαράσταση της Φαραωνικής Αιγύπτου. Η μουσική του Βέρντι για την Αΐντα θα μπορούσε να είναι το σάουντρακ πολλών αμερικανικών μπλοκμπάστερς. Η υψίφωνος κα. Ζαφειροπούλου ταξιδεύει το θεατή στο παραμύθι, που στήνει ο συνθέτης. Το μπαλέτο εκμεταλλεύεται το ρόλο, που του δίνει ο Βέρντι και από κομπάρσος μετατρέπεται σε πρωταγωνιστής. Άξιοι συγχαρητηρίων οι ιέρειες και σκλάβες κκ. Άννα Φράγκου, Κλεοπάτρα Ανερούσου, Όλγα Ζουρμπινά, Ελένη Κλάδου, Κόμη Κλουκίνα, Μάγδα Κούκου – Φέρρα, Μαργαρίτα Κώστογλου, Μάγδα Λαγογιάννη, Ελευθερία Στάμου, Ζωή Σχοινοπλοκάκη, Βίκυ Τσιρογιάννη, Αριάδνη Φιλιππάκη και οι συμμετέχοντες μαζί τους στη σκηνή του θριάμβου κκ. Στέλιος Κατωπόδης, Έκτορ Μπολάνο, Μάικλ Ντούλαν, Πέτρος Κουρουπάκης, Νίκος Μοσχής, Έλτον Ντιμρότσι, Θανάσης Σολωμός, Δημήτρης Φέρρας. Η χορωδία κλέβει την παράσταση στις εντυπωσιακές σκηνές πλήθους, συνοδεύοντας άξια το εκτενές ντουέτο των κκ. Φρακκάρο και Αποστόλου.

Aida_09-06-2016_WEB_17Aida_09-06-2016_WEB_24Στην έναρξη της 1ης σκηνής της Β’ Πράξης το μπαλέτο καταχειροκροτείται για το συγχρονισμό του. Η 2η σκηνή της Β’ Πράξης «ανοίγει» με καθηλωτικό τρόπο. Σε αυτή τη σκηνή κυριαρχεί το θριαμβικό εμβατήριο. Το μπαλέτο ξαναλάμπει όταν έρχεται η σειρά του. Η ωραία, αλλά δύσκολη, χορογραφία του κου. Φώτη Διαμαντόπουλου είχε κοφτά χέρια και τα ζωγραφισμένα προφίλ των αιγυπτιακών ανθρώπινων παραστάσεων. Ο κ. Βέτσα αποδείχθηκε καλός ηθοποιός και τραγουδιστής, ενώ η ενδυματολόγος μεγαλούργησε με το κοστούμι του. Στην ερμηνευτική Γ’ Πράξη η άρια της Αΐντας «O patria mia» δίνει την ευκαιρία στην πρωταγωνίστρια, που φορά ένα κόκκινο ρούχο με σκούρα εσάρπα, να ξεδιπλώσει το ταλέντο της. Πρόκειται για μία εμβληματική σύνθεση, που – στην ερμηνεία της Μαρίας Κάλλας – ενέπνευσε και τον κ. Δημήτρη Παπαϊωάννου στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 στην Αθήνα (36:47-37:22). Η κα. Άντα-Λουίζε Μπόγκτζα τραγουδά σίγουρη για τη φωνή της. Η άρια του Ρανταμές «Nel fiero anelito di nuova guerra» συναρπάζει με το σύγχρονο άκουσμά της.Aida_09-06-2016_WEB_02 Η 1η Σκηνή της Δ’ Πράξης ανήκει στην Αμνέριδα. Αν εξαιρέσεις το βαρετό σημείο της δίκης του Ρανταμές, το τέλος της Σκηνής υπήρξε καθηλωτικό. Στη 2η Σκηνή της Δ’ Πράξης πρωταγωνιστεί το ζεύγος Ρανταμές-Αΐντα. Το μπαλέτο καθιστό ερμηνεύει μία διακριτική χορογραφία του κου. Διαμαντόπουλου. Με το πέρας της παράστασης το Ηρώδειο σείστηκε από τα χειροκροτήματα του κοινού. Ο κ. Ηλίας Βουδούρης εισέπραξε τα εύσημα για την άριστη διεύθυνση της ορχήστρας. Τα βιολιά είχαν συνοχή. Οι πρόβες πρέπει να ήταν εξαντλητικές. Δεν υπήρχε στοιχείο υπερβολής. Οι μουσικοί λειτουργούσαν σαν ένα σώμα.

About Κωστής Δ. Μπίτσιος

Ο Κωστής Δ. Μπίτσιος είναι δικηγόρος. Σπούδασε Νομικά και Δημοσιογραφία. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Γράφει για θέατρο, χορό, όπερα και μουσική στο www.critics-point.gr και για κινηματογράφο, τηλεόραση και μουσική στο www.apotis4stis5.com